Frågor och hjälp angående Netgear ReadyNas RN10400

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2007

Frågor och hjälp angående Netgear ReadyNas RN10400

För några månader sedan så köpte jag en Netgear ReadyNas RN10400, jag trodde då att jag bara skulle kunna slänga in de hårddiskar jag vill ha där i.
Men så lätt gick det inte, utan för att maskinen ska kunna läsa av hårddiskarna så måste dom vara formaterade.

Och det sista jag vill är att formatera bort 7 TB data.

Så nu undrar jag, vilka möjligheter jag har, och vad kan jag göra för att få det att fungera.
Jag har alltså idag 3 st hårddiskar sittandes i en PC med windows 8.1.
Dessa tre hårddiskar vill jag flytta till min NAS server. (Och få dom synliga och komma åt dessa filer som finns på hårddiskarna via nätverket.)

Kan jag göra NÅGOT (Vad som helst, typ göra om, få den att boota med något annat än vad som finns i nu) med maskinen så att den kan känna av och läsa mina hårddiskar som dom är?

Ja, som ni märker så behöver jag lite hjälp, alla råd är välkommna (Förutom att köpa en annan nas, köpa nya hårddsikar osv...)

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Enligt dokumentationen så:
Internal File System: BTRFS
Så nej du kan inte flytta fyllda windiskar som förmodligen är i ntfs format till den.
Man brukar montera i tomma diskar i en nas och sen sätta upp ev raid, partitionera och formatera och sedan kopiera in datan.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.