Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Brusreduceringsprogram...?

Hej på er!

Jag har några videoklipp jag spelat in på min kamera Canon PowerShot SX150 IS från en konsert.

Jag undrar om någon skulle kunna med tips och råd hur jag kan få ner basen/bruset för att kunna höra sången bättre?

Typ om det finns nåt bra brusreduceringsprogram eller nåt. Skulle så gärna kunna använda videoklippen men det är alldeles för mkt bas och brus.

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Vet att man kan reducera bakgrundsbrus med Audacity, man kanske kan extrahera ljudspåret med något som Avidemux och jobba med ljudet? Man kan ju även equaliza och massa andra grejer då.

Är inte så jätteinsatt på sånt här dock

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Plats:
Registrerad
Mar 2011

Svårt att säga utan att höra på inspelningen. Men med konserter brukar det vara så att ljudet har "gått över maxgränsen", och då förlorar man information man inte kan få tillbaka.
Om du iallafall vill försöka finns ett bra gratisprogram som heter Audacity där du kan filtrera och bearbeta ljud. Men det kanske kräver att du separerar ut ljudet från videoklippet först.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

GoldWave är ett annat program som kanske är användbart.
http://www.goldwave.com/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2014

Testa en limiter eller en compressor.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Handlar det verkligen om brus eller har du överstyrt inspelningen pga ljudtrycket ? Jag har svårt att tro att det är brusigt om du filmat en ljudlig konsert, bruset borde ligga väldigt långt under musiken i nivå.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Tack för ditt tips! Har laddat ner Audacity men den stödjer inte videoformatet (.mov). Tips på hur man kan få det att funka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av envelope91:

Vet att man kan reducera bakgrundsbrus med Audacity, man kanske kan extrahera ljudspåret med något som Avidemux och jobba med ljudet? Man kan ju även equaliza och massa andra grejer då.

Är inte så jätteinsatt på sånt här dock

Tack för ditt tips! Har laddat ner Audacity men den stödjer inte videoformatet (.mov). Tips på hur man kan få det att funka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Alpha77:

GoldWave är ett annat program som kanske är användbart.
http://www.goldwave.com/

Tack för ditt tips! Goldwave stödjer dock inte heller .mov filer..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Mikael07:

Svårt att säga utan att höra på inspelningen. Men med konserter brukar det vara så att ljudet har "gått över maxgränsen", och då förlorar man information man inte kan få tillbaka.
Om du iallafall vill försöka finns ett bra gratisprogram som heter Audacity där du kan filtrera och bearbeta ljud. Men det kanske kräver att du separerar ut ljudet från videoklippet först.

Hur separerar man ljudet från klippet? Och går det att få ihop igen.. annars blir det ju bara en ljud fil :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Snurpan83:

Hur separerar man ljudet från klippet? Och går det att få ihop igen.. annars blir det ju bara en ljud fil :/

Vlc har en funktion där du kan välja att extrahera ljudet från ett filmklipp. Googla.

/S

Ninja edit, sen får du slänga ihop film med ljud i ett videoredigeringsprogram.

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X, Corsair SF600, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Snurpan83:

Ffmpeg kan säkert göra det, annars behöver du ett videoredigeringsprogram som kan redigera både bild och ljud typ Adobe CC men det är ju inte direkt gratis.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2005

Sony vegas kan separera ljudet till ex en separat ljudfil, och få ihop det igen efteråt med de bearbetade ljudet. Har själv gjort det denna vägen, jag reducerade bruset m.h.a. Sony Soundforge. Gamla VHS filmer med brus, gick väldigt bra att filtrera bort, resultatet blev kanon.

-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB
-AMD Phenom II Quad 9850 // HD 4830 // 4 GB DDR3 // 400 GB
-Acer Aspire D255E Netbook 10.1" // Intel Atom 1.66 GHz // 2 GB ram // 250 GB
-Packard Bell EasyNote TJ71 15.6" // AMD Turion II X2 M500 // 4 GB ram // 500 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Sleffermauf:

Sony vegas kan separera ljudet till ex en separat ljudfil, och få ihop det igen efteråt med de bearbetade ljudet. Har själv gjort det denna vägen, jag reducerade bruset m.h.a. Sony Soundforge. Gamla VHS filmer med brus, gick väldigt bra att filtrera bort, resultatet blev kanon.

Är det väldigt svårt och avancerat? Går det och ladda ner eller måste man köpa?