Nikon F till Canon EF adapter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Nikon F till Canon EF adapter?

Tjenamors!

Behöver er hjälp att hitta en adapter till min Canon 6D.

Jag har ett Tamron 70-300/4-5.6 Di VC USD objektiv hemma som är med Nikon F-fattning, men istället för att gå och köpa ett nytt så undrar jag om någon känner till en fungerande adapter från Nikon F till Canon EF, och om det nu ens är möjligt med AF på detta?

Är denna något att satsa på eller är det scam (texten) ?
http://www.ebay.co.uk/itm/Black-EMF-AF-Confirm-Nikon-AI-F-Len...

Länka gärna från Ebay eller snarlika sajter.

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Huruvida den länkade adaptern är bra eller inte kan jag inte svara på, men var uppmärksam på att AF Confirm inte är samma sak som AF. AF Confirm betyder bara att kameran piper till när den tror att motivet är i fokus, men det är fortfarande manuell fokus som gäller. Vad jag vet så finns det inga adaptrar för Nikon F till Canon EF som ger autofokus.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Apr 2004

Saker du kan glömma:

* Autofokus. Finns inget sätt (åtminstone inget jag känner till) som man kan få autofokus från en Nikon-glugg på ett Canon-hus.
* Att kontrollera bländaren. Vad jag kan avgöra från googling så har ditt Tamron samma stuk som Nikons G-objektiv, dvs det har ingen bländarring. Det betyder att du inte kan justera bländaren på objektivet vilket i sin tur betyder att objektivet enbart kommer att skjuta på sin minsta (största nummer) bländare, f22 gissningsvis.
* EXIF-information i bilderna, vilket kanske låter meningslöst men är ganska trevligt.
* Övrigt som jag inte kommer på just nu.

Som redan sagts så är AF Confirm inte samma sak som fungerande autofokus. Jag skulle inte heller lita på att den adapterns påstådda AF Confirm fungerar.

Kommer du att kunna ta bilder med en adapter? Ja. Kommer det att vara användbart? Nej. Som sagt så pga hur Nikon-systemet fungerar så kommer den där att vara låst till minsta bländare på ditt Canon-hus. Ja, det finns diverse ghetto-trick för att få den att öppna upp lite mer men det är _inte_ på något vis praktiskt eller användbart.

Om du gillar den där gluggen, kräng din Nikon-fattade version och köp Canons motsvarighet. Splitterny på Cyberphoto kostar Canon-motsvarigheten en tia under tre lakan, så det är inget jättedyrt objektiv vi pratar om. Det kommer att spara dig en massiv huvudvärk och massor med frustration.

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Söderbärke
Registrerad
Jul 2014

Byt istället blir alldrig bra med adaptrar du tappar för mycket funktionalitet