Top 10 Compact Cameras for Travelers <- National Geographic

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så de dissade allt från Canon/Nikon...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det beror ju på var man drar gränsen, men de flesta av dem är ju bara med en hel del vilja och fantasi att kalla kompakta...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Tror dom insett att dra-å-släpa-DSLR-heffaklumpar är inget man släpar med sig på resan om utmärkta kompaktalternativ finns.

Men det var väl rimligtvis inte mer än tre eller fyra kameror som med all välvilja i världen kan kallas kompakta i den listan.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ingen i listan är spegelreflex, om det nu är det man avser med "kompakt", en definitionsfråga, tror man gått på vikt och storlek + kvalitet på kamera och bilder. En FF systemkamera blir ju mindre "kompakt" än en med fast glugg. Systemkameror kan ju vara mer eller mindre "kompakta". Den lättaste och minsta samt billigaste FF idag är A7 - kanske därför den kom med?

Det här är ju ingen rocket science utan grundar sig på tyckande (subjektiva omdömen).

Någon som har alternativa förslag + motivation är välkommen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ingen i listan är spegelreflex, om det nu är det man avser med "kompakt", en definitionsfråga, tror man gått på vikt och storlek + kvalitet på kamera och bilder. En FF systemkamera blir ju mindre "kompakt" än en med fast glugg. Systemkameror kan ju vara mer eller mindre "kompakta". Den lättaste och minsta samt billigaste FF idag är A7 - kanske därför den kom med?

Det här är ju ingen rocket science utan grundar sig på tyckande (subjektiva omdömen).

Någon som har alternativa förslag + motivation är välkommen.

Det jag menar med kompaktkameror, är att de inte har några utbytbara objektiv.
Systemkameror har utbytbara objektiv, oavsett spegelreflex eller spegellösa..

Men sedan kanske artikeln menar 10st små kameror.. typ.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Det jag menar med kompaktkameror, är att de inte har några utbytbara objektiv.
Systemkameror har utbytbara objektiv, oavsett spegelreflex eller spegellösa..

Men sedan kanske artikeln menar 10st små kameror.. typ.

Ja, din definition e rimlig, vet inte men uttrycket pocketkamera förekommer också i de fall man kan stoppa ner den i fickan, kompakt kanske avser en storlek större. Fan vet.

Permalänk

de enda som jag skulle kalla kompakt i den listan var ju Olympus TG-3 och Ricoh GR

de andra är nån form av kompaktsystemkameror just pga den osmidiga linsen som sticker ut på framsidan och gör att de ändå krävs att den antingen har en väska eller has runt axeln i en rem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows