Finns någon Sony med OLED-skärm?

Permalänk
Medlem

Finns någon Sony med OLED-skärm?

Har använt Sony Xperia Z1 och är nöjd med den, men undrar om Sony gör någon modell med OLED-skärm? Skärmen är väl trots allt det mest strömslukande i mobilen och jag brukar vilja ha den på när musik spelas i exempelvis bilen utan att samtidigt behöva ladda den. Inte ens deras nya Z3 har väl OLED, eller?

Eller måste jag titta på annat fabrikat i så fall? Jag vill inte ha en Samsung ändå för jag vill ha en mobil utan fysisk hem-knapp och Samsung har väl alltid det på sina modeller.

Permalänk
Medlem

Nej, Samsung, LG G Flex eller Moto X är det som finns om du vill ha OLED. Kolla in nya Moto X(+1) om du vill slippa fysiska knappar.

http://androidenheter.se/motorola/motorola-moto-x-2014

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har själv en G-Flex och det är trevligt med Oled. Har haft det förut dock men det är alltid lika skönt att komma tillbaka till total svärta och härliga konstraster.

Men nej Sony har inte en endaste mobil med Oled. Det är som nämnt ovan huvudsakligen Samsung som gör telefoner med Oled men de har Alltid en hemknapp. Vilket inte min G-Flex har. Den enda andra telefonen med Oled och utan hemknapp som jag kan komma på såhär på rak arm är Samsung Galaxy Nexus. Men den är gammal och förlegad nu och absolut inget man borde köpa idag.

Om du kan tänka dig en lite annorlunda mobil som är relativt stor så ta en titt på LG G-Flex. Det man får är en riktigt härlig skärm att titta på tack vare böjningen (att den "bara" är 720p är inget som bekommer mig och jag är telefonnörd på hög nivå) och en batteritid som är helt jävla fantastisk tack vare Oled, 720p och 3500mAh batteri.

Permalänk
Medlem

Här har du samtliga prisjakt listar med OLED
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=m=s18753782...

Permalänk
Medlem

En följdfråga gällande OLED ifall någon kan svara på det. Att batteriet påverkas av en OLED jämfört med LCD är väl i grunden för att enbart de pixlar som ska lysa behöver göra det, ingen bakgrundsbelysning som behöver lysa upp hela skärmen. På en OLED är svarta pixlar avstängda på riktigt. Men om bilden är ljus och alla pixlar tända samtidigt, är den då ändå strömsnålare än LCD?

Exempelvis om jag på pappret jämför batteriet på Moto X och min nuvarande Xperia Z1, så har Z1 kraftfullare batteri på 3000 mAh mot 2300 mAh på Moto X. Men skulle Moto X trots det ha bättre batteritid om de används lika mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

En följdfråga gällande OLED ifall någon kan svara på det. Att batteriet påverkas av en OLED jämfört med LCD är väl i grunden för att enbart de pixlar som ska lysa behöver göra det, ingen bakgrundsbelysning som behöver lysa upp hela skärmen. På en OLED är svarta pixlar avstängda på riktigt. Men om bilden är ljus och alla pixlar tända samtidigt, är den då ändå strömsnålare än LCD?

Ja. En LCD belyser skärmen genom att panelen är lite transparent, och så blir den belyst bakifrån med våld, dvs belysningen måste vara ganska kraftig för att ta sig igenom. (det är också detta som ger alla problem med bleed, glow etc).

I OLED skapar ju som sagt varje pixel exakt det ljus som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Detta kopierade jag från Wikipedia:
"While an OLED will consume around 40% of the power of an LCD displaying an image that is primarily black, for the majority of images it will consume 60–80% of the power of an LCD. However, an OLED can use more than three times as much power to display an image with a white background, such as a document or web site. This can lead to reduced battery life in mobile devices, when white backgrounds are used."
Det beror ju självklart på användningsområdet, men LCD är sannolikt minst lika bra om inte bättre när det kommer till strömförbrukning.

Så vill du åt bättre batteritid ska du inte kolla på OLED. Skaffa istället en telefon som är strömsnål och kommer att få Android L med säkerhet, då L kommer med stora förbättringar till batteritid.

Citat:

Exempelvis om jag på pappret jämför batteriet på Moto X och min nuvarande Xperia Z1, så har Z1 kraftfullare batteri på 3000 mAh mot 2300 mAh på Moto X. Men skulle Moto X trots det ha bättre batteritid om de används lika mycket?

Jag tror de skulle vara ganska lika. Xperia Z1 är väldigt dålig på energieffektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Skaffa istället en telefon som är strömsnål och kommer att få Android L med säkerhet, då L kommer med stora förbättringar till batteritid.

Finns det några officiella listor eller uttalanden om vilka befintliga modeller som kommer att få nästa version av Android?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Sears:

Så vill du åt bättre batteritid ska du inte kolla på OLED. Skaffa istället en telefon som är strömsnål och kommer att få Android L med säkerhet, då L kommer med stora förbättringar till batteritid.

Nästan alla telefoner som har/haft Oled har mörka gränssnitt som drar fördel utav en Oled så visst kan man få bättre batteritid på det sättet. Men tycker man om vitt och vill ha ett vitt gränssnitt då lämpar sig LCD absolut bäst.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av valiant:

Finns det några officiella listor eller uttalanden om vilka befintliga modeller som kommer att få nästa version av Android?

Nja. Ingen helt trovärdig vad jag vet. Det jag hittar är denna sida som man får ta med en liten nypa salt:

http://www.androidorigin.com/android-l-4-5-0-lollipop-update-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Generellt sett så ska alla flaggskepp från 2014 få det, sannolikt efter ~2-8månader, beroende på märke och operatörslås.
Majoriteten av flaggskepp från 2013 kommer även att få uppdateringen, men dessa kommer att få vänta längre, runt 4-12månader.

Det är på detta viset det ser ut för de flesta telefoner: en kvick uppdatering och en långsammare, sedan inga alls efter det. Galaxy S3 fick ju t.ex. Android 4.4 nästan ett år efter släpp då det är en äldre modell och då Samsung är långsamma med uppdateringar. Men vill du ha en telefon som sköter uppdateringar bra så borde du kolla på Nexus, HTC och Motorola. (Sony och Samsung är halv-bra. LG ska du hålla dig borta från)