Permalänk
Medlem

Skära ut bokstäver ur chassiplåt?

Tjenare, funderar på att bygga nytt en ny dator och ett nytt chassi, och detta chassi ska jag modda och skära ut bokstäver ur chassiplåten. Hur gör jag detta lättast, utan att skada plåten för mycket? För dessa bokstäver vill jag skära ut i mitten av chassiplåten.

Och är det någon kan något schysst namn till en dator med vitt tema? Tänker mig något i stil med "Frosted" eller nåt hahah.

Permalänk
Skrivet av nossral:

Tjenare, funderar på att bygga nytt en ny dator och ett nytt chassi, och detta chassi ska jag modda och skära ut bokstäver ur chassiplåten. Hur gör jag detta lättast, utan att skada plåten för mycket? För dessa bokstäver vill jag skära ut i mitten av chassiplåten.

Och är det någon kan något schysst namn till en dator med vitt tema? Tänker mig något i stil med "Frosted" eller nåt hahah.

ja med en dremel, du skriver ut bokstäverna på papper klistrar på det på plåten skär ut det du ska ha dom.

använder ex: nån font där bokstäver som A O R e D behåller bitarna i mitten annars blir det svårt läsa.

sätt frostat plexi bakom lys upp med leds

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja med en dremel, du skriver ut bokstäverna på papper klistrar på det på plåten skär ut det du ska ha dom.

använder ex: nån font där bokstäver som A O R e D behåller bitarna i mitten annars blir det svårt läsa.
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRU8EyCg...

sätt frostat plexi bakom lys upp med leds

Funkar det att skära ut metallen helt då? T.ex. såhär: http://gyazo.com/3543283e9cbd00272d3b8d315d1a76a1 ?

Haha frostat plexi och vita leds va tanken

Permalänk
Medlem

Ja det fungerar, men du kommer behöva vara jävligt försiktig för att inte råka skära av delarna som fyller O och A. Annars om du har kontakter/pengar är ju laser eller vatten bäst, men skall du göra det hemma får du köra på dremmel och fil. Försök ha en lite skiva, blir lättare att skära av utan att skada då, även fast du kommer få ta de sista mm med fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja det fungerar, men du kommer behöva vara jävligt försiktig för att inte råka skära av delarna som fyller O och A. Annars om du har kontakter/pengar är ju laser eller vatten bäst, men skall du göra det hemma får du köra på dremmel och fil. Försök ha en lite skiva, blir lättare att skära av utan att skada då, även fast du kommer få ta de sista mm med fil.

Haha okej, tack för hjälpen!
Aldrig gjort detta innan men med lite hjälp utav farsan borde det gå bra. Vet du/ni någon bra font att använda?

Permalänk
Medlem

Se till att ta det lungt bara. Från min lilla erfarenhet skulle jag tipsa dig om att såga med någgon mm marginal. Sen fila ner resten. Det går ganska snabbt/smidigt med tunn plåt ov en bra fil. Nu vet jag inte hur tjock plåten ör, men att ha stöd nära det du filar kan vara bra, så du inte böjer det. Särskilt viktigt på de tunna bitar som håller hål i bokstäverna. Tycker personligen att fonten som jonatan länlade ser nice ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nossral:

Haha okej, tack för hjälpen!
Aldrig gjort detta innan men med lite hjälp utav farsan borde det gå bra. Vet du/ni någon bra font att använda?

öva öva öva. fråga på nån plåtverkstad om du kan ta skrot sätt dig ner få så bra träning att du inte gör fel när den använder ditt chassi

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

ALBINO beskriver ditt projekt, ska du bara ha vitt eller svart också? Shadow, Frosty, Snow, Arctic, SIBERIA eller ALASKA

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt