Yrkeshögskola, hänger inte riktigt med Cisco

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2010

Yrkeshögskola, hänger inte riktigt med Cisco

Studerat 2 månader på högskolan men hänger inte med, känns som jag är totalt värdelös jämfört med andra.

Och främst av allt det går igenom något på tavlan men sedan har jag inte direkt koll på vad man faktiskt skall göra, vilka labbar som skall göras i diverse program vi använder och vilka som inte skall göras känns som allting ligger i en himla röra på deras hemsida där man tar hem uppgifterna

Vad ska jag göra? har tidigare jobbat på timanställningar och varit på praktikplatser och såg det som min chans när jag kom in på högskolan. Men nu vet jag inte längre hur ska jag klara 3 år

Vad hade ni gjort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av kruukzz:

Vad hade ni gjort?

Sett till att vakna upp och se till att få lite struktur på, och ta ansvar för de egna, studierna.

Ragga upp en studiekamrat eller fem och sätt ihop en studiegrupp, se till att på ett och samma ställe skriva ner alla deadlines etc. Lägg upp en studieplan och se till att ligga före den. Kom förberedd till föreläsningar, labbar och lektioner (d.v.s. se till att ha läst igenom kurslitteraturen för det avsnitt som ska behandlas, du behöver inte förstå allt redan, men du ska veta vad det handlar om), fråga kursansvarig om det är några oklarheter i kursens struktur (men se till att kolla med kurskamraterna först så du vet att det är kursen det är fel på och inte din ordning på saker och ting ), och så vidare.

Det är en chans du har fått, men det är inget som kommer gratis. Det är inte gymnasiestudier längre, så glöm bort allt du måhända är van vid - lärare som tjatar om deadlines, som säger åt dig när du missat något, föreläsare som kontrollerar att allt är glasklart för alla innan de går vidare - och bli bekväm med att det är dina studier och ditt ansvar. Du är (förhoppningsvis) där för att lära dig saker och ting i första hand, inte för att ta en examen (även om det är följden av att ha lärt sig tillräckligt ), så se till att ge dig själv bästa möjliga förutsättningar för din inlärning.

Skulle det mot min förmodan vara så att det faktiskt är dålig struktur på kursen (jo, det finns tyvärr sådana kurser, och jag har själv "utsatts för" sådana, men de är i minoritet enligt mina erfarenheter) så vänd dig till kursansvarig, och om inte det räcker: till programledningen. Men förvissa dig som sagt om att det de facto är kursen det är oordning på och se till att ha belägg för det, för oftast tenderar det att vara just studenten som det är oordning på, och det vet kursansvariga väl om, så om det är en enstaka student som klagar är det lätt att anta att det är dennes problem, så ta det gärna kollektivt via någon formell representant för studenterna i programnämnden eller dylikt. Även om jag inte har någon erfarenhet av just yrkeshögskola, så borde det finnas något motsvarande även där.

Men till sist, och jag kan inte understryka det nog, du kan klara dessa tre år. Om du klarar det eller inte beror, precis som med tidigare studier och valfritt yrke, på tre faktorer: talang, arbetsinsats och attityd. Grund- och gymnasieskolan kan man klara sig genom enbart genom talang, men vid högre studier är talang en högst marginell faktor. Visst spelar den roll, men det krävs en positiv inställning och en rejäl dos arbetsinsats, och de två sistnämnda kan utan tvekan väga upp en eventuell frånvaro av förstnämnda.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Studerar på universitet och så kan det kännas ibland. Man måste sätta sig ner själv och göra 95% av arbetet utan någon hjälp. Bara att vänja sig.

Lägg studierna som prioritering, kompisar och allt annat kommer sen. Ibland får man sitta 10-12 timmar med lite små pauser mellan. Det måste iaf jag som studerar till ingenjör.

R5-1600X, GA-AB-350M-G3, 16GB DDR4 @ 2666, RX580 8GB, Corsair CX650M Rev2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Du lär ha fått en hyfsat detaljerad tidplan med vilka avsnitt som görs vilken dag? Se till att kötta närmsta helg och kom i kapp till att börja med. Sedan börjar du med att ligga steget före, detta för att du ska försöka få bort problemet med att du inte hänger med på lektionerna och vad som ska göras. Om morgondagen handlar om subnetting så ser du till att skumma igenom dokumentationen/toerin innan så att du känner igen saker och ting när ni väl går igenom det.

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2003

studerar du heltid... vilket du troligen gör, så räkna inte en dag som 8h, ibland eller oftast får man lägga 12-16h per dag på studier..

och du kommer till största del få göra allt jobb själv, det är ingen mening att försöka vara lat, ju fortare du inser att allt hänger på dig och din arbetsinsats, så kommer du klara det där galant!

har själv kört en yh programmerings linje för några år sen, som verkade klockren med jobb sedan, men sedan vart det lite outsourcing och det blev svårt att få jobb utan kontakter och bara ett examensbevis med maxbetyg på.. så det blev att hanka sig fram med skitjobb etc ett tag och lite arbetslöshet sedan när jag tröttnade på det började ja nu på en till programmeringsutbildning, som är betydligt kångligare men även den endast 1år, för jag vet att ett år klarar jag av 3 år kan va tuffare att hålla tempot uppe, men allt hänger på viljan..

förra utbildningen la ja ner kanske 8h effektiv tid i veckan, och klarade allt galant, för det var så pass simpelt, men nu blev det helomvändning nu är det mellan 12-18h per dag för att klara pressen.. men det går om man bara vill