Koppla ihop HTPC, dator, digitalbox, TV till förstärkare. Hur?

Permalänk
Medlem

Koppla ihop HTPC, dator, digitalbox, TV till förstärkare. Hur?

Hej,

Får börja med får jag erkänna att jag inte kan ett jota om förstärkare/hifi/hemmabio etc.

Jo, jag har ett 5.1 system (yamaha nsp-40) jag köpte för ett tag sedan, och en budgetförstärkare (edit: pioneer, inte panasonic vsx-323) som jag aldrig kopplat ihop.
Nu ska jag försöka mig på att koppla ihop allt, men jag förstår verkligen inte hur fan det ska kopplas.

Jag vill alltså koppla ihop min stationära PC, HTPC & digitalbox mot förstäkaren.
Går det på något sätt att kunna koppla ihop detta så att jag kan få ljudet till förstärkaren men bilden på TVn?

Recievern har ARC-utgång, vilket TVn tydligen har stöd för, kan jag då alltså koppla ihop PC,HTPC,box mot ingångarna på recievern med HDMI, sedan köra HDMI-ARC på utgången mot TVn, kommer detta fungera för att kunna välja både ljud och bildkälla separat?

Alla synpunkter uppskattas!

Permalänk
Medlem

Koppla allt till förstärkaren och dra sedan en HDMI-kabel från HDMI-out på förstärkaren till HDMI-in på TVn.
Enda du ska ha ARC till är att skicka ljud från TVn (vilket du aldrig kommer att behöva) till förstärkaren genom samma kabel som kopplades ovan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Inte helt säker på att jag föstår det där, skicka ljud från TVn till förstärkaren är väl hela poängen, men det är alltså att ARC bara är ett tilval just på output porten?

Försökte googla runt lite på detta, många nämner att man gärna ska ha en toslink mellan TV och reciever för att kunna koppla på ett bättre sätt, vad handlar detta om mer exakt?

Permalänk
Medlem

Du vill väl koppla allt till receivern och sedan mata vidare bilden från den till TVn? Så att receivern liksom blir "sammanbindningscentralen".

(Citera gärna så att jag ser att du har svarat)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du har en TV med mediafunktion som du av någon anledning vill använda så behöver du ARC. Koppla då helt enkelt in HDMI sladden i HDMI ingången på TVn som stöder ARC och i receiverns "HDMI Out" utgång. Gå sedan in på både TVns och receiverns inställningar och aktivera ARC.

HDMI är bättre än Toslink, så strunta i det. Tror även att du behöver en "HDMI High Speed" kabel för att ARC ska fungera, dock inte helt säker.

För att ha din stationära PC inkopplad till din datorskärm och din tv-skärm samtidigt behöver du nog en HDMI switch.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Rekordmedlem

Allt ska kopplas via receivern, den har 4 hdmi ingångar så det går bra att ansluta 3 signalkällor som du verkar vilja, sedan kopplar du receiverns hdmi out till tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.