USB 3.0 Grafikkort / Skärmadptrar, erfarenheter?

Permalänk
Medlem

USB 3.0 Grafikkort / Skärmadptrar, erfarenheter?

Tjena!

Har länge varit på jakt efter USB adaptrar för skärmar med någorlunda bra kvalitet.

Som ni säkert vet så har det i princip inte varit att nämna de som är för USB 2.0.
De har alltid varit usla, sega och inte räckt till någon vidare upplösning.
Med USB 3 så ska inte bandbredden vara problemet i alla fall.

Jag spelar inte, så grafik är inte ett issue, men de måste klara att spela lite film och YouTube i gärna 1080p.

Finns en hel del adaptrar på marknaden och de flesta verkar vara med chip från DisplayLink.

Eftersom DisplayLink själva inte gör adprarna utan bara licensierar ut tenkniken till andra så skiljer det lite bland olika adaptrar. Konfigurarionen av adaptrarna skiljer, det skiljer lite i software osv. Vissa stödjer flera skärmar, vissa är skärmar eller bara renda dockingstations.

Priset skiljer en hel del bland dessa och det kan till och med vara så att det finns andra tekniker än jusst den från DisplayLink, vilket som så varierar det lite.

I dag har jag en Lenovo LT1421:

Mycket bra pryl, klarar det mesta, fungerar alltid och gör precis vad den ska.
Den är lite för liten dock, skulle gärna ha något större.

Förut fanns det fler skärmar som gick på USB 2, men i dag återstår bara en modell från AOC som är utdaterad och bara finns kvar lite här och var:

AOC e2251Fwu

Tyvärr har den inte ställbar höjd osv, så för mig är den helt enkelt för gammal. USB 2 kan jag acceptera, men USB 3 om det ska handlas moderna prylar.

Vad som återstår är att jag skaffar en eller flera USB 3 Hdmi adaptrar, grundidén är att ha en workstation med två st extra skärmar med minst 1080p. Spela och göra huvudelen av jobb och annat kommer alltid att ske på min primära skärm. I dagsläget är det skärmen på min ASUS G53SW upphöjd i ett ställ, men i framtiden blir det nog en MacBook Pro Retina.

Lämpligast för mina behov blir nog att jag skaffar en/två USB3-Hdmi/DVI adapters och någon billig lämplig skärm med HDMI.

Det finns adaptrar som stödjer två skämar, i så fall är sen sån bättre.
Samtidigt, visar det sig att den adaptern är usel så har jag slängt iväg mer i onödan

De alternativ jag har kommit fram till hittills är:

Warpia USB 3.0 Universal Docking station - $69.99

Plugable USB 3.0 Dual-Head Graphics and Gigabit Ethernet - $64.00

Plugable USB 3.0 to DisplayPort 4K UHD - $69.00

Alla ligger runt samma pris, men 4K-adaptern stödjer bara en skärm.
Måste beställa från utlandet i vilket fall, jag bor i Thailand, så det är inget problem.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa eller liknande produker?
Vad tänker ni?

Vill inte ha någonting som krånglar, viktigast är att det bara fungerar.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Man får kika på 4k adaptrarna bara så de inte uppdaterar i 30hz.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820K @ 4.6 Ghz | 16 GB quad-channel G-Skills @ 2.667 | MSI GTX 970 | EVGA GTX 970 SSC |
2x Samsung 850 EVO SSD Raid-0 | Fractal Design S36 | EVGA 750w G1 | Fractal Design R5 Titan

Permalänk
Medlem

TS hur löste du detta?