Råd angående SSD-inköp, tack!

Permalänk
Medlem

Råd angående SSD-inköp, tack!

Ok, sitter i nuläget med en Samsung 500GB 7200RPM disk som beter sig underligt. Om jag tankar torrents via Vuze blir datorn ibland seg som sirap. Och att starta upp datorn tar mellan 3 till 5 minuter innan jag kan börja starta upp program (så jag har använt Strömsparläge till nästan 99% ett längre tag). HDTune ger väldigt udda resultat med ofta lägsta hastighet runt 2-3MB/sec och kurvan ser helt hysterisk ut med ibland spikraka dippar från max till lägsta resultat. SMART visar dock inga problem.

Jag använder inte så mycket program utöver Chrome, XBMC/Kodi, Vuze, Plex Media Server, Steam, GIMP (sporadiskt) och Microsoft Security Essentials. Det jag gör mest när jag sitter vid datorn är antingen att surfa, kolla på film/serier eller spela spel. Jag har ett Radeon HD6870 och är ingen hardcore gamer så laddningstider i spel spelar inte så värst stor roll för mig. Jag är väl nog egentligen mest ute efter att få en mer responsiv upplevelse i Windows (uppstart, surfa, starta program, kolla bilder etc). Priset på SSD:n spelar väldigt stor roll, tyvärr.

Det jag nu ber om råd är följande:

Med tanke på ovanstående användningsområden, kan det räcka med en Intel 320 40GB SSD för 366kr med frakt som jag har Windows 7 (ska hitta en bra "slimdown" guide) och mina få program på och sedan köra alla spel från en av mina mekaniska hårddiskar? Jag vet att den inte är den snabbaste disken men den är iaf bättre än mekaniska diskar, eller hur? Och jag gillar att den har 5 års garanti.

Eller är jag bara dumsnål som inte fixar fram ett 224kr till och köper en Intel 520 120GB för 590kr? Sen är ju hoppet upp till en Intel 530 120GB inte mer än 229kr (829kr med frakt från CDON)... Och det är nu jag blir knäpp på mig själv.

Är skillnaden mellan Intel 520 och 530 så stor att den rättfärdigar det högre priset? Är det bara hastighet eller är det något annat som dom förbättrat?

EDIT: Jag har länge varit sugen på en Samsung 840 Evo men sedan rabaldret med sjunkande hastigheter har jag dragit öronen åt mig. Något annat märke som är lika bra som Intel när det gäller stabilitet och garanti?

Min mapp med installerade spel (inkl. Steam) är en bit över 220GB stor i nuläget och då har jag långt ifrån alla mina spel på Steam installerade och detta gör att jag tror det blir bäst (ekonomiskt sett) att använda en av mina mekaniska diskar som spel-disk. Det tog för övrigt nästan 10 minuter för datorn att söka igenom mappen och visa mig storleken när jag högerklickade och valde Egenskaper (tankar en torrent i 1-1.5MB/s i bakgrunden)... -.-

Stort tack till dom som läser inlägget och jag hoppas ni kan hjälpa mig välja rätt disk för mina behov!

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

Dumsnålt att köpa 40 GB SSD.

SSD skalar med antalet minneskretsar, och med dagens högdensitetsminnen blir en liten SSD extremt långsam. De flesta tillverkare anger prestandan upp till.... och det är siffror som ofta gäller hela serien, och prestandan kanske stämmer för enheterna över 512 MB. Tex 120 GB Samsung 840 EVO har sekvensiell skrivhastighet på 130 MB/s. De största modellerna 400MB/s.

För intel 320 40GB anges en skrivhastighet på upp till 45MB/s ( 80 GB har upp till 90MB/s och 120 GB har upp till 130MB/s ) Långt under en hårddisk, men söktiden är fortfarande ljusår bättre. Som sagt, dumsnålt att köpa en sådan liten SSD.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ok, tack för informationen. Där lärde jag mig något nytt.

I vilka scenario spelar den sekventiella skrivhastigheten mest roll? Är det vid kopiering av stora filer eller små? Uppstart av program/spel?

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

Om du vill köpa en billig och bra SSD så rekommenderar jag Intel 520 120GB för 590kr, läs mer i denna tråd http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1322445-kopa-ett-a...

Och om du vill köpa Intel 520 så kan du läsa inlägg nr13 till nr 24 i denna tråd #14891311

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanuvas:

Ok, tack för informationen. Där lärde jag mig något nytt.

I vilka scenario spelar den sekventiella skrivhastigheten mest roll? Är det vid kopiering av stora filer eller små? Uppstart av program/spel?

Köp inte 840 EVO, även om det kommer en fix. Köp inte 530 heller, den verkar ha en del problem också. 520 kan du gott köpa.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Köp inte 840 EVO, även om det kommer en fix. Köp inte 530 heller, den verkar ha en del problem också. 520 kan du gott köpa.

Som det ser ut nu så tittar jag lite extra på MX100 256GB faktiskt. Väldigt bra pris och intressanta extrafunktioner som inga andra tillverkare verkar ha. Visserligen har dom bara 3 års garanti men deras diskar ska visst tåla 72TB skrivningar och slår jag ut priset (948kr CDON) på de 3 år som garantin gäller för så blir det inte mer än lite mer än (wow) 1kr och 10 öre per dag. Det är inte fy skam det!

Någon som har någon input angående den tankegången?

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

Har själv en 512GB Samsung 840 Pro, 850 Pro är klart värd att köpa med sin 10 års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanuvas:

Som det ser ut nu så tittar jag lite extra på MX100 256GB faktiskt. Väldigt bra pris och intressanta extrafunktioner som inga andra tillverkare verkar ha. Visserligen har dom bara 3 års garanti men deras diskar ska visst tåla 72TB skrivningar och slår jag ut priset (948kr CDON) på de 3 år som garantin gäller för så blir det inte mer än lite mer än (wow) 1kr och 10 öre per dag. Det är inte fy skam det!

Någon som har någon input angående den tankegången?

Har denna ssd pcj den har fungerat skitbra hittils. I AS SSD benchmark ger den cirka 500mb/s läs och 350mb/s skriv vilket jag personligen tycker är skitbra för en 256gb ssd för under 1000kr

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har själv en 512GB Samsung 840 Pro, 850 Pro är klart värd att köpa med sin 10 års garanti.

Wow, 10 års garanti är verkligen inte illa! Dock för dyr för min ekonomi och jag misstänker att de SSD som kommer om 2-3 år är en aning bättre/snabbare än vad 850 Pro är just nu. Men tack för tipset, trodde inte någon erbjöd längre garanti än Intel!

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem

Mitt tips är Intel. Själv funderar jag på en Intel 730!

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |