Permalänk

Föra över film --> Ipad

Ingen aning om detta är rätt forum, ni får gärna flytta detta inlägg om det finns något bättre. Men nu till saken.

Jag köpte en Ipad häromdagen, den är lätt att använda men så upstod problemet när man inte kan föra över vilka filmformat som helst till den från datorn.

Hur löser jag detta? Inget får kosta pengar. Och jag vill ha ett så smidigt sätt som möjligt.
Har testat Alc men halva bilden var bombad med reklam...

Tack i förhand

Permalänk
Medlem

Testa denna eller köp android:

http://www.freemake.com/free_video_converter/

Använd sedan Itunes för att föra över. Har själv spenderat en del tid med detta och det enda tipset jag kan ge är och inte stressa. Testa med en mindre video fil och försök tills du lyckas. När du lyckats kan du börja konvertera allt, onödigt och låta datorn stå på i 40h för att sedan ta bort filerna.

Det andra tipset är att konvertera filmerna kommer ta tid, lång tid. Kör en i5 2500k @4,4Ghz och tog över en natt och konvertera 3 säsonger med tv serien vänner.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

https://handbrake.fr/ Handbrake kanske kan hjälpa dig. Finns ett preset för iPad.
Annars om du bara vill kolla när du är hemma, så kolla in Plex.

Permalänk
Medlem

Handbrake är ett riktigt bra konverteringsverktyg och har en inbyggd profil för olika iPad-modeller: https://handbrake.fr/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag kan bara stämma in i kören. Handbrake funkar fint, använder det själv. Bara att konvertera filen med färdigt pre-set. Lägga filen i iTunes biblioteket och sen synca

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Oftast behöver man inte konvertera då i princip all video idag är h264 utan det räcker att byta container, nåja ljudet får ju konverteras till aac men det går betydligt fortare än video.

Skit i handbrake och kör den här istället, sparar massor med tid
http://www.videohelp.com/tools/MkvToMp4

(Förutsätter att filen från början är en mkv)

Permalänk
99:e percentilen

It just works.

Skämt åsido. Jag använder VLC, men det verkar inte längre finnas på App Store.

Jag måste dock använda iTunes för överföringen. Vad hände med vanlig enkel filhantering?

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

En app som jag använder som inte gör att du för över filmen, men du streamar den är Airvideo kolla på den appen, helt guld.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Varför tipsar alla om att konvertera? Varför krångla till det?
Den bästa och enda appen du behöver är AVPlayerHD (https://itunes.apple.com/se/app/avplayerhd/id407976815?mt=8). Du kommer inte undan helt gratis, men kom igen vad är 22 spänn när du precis köpt en iPad Air för tusentals kronor. Och nej, du behöver inte ens använda iTunes (för alla som hatar det) - du kan överföra direkt till appen via Wifi.

Om det absolut inte får kosta någonting så håller jag med om att bara byta container till mp4 eller m4v (förutsatt att källformatet är h264/x264).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Om du sitter på en massa MKV-filmer, kan jag varmt rekommendera "xmedia recode" (Windows, kanske även Mac?) som kan paketera om din MKV till MP4 (som funkar med iPad) med minimalt arbete. Videon behöver oftast inte kodas om utan bara ljud (->AAC), konverteringen tar bara ett par minuter.
Du behöver fortfarande iTunes för att föra över filen.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Sitter du massor med MKV/AVI/MPEG så rekommenderar jag Plex. Då slipper du ha dubbla versioner av filmerna på datorn och sitta och konvertera manuellt och synca via iTunes osv

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Haft precis samma problem. VLC är den absolut bästa appen för överföring av alla filmer på iOS-enheter. Fungerar hur smidigt som helst.

Då behöver du inte krångla till det med konverteringar, streaming osv. Bara att överföra och kolla!

Permalänk
Medlem

Instämmer om VLC, fungerar fint.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."