Funderingar kring NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Mar 2009

Funderingar kring NAS

Har tänkt införskaffa mig en NAS och har lite funderingar över detta. Kommer att köra 2 diskar till att börja med men kommer med största sannolikhet behöva expandera i framtiden så tänkte satsa på en 4-bay NAS, har kollat på Netgears ReadyNas 104 som verkar billig och bra. Vad skulle jag tjäna på att välja en dyrare modell? Den kommer främst användas för lagring av olika mediafiler, kommer den fungera bra tillsammans med plex? Förstår att den inbyggda plexservern inte riktigt orkar med tyngre grejer men har tänkt att köra själva servern på en windowsdator i samma nätverk, kommer detta fungera lika bra som med den en intern hårddisk på datorn eller kommer det bli såpass nedslöat att det inte går?

Skulle även vilja komma åt mina filer via internet och helst då kunna mounta NASen direkt så jag kommer åt mina filer enkelt, har datorer som kör både Windows, Mac och Linux så det måste fungera överallt. Kommer även eventuellt vilja använda diskarna för att lagra enklare javaprojekt, skulle det gå att arbeta med filerna på hårddisken via internet direkt eller skulle jag behöva kopiera över filerna lokalt? Hur blir hastigheterna när man kopplar upp sig utanför det lokala nätverket?

Om ni har några andra synpunkter får ni gärna komma med dom också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

Kör en vanlig dator med xpenology på den. Xpenology.com