Är disken död?

Permalänk
Medlem

Är disken död?

Hej! Sitter och mekar med en bärbar(Asus g74sx) åt en kille. Problemet var att den inte hittade något operativsystem.

Jag bootar från ett minne och öppnar CMD. Den hittar en hårddisk med bara 3 mappar på. Ingen windows mapp, etc. Jag trodde det bara va en disk i så jag tänkte att på något sätt har alla windowsfiler försvunnit.

Kommer sedan på idén att öppna datorn. Det fanns då TVÅ diskar och det lutar väl då mot att ena disken är trasig! Jag testar att koppla båda via USB till min bärbara och den första visar de filer jag såg tidigare. Den andra visar en "reserverad av systemet"-partition och en partition utan storlek som dessutom inte går att komma in i. Inga felmeddelanden eller något, det enda som händer är att Utforskaren fryser.
Väl i egenskaper på partitionen visar den Storlek "0".

Takeown i CMD resulterar i att felmeddelandet "går inte genomföra på grund av fel i I/O-enheten".

Kan jag konstatera att disken är död? Vad kan jag annars testa?

EDIT*
Diskkontroll säger att det inte går att genomföra då det inte går att få tillgång till disken.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Hej! Sitter och mekar med en bärbar(Asus g74sx) åt en kille. Problemet var att den inte hittade något operativsystem.

Jag bootar från ett minne och öppnar CMD. Den hittar en hårddisk med bara 3 mappar på. Ingen windows mapp, etc. Jag trodde det bara va en disk i så jag tänkte att på något sätt har alla windowsfiler försvunnit.

Kommer sedan på idén att öppna datorn. Det fanns då TVÅ diskar och det lutar väl då mot att ena disken är trasig! Jag testar att koppla båda via USB till min bärbara och den första visar de filer jag såg tidigare. Den andra visar en "reserverad av systemet"-partition och en partition utan storlek som dessutom inte går att komma in i. Inga felmeddelanden eller något, det enda som händer är att Utforskaren fryser.
Väl i egenskaper på partitionen visar den Storlek "0".

Takeown i CMD resulterar i att felmeddelandet "går inte genomföra på grund av fel i I/O-enheten".

Kan jag konstatera att disken är död? Vad kan jag annars testa?

EDIT*
Diskkontroll säger att det inte går att genomföra då det inte går att få tillgång till disken.

kolla om du kan laga partitionen med ett program avsett för det (partitionshanteringsprogram?).
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html till exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

kolla om du kan laga partitionen med ett program avsett för det (partitionshanteringsprogram?).
http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html till exempel

Ska tydligen ta över 4 timmar med "Check and fix errors" eller vad funktionen i det programmet hette. Programmet av rapporterat ett antal gånger hittills dock att "File record segment ****** is unreadable", vilket jag förstått som är rätt illa.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Så på fan! Kommer nu åt partitionen!

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Då är det bara att rädda det som behövs och sedan köpa ny disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne:

Då är det bara att rädda det som behövs och sedan köpa ny disk.

Ja, jag tänker att det är bäst? Problemet bör väl ha uppkommit från första början på grund av att disken håller på att dö och är bara en tidsfråga innan samma sak eller total kollaps sker?

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Ja, jag tänker att det är bäst? Problemet bör väl ha uppkommit från första början på grund av att disken håller på att dö och är bara en tidsfråga innan samma sak eller total kollaps sker?

Kolla SMART värdena först. Får du fel på disken (hårdvaran) så lär du se problem i den infon.
Diskar kan bli avmagnetiserade eller få fel på informationen på andra sätt, i vilket fall disken kan vara okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Ja, jag tänker att det är bäst? Problemet bör väl ha uppkommit från första början på grund av att disken håller på att dö och är bara en tidsfråga innan samma sak eller total kollaps sker?

Behöver inte alltid vara så.

Partitioner mm kan också sabbas av virus, buggar, något hände när Windows Uppdate jobbade mm. Man måste ta bort alla partitioner på disken också för att det då ofta inte räcker att bara formaterar och installerar om. Jag skulle börja med att göra så och sen testa disken igen för att se om något är fel.

Dator tillverkarens DVD skivor som man ska bränna själv bruka också ha ett sånt alternativ som tar bort och återskapar alla partitioner så den blir precis som när man köpte den (Tex för de tillfällen då man köpt en ny disk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kolla SMART värdena först. Får du fel på disken (hårdvaran) så lär du se problem i den infon.
Diskar kan bli avmagnetiserade eller få fel på informationen på andra sätt, i vilket fall disken kan vara okej.

Kollar jag i CrystalDiskInfo får jag under "Hälsostatus", "Varning".
Håller jag muspekaren över "Varning" säger den

"Varning C5 Current Pending Sector Count 262"
"Varning C6 Uncorrectable Sector Count 262"

Säger det dig nått? Det låter i vilket fall inte så bra :/

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Kollar jag i CrystalDiskInfo får jag under "Hälsostatus", "Varning".
Håller jag muspekaren över "Varning" säger den

"Varning C5 Current Pending Sector Count 262"
"Varning C6 Uncorrectable Sector Count 262"

Säger det dig nått? Det låter i vilket fall inte så bra :/

Om jag kan tolka det där rätt, så betyder det att hårddisken håller på o gå sönder. Den kan inte byta ut skadade sektorer i reservutrymmet. Antingen för att den redan har bytt ut så många som den kan, eller så är det något annat fel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Du kan testa att köra spinrite på disken efter att du har räddat de viktiga filerna. Ibland kan spinrite rädda en disk som har för många skadade sektorer.

Visa signatur

4690k@4.5, noctua nh-d15, asus z97-a, 2x8gig corsair vengeance lp, msi gtx 970 gaming, corsair hx620, define r4, benq g2420hdb, audigy 2, denon 2807, ino piP + prof-x2(zachry d250) + 4 mupps(surround), senn hd600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Kollar jag i CrystalDiskInfo får jag under "Hälsostatus", "Varning".
Håller jag muspekaren över "Varning" säger den

"Varning C5 Current Pending Sector Count 262"
"Varning C6 Uncorrectable Sector Count 262"

Säger det dig nått? Det låter i vilket fall inte så bra :/

Aj.. Den disken mår inte bra.. Min värst tilltagna disk som jag tappade i golvet har 4 sector Counts... Och den spökar som fan :s

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Ja dåså.
Windows är ominstallerat på den friska disken

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonywalk:

Kollar jag i CrystalDiskInfo får jag under "Hälsostatus", "Varning".
Håller jag muspekaren över "Varning" säger den

"Varning C5 Current Pending Sector Count 262"
"Varning C6 Uncorrectable Sector Count 262"

Säger det dig nått? Det låter i vilket fall inte så bra :/

Yep... thats a dead fish.

Permalänk
Medlem

som jag sa