Köpråd NAS för hemmet.

Permalänk
Medlem

Köpråd NAS för hemmet.

Hejsan!

Är lite inne på en NAS och tänkte kolla vad som tycks om denna "Synology DiskStation DS414" eller om man ska satsa på den billigare "j" modellen.
Ska slänga in 4x3tb red diskar. Kommer användas ihop med min NUC så transcoding är inget viktigt dock en bonus om den klarar skicka film till iPad.

Andra frågan gäller RAID. Jag lagrar redan det viktigaste på 3 ställen inklusive kommande NAS (2 hemma + 1 hos föräldrar). Har börjar spara ner mina blurays och vissa DVD på datorn för smidig och snabb acess på NUCen, dessa skulle ju vara en pina att förlora om en disk pajjar men inget jag "förlorar". Är SHR rätta vägen att gå eller finns det någon som tar risken och kör helt utan RAID?

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Min svåger köpte nyss en DS414 och blev, trots rätt höga förväntningar, otroligt positivt överraskad när han började laborera med den. Han tyckte att det var en helt otroligt bra enhet. Dock vet varken han eller jag något om hur det är att använda J-modellen.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Det blev en DS414 och fick hem den idag, har dock inte startat upp den ännu då jag är lite osäker på om man ska köra något test på alla diskar eller bara slänga in dom och köra igång?

Men riktigt nöjd det lilla jag pillat med den! Ska bli kul att se vad han går för snart

Permalänk

Det bör finnas testprogram i NASen för diskarna, det finns i de äldre modeller jag har kikat på från andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Min svåger köpte tre diskar till, varav en var helt kass och en var skadad (samt en hel).
Hans DS414 varnade med all önskvärd tydlighet, så det var ingen tvekan. Så tjonga du in dina diskar och kör igång!

Betr. djupgående disktester på diskar som ska sitta i NAS så kan man resonera (om man kör en RAID-setup som inte är RAID0) att hela poängen är ju att en disk ska kunna paja utan att allt går förlorat, så då är det ju bara att slänga in diskar och köra.

Empiriska studier från Googles hårddiskfarmer, där de kör vanliga konsumentdiskar i enorma mängder, visar att de flesta diskar antingen pajar när de är helt nya och upp till någon månad gammal (måndagsexemplar). Och de som inte är måndagsexemplar brukar hålla åtminstone i 2 år (24/7) då några börjar paja, och efter 3 år märker man att många börjar paja.

Mappar man detta mot svensk konsumenträtt så är det rätt bra; en disk som havererar inom ½ år betraktas som att den är felaktigt tillverkad och det är bara att reklamera utan snack. (Skulle säljaren tjafsa så har säljaren inte koll på svensk konsumenträtt.) Detta förstås förutsatt att man inte har spelat fotboll med disken, haft den i toaletten, eller annat oaktsamt. Att ha den monterad i stillastående NAS är tveklöst korrekt användning. Så stoppar du in diskarna och de funkar första halvåret är det stor sannolikhet att de kommer att funka normalt sedan. Och ballar de ur så är ju den lagrade datan okej så länge alla diskar inte pajar samtidigt.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Tack för Infon!

Har nu tryckt i alla 4 diskar, kört igång SHR och kört testerna som fanns på nasen (tog 12 timmar), och måste säga att jag är riktigt nöjd och imponerad av hur smidigt allt gått hittills. Gott om appar och inställningsmöjligheter. Saknar bara att kunna låta NASen synka mot Onedrive, hade varit toppen! Skönt att slippa ha igång den stationära datorn när man ska glo film. Jag använder den bara på kvällarna så känns onödigt att ha igång den hela dagarna men mår den bäst av att stå på 24/7?

Ett halv år innan man vet om dom är friska? Änsålänge funkar dom felfritt, så får hoppas dom håller sig vid liv längre än så
Men skulle nåt hända så har man ju RAID och garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeVoX:

Saknar bara att kunna låta NASen synka mot Onedrive, hade varit toppen!

Kanske denna nyhet är något ?

http://www.lifehacker.com.au/2014/09/synology-diskstation-man...

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeVoX:

Ett halv år innan man vet om dom är friska?

Nä, riktigt så blir det ju inte. Funkar de fint när du stoppar in dem så är de ju friska och fina!
Däremot är sannolikheten större att de skulle paja första veckan än efter ett halvår.
Men är oturen framme så har du, som du skriver, både RAID, konsumentskydd plus garanti, så det är ju lugna gatan.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Jo, ju längre man använt den desto lugnare känner man. Men litet försiktig är man allt.
Men är riktigt nöjd so far och att Onedrive sync kommer är ju bara en bonus! Tar dock tid att skicka över allt i 100 Mbit! Telias "Smart" modem. :-S

Tack och hej!

Permalänk
Avstängd

Problemet med Synology DSM 5 tycker jag är att få till Open VPN clienten men fick personlig hjälp av www.ovpn.se men själv hade jag aldrig klarat det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Kör en vpn rätt på din router bara så körs all din trafik från hemmet igenom vpn.
ska du spela onlinespel med bra ms så kan du enkelt stänga ner vpn på router enkelt på några sek sen på med den igen efteråt.
Ett tips bara ifall vpn på NAS strular för mycket

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Livsnjutare 😎

J modellerna är bara klenare cpu'er, mindre minne och lite enklare låda
Annars samma saker som de utan J eller + modellerna.

Jag har en 411j, 712+ och 1513+, alla är kanon!

Kan verkligen rekommendera Synology!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av stormense:

Problemet med Synology DSM 5 tycker jag är att få till Open VPN clienten om man vill ladda torrent. Jag har provat tre olika vpn leverantörer och ingen har fungerat. Config-filerna i mappen är också rätt konstiga. Känns som om VPN på Synology är rätt onödig när det ändå inte fungerar.

http://s29.postimg.org/v30r53h13/orti.jpg

PPTP funkar bra med t.ex. Anonine på Syno, inte lika säkert som OpenVPN men bättre än inget

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Liten fortsatt sneseglig i tråden kanske och en riktigt dum fråga men vad vinner man på att synka NASen med Onedrive? Är det om man ska ladda nån fil till mobilen eller så snabbt på hemnätverket?

Jag har 1 TB Onedrive och 3TB NAS, just nu känns de bäst om de är separata. Borde jag ha Onedrive synkat på min NAS?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pudeln:

Liten fortsatt sneseglig i tråden kanske och en riktigt dum fråga men vad vinner man på att synka NASen med Onedrive? Är det om man ska ladda nån fil till mobilen eller så snabbt på hemnätverket?

Jag har 1 TB Onedrive och 3TB NAS, just nu känns de bäst om de är separata. Borde jag ha Onedrive synkat på min NAS?

Backup.