Standard och dynamiska diskar?

Permalänk
Medlem

Standard och dynamiska diskar?

Försöker lära mig om detta just nu men förstår verkligen inte vad de är exakt. Kan någon förklara enkelt vad skillnaden är och när man vill använda dynamiska diskar? En bra videoguide vore också bra. Kollar just nu på denna video men förstår ändå inte.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Dynamiska diskar är djävulen på problem. Undvik om du kan.

Kort sagt, standard är en standard som andra OS, 3:e part program osv kan hantera. Den följer de standarder som är satta på hur partitionstabeller och enheter ska se ut.

Dynamiska diskar skapade MS för att kunna göra mjukvaruraid, "smidiga" udda lösningar och andra funktioner. Tex om du har en disk på 1000GB. Du gör en partition på 250 och en på 500. Du kan då lägga ihop de sista 250 med den första delen så att du får 2 st 500.
Problemet är att där finns ingen standard, inget beprövat skydd och återställning när något går fel från dessa partitioner, utan det är ofta svårt, om inte omöjligt att rädda informationen.

Håll dig till standard typ och om du behöver göra någon extra funktion, använd hårdvaruraid eller flytta rätt partitionerna istället så att de följer dessa standarder och kan lagas vid behov.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Treant:

Försöker lära mig om detta just nu men förstår verkligen inte vad de är exakt. Kan någon förklara enkelt vad skillnaden är och när man vill använda dynamiska diskar? En bra videoguide vore också bra. Kollar just nu på denna video men förstår ändå inte.

Tacksam för hjälp!

Är det för skolarbete så ber jag dig att fråga din lärare om detta då vi inte är ett forum för detta med utlärning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dynamiska diskar är djävulen på problem. Undvik om du kan.

Kort sagt, standard är en standard som andra OS, 3:e part program osv kan hantera. Den följer de standarder som är satta på hur partitionstabeller och enheter ska se ut.

Dynamiska diskar skapade MS för att kunna göra mjukvaruraid, "smidiga" udda lösningar och andra funktioner. Tex om du har en disk på 1000GB. Du gör en partition på 250 och en på 500. Du kan då lägga ihop de sista 250 med den första delen så att du får 2 st 500.
Problemet är att där finns ingen standard, inget beprövat skydd och återställning när något går fel från dessa partitioner, utan det är ofta svårt, om inte omöjligt att rädda informationen.

Håll dig till standard typ och om du behöver göra någon extra funktion, använd hårdvaruraid eller flytta rätt partitionerna istället så att de följer dessa standarder och kan lagas vid behov.

När det gäller hårdvaruraid, måste man fortfarande syssla med dynamiska diskar då eller kan man ha vanliga? Som jag fattat så är hårdvaruraid alltid att föredra.

Skrivet av Jalle64:

Är det för skolarbete så ber jag dig att fråga din lärare om detta då vi inte är ett forum för detta med utlärning.

Nix, det är det inte. Spelar det dock någon roll? Det är en bra fråga som inte är helt självklar och som passar bra här. Har sökt och hittade ingen annan tråd där min fråga besvarades.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

När det gäller hårdvaruraid, måste man fortfarande syssla med dynamiska diskar då eller kan man ha vanliga? Som jag fattat så är hårdvaruraid alltid att föredra.

Äkta hårdvaruraid är alltid att föredra. Men det kostar.. stort. Vi snackar minst 2-3kkr bara för ett kort.
Falska hårdvaruraid fungerar bra om de är bra gjorda och implementerade med testade drivrutiner. Ex på detta är de flesta inbyggda raid lösningar som intels inbyggda eller moderkortets design samt de billiga instickskorten.
Båda dessa kommer att dyka upp som standard diskar, då hårdvaran utanför maskerar vad det är som egentligen döljer sig bakom. Systemet ser helt enkelt en stor disk, även om det i praktiken är flera diskar i RAID.

Ren mjukvaruraid kan faktiskt också fungera, om den är bra gjord. Ex på detta finns i Linux och FreeBSD världen, där de håller sig till standard hantering och lägger ett riktigt lager mellan det normala program ser, och det som verkligen finns. Nyckeln är standarder. Så länge det följer det så kan du även om systemet i sig själv rasar, lätt få ihop RAIDen igen.
Tyvärr har Microsoft gjort en hemsk lösning, som ligger typ mellan RAID och fullösning. Det kan vara så illa att olika versioner av Windows kan ha svårt att läsa varandras dynamiska diskar, och en array med dem kan rasa bara du byter plats på diskarna.
Nu har även dynamiska diskar blivit bättre än det var när det kom, men avsaknaden av en standard gör också 3:e part recovery och partitionsverktyg både riskerar att inte kunna laga dem, och även skada dem.