Samsung 850Pro läser i 206MB/s

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Samsung 850Pro läser i 206MB/s

Hej! har precis installerat min nya Samsung 850 Pro 256GB och kör testet i Samsung Magician. Resultaten är.... deprimerande.

http://imgur.com/zTuMX2V

Känns som jag har missat några grundläggande inställningar för att få sakerna att spinna som de skall. Övriga specc på datorn:
Mobo: https://www.inet.se/produkt/1901759/gigabyte-ga-p55a-ud4
Propp: https://www.inet.se/produkt/5309975/intel-core-i7-875k-2-93gh...
Minne: https://www.inet.se/produkt/5305470/corsair-4gb-2x2gb-cl8-160...
GPU: https://www.inet.se/produkt/5408815/xfx-radeon-hd5870-1gb-avp
PSU: https://www.inet.se/produkt/6900268/corsair-hx-650w-80-bronze...

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Har du kopplat disken till SATA 6Gbit/s?

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Alling:

Har du kopplat disken till SATA 6Gbit/s?

Svar ja

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Lägg upp ett test från AS SSD så vi får se om den är alignad och AHCI är rätt inställt. Antagligen har du missat AHCI.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Dec 2006

SATA 6Gbit/s portarna på det moderkortet styrs av en marvell krets som är långsam. Du tjänar förmodligen mera att koppla in den på 3Gbit/s portarna som sköts av intel chipset. Du kommer inte kunna få ut full hastighet av den ssd'n med det moderkortet

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av MultiMan:

Lägg upp ett test från AS SSD så vi får se om den är alignad och AHCI är rätt inställt. Antagligen har du missat AHCI.

Enligt Samsung magician är AHCI aktiverat.

Men jag håller med, vi behöver en second opinion.

Fo3

EDIT:
Det Vashy säger är korrekt, men med uppdaterat BIOS och senaste drivrutiner,
finns det en möjlighet att få Marvelkretsen att fungera acceptabelt.

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av FatherOfThree:

Enligt Samsung magician är AHCI aktiverat.

Men jag håller med, vi behöver en second opinion.

Fo3

EDIT:
Det Vashy säger är korrekt, men med uppdaterat BIOS och senaste drivrutiner,
finns det en möjlighet att få Marvelkretsen att fungera acceptabelt.

Aha, missade det. Ja då lär det nog vara avsaknaden av en bra SATA-krets anpassad för SSD.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av MultiMan:

Aha, missade det. Ja då lär det nog vara avsaknaden av en bra SATA-krets anpassad för SSD.

Enligt Gigabytes sida om moderkortet sitter det en Marvell 9128 för de dubbla SATA 6Gbit/s portarna. Så det ser ut att vara resultat man kan vänta sig av den kretsen.

Edit: Det är ju trotsallt en av de första kretsarna för detta syftet.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av RubberDucc:

Vilket när orsaken till den låga hastigheten.

Sata 6Gbps hanteras av en Marvell 9128 krets, som är ansluten med PCIe 2.0 1x (I teorin kan 500 MB/s skyfflas genom Marvell-kretsen). Fastän P55 chipset är PCIe 2.0 är det begränsat till PCIe 1.1 hastighet, dvs 250MB/s per kanal. Du når 206 MB/s vilket inte är så illa med tanke på omständigheterna.

Du kommer vinna en hel del på att flytta SSDn till intel-portarna, fastän de bara är 3Gbps.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Uppdaterade drivare för 91XX (9128) finns här.(Gigabyte erbjuder bara uråldriga drivers)
http://www.win-raid.com/t29f25-Recommended-AHCI-and-RAID-Driv...

Har inte laddat från denna sida, men den verkar legit.

Fo3

EDIT:
PCIe 2.0 med halverad hastighet! Har fullständigt missat denna brist hos lga 1156...
Men det skadar knappast att få marvell-portarna att fungera så bra som möjligt, även om du kopplar SSD till Intel.

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Tack allihopa! Ni kan fan era chip Datorn börjar bli lätt antik (2010-05-31 står det på ordern, kan fö. meddela att grejerna kostade ~12000 då ^^) så det är inte värt att lägga allt för mycket tid på den. Bättre att köpa nytt, men ville bara kolla så det inte var någon box man skulle kryssa i för att få bättre fart. Tack för all hjälp!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av RubberDucc:

Tack allihopa! Ni kan fan era chip Datorn börjar bli lätt antik (2010-05-31 står det på ordern, kan fö. meddela att grejerna kostade ~12000 då ^^) så det är inte värt att lägga allt för mycket tid på den. Bättre att köpa nytt, men ville bara kolla så det inte var någon box man skulle kryssa i för att få bättre fart. Tack för all hjälp!

Koppla bara till sata2-portarna så borde du kunna få något högre hastighet. De ligger ju på en teoretisk maxhastighet på 300MB/s vilket är högre än 250MB/s som du kan få av marvellkontrollern.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Vashy:

SATA 6Gbit/s portarna på det moderkortet styrs av en marvell krets som är långsam. Du tjänar förmodligen mera att koppla in den på 3Gbit/s portarna som sköts av intel chipset. Du kommer inte kunna få ut full hastighet av den ssd'n med det moderkortet

Håller med: Koppla hellre SSD:n till Intel P55! Även om vi antar att Marvell-kretsen klarar full sekventiell hastighet är det nästan alltid mer värt att använda Intel native. Sekventiell hastighet "utnyttjar" man sällan.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Jul 2004

hmm, lånar tråden lite då 830n verkat tappa prestanda under de 2 åren jag har ägt den, har gått ner från 512/418 till 277/204. inget ändrat å allt e satt på max performance... vad göra?

Ahhlon2x4@3.6@~1.42-14.3v / 8gb/gtx 470

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av DST:

hmm, lånar tråden lite då 830n verkat tappa prestanda under de 2 åren jag har ägt den, har gått ner från 512/418 till 277/204. inget ändrat å allt e satt på max performance... vad göra?

Du kan ju testa att göra en secure erase, men då detta tar bort allt som finns på SSD:n så får du spara det du behöver ha kvar på andra diskar/enheter, och installera om OS om du har det på din disk?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud