Coilwhine 970, vad beror detta på ?

Permalänk
Medlem

Coilwhine 970, vad beror detta på ?

Tycker man läser att de flesta 970 kort lider av coilwhine, vad beror det på?, dåliga komponenter?
Finns det något 970 kort som är helt fritt från detta fenomen ?

Hur är det med R9 290/X serien och 280/x, när det gäller detta, är det lika illa ?

Permalänk
Medlem

Inte sett någon som rapporterat att deras Asus GTX 970 Strix har coilwhine. Jag har heller inget coilwhine på mitt MSI GTX 970 Gaming fast det finns andra som har det.

Permalänk
Medlem

Finns en tråd här på swec där dom pratar om det. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1322744-msi-gefo...

280x har jag inte hört att någon har haft Coilwhine. Jag har ett Msi 280x Gaming det lider av flimmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fantomsmurfen:

Inte sett någon som rapporterat att deras Asus GTX 970 Strix har coilwhine. Jag har heller inget coilwhine på mitt MSI GTX 970 Gaming fast det finns andra som har det.

Då är det dags nu. Mitt hade svagt coilwhine när man scrollade i Chrome och liknande, och kraftigt coilwhine i BF3. Lämnade tillbaka det enligt distansköplagen och har beställt ett nytt, som förhoppningsvis är fritt från coilwhine.

EDIT: Fick just hem det nya exemplaret. Det har exakt samma problem. Kommer ångra köpet tills jag får ett kort jag kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Då är det dags nu. Mitt hade svagt coilwhine när man scrollade i Chrome och liknande, och kraftigt coilwhine i BF3. Lämnade tillbaka det enligt distansköplagen och har beställt ett nytt, som förhoppningsvis är fritt från coilwhine.

Mitt har också Coilwine, märks tydligt om jag kör Windows 7 prestandatest och det är ganska högt faktiskt... Det märks också i 3DMark, jag har dock inte dragit igång något spel ännu (har inga på datorn atm)...

Permalänk
Medlem

Inget coilwhine på mitt MSI 970

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på om det påverkar 970 kortet att dom har flyttat vrm till andra sidan gpun, på 980 kortet sitter det som på 770/780.

Permalänk

Billiga komponenter, kort med solid caps brukar inte coil whina.

Kort som Asus DCU eller matrix/ligthning brukar inte coil whina just pga. att dom har bättre komponenter.

Mitt ref 290 låter endel under tung last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Billiga komponenter, kort med solid caps brukar inte coil whina.

Kort som Asus DCU eller matrix/ligthning brukar inte coil whina just pga. att dom har bättre komponenter.

Mitt ref 290 låter endel under tung last.

Det är inte kondensatorerna som låter utan spolarna som inte är gjutna och gör ljud när strömmen och magnetfälten ändras.

Permalänk
Medlem

får man passa på att fråga vad coilwhine är?

Permalänk
Medlem

Passar på att flika in denna kommentaren från en som köpt ett Asus 970 Strix från Inet. Då det kanske kan hjälpa den som har problem med CW.
Ni som har problem med CW kan ju testa detta för att se om det hjälper. Funkar det så är det ju bra om denna informationen i så fall sprids här på Sweclockers.

Citat:

Ni som har problem med coil whine i menyer eller vid hög fps, gör följande:

Öppna Nvidias Control Panel. Gå till 3D Settings -> Manage 3D settings -> Global settings, och sätt "Vertical sync" till "Adaptive" och "Maximum pre-rendered frames" till "1". Detta begränsar fps:en i menyer så att kortet inte coil whinar, och den andra inställningen minskar input laggen från vsync så att den knappt är märkbar längre.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Det är inte kondensatorerna som låter utan spolarna som inte är gjutna och gör ljud när strömmen och magnetfälten ändras.

Thats what I menade.

Solid caps = Inget eller minimalt whine

Dom 4 kort jag har som vart DCU/Matrix osv med solid caps har inte coil whinat nåt. Av alla andra(minst 20st) så coil whinar alla iaf lite vid riktigt hårt last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

får man passa på att fråga vad coilwhine är?

http://en.wikipedia.org/wiki/Coil_noise