Samsung gör kretsar åt Apple, Qualcomm och AMD på 14 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Samsung gör kretsar åt Apple, Qualcomm och AMD på 14 nanometer

Mot slutet av året inleder Samsung produktion av de första kretsarna på 14 nanometer. Bland klienterna som kommer nyttja tekniken märks Apple, Qualcomm och intressant nog även AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt, undrar om smartlurar på 14nm kommer hålla iaf två dagar på batteri för första gången?

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD.. Vi vill se samma konkurrens som för 10 år sen!

Permalänk
Medlem

Det bådar gott för AMD, tror jag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Oj då det här kan bli intressant, bra jobbat AMD!

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Avstängd

Härligt att TSMC får lite konkurrens oxå, nu borde ju även Nvidia snegla mot Samsung, alternativt pressa priset gentemot TSMC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Riktigt trevligt, undrar om smartlurar på 14nm kommer hålla iaf två dagar på batteri för första gången?

Oroa dig inte... de får ner det igen till en dag med större och mer högupplöst skärm

Permalänk
Medlem

en kassaklirr för Samsung kan tänka mig..

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Akulle vara så glad om Amd släpper något som kan konkurrera med Intel

Permalänk

Vi hejar på er nu AMD!

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Vänta, tar det till 2016 innan den nya arkitekturen från AMD kommer?

Permalänk
Skrivet av Zero Walker:

Vänta, tar det till 2016 innan den nya arkitekturen från AMD kommer?

Ja, fast AMD har 2015 fastspikat med Carrizo(Excavator) då året kommer inte bli allt för tomt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD, Intel behöver svettas! Athlon 64 <3

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Ja, fast AMD har 2015 fastspikat med Carrizo(Excavator) då året kommer inte bli allt för tomt.

Även om Excavator verkar ungefär lika upphetsande som recensionen av 8370E här om dagen. Hoppas verkligen att nya Zen har allt som bulldozer saknat!

Permalänk
Medlem

Det hade varit förbannat trevligt om vi kunde se konkurrens som vid Athlon x64-tidern! Det blir dock intressant att se hur AMD klarar sig mot Intel då det kommer till single core, då deras IPC har varit lite bedrövlig det senaste. Jag är osäker hur mycket en re-design och shrink kommer påverka det, fastän dom har samlat på sig en hel del imponerande namn. Ändå, tiderna att se mirakelförbättringar kanske inte är över!

Bara dom skippar CMT och kör med lika många FPU's som cores så blir det nog ganska mycket trevligare, i alla fall för mig. Har haft en hel del problem med min FX8350, men för priset kan man inte klaga!

Permalänk
Medlem

joo... en 5 tummare på 1080 p blir ju lite suddigt

är det ngn som faktiskt bryr sig om skärmupplösningen på era smartphones? själv har jag en iphone 4s och jag fårstår verkligen inte vad man ska ha bättre skärm på en telefon till

Permalänk
Medlem
Skrivet av molle96:

joo... en 5 tummare på 1080 p blir ju lite suddigt

är det ngn som faktiskt bryr sig om skärmupplösningen på era smartphones? själv har jag en iphone 4s och jag fårstår verkligen inte vad man ska ha bättre skärm på en telefon till

Själv har jag en Orkidé från Plantagen och förstår inte hur jag ska vattna den utan att den ska dö.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av random1234:

Riktigt trevligt, undrar om smartlurar på 14nm kommer hålla iaf två dagar på batteri för första gången?

Z3 klarar sig lätt två dagar, min M8 klarar det hyfsat den med.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det här blir intressant om dom kommer ner på samma storlek igen... Hoppas det betyder mer prestanda! Då blir det nog ett köp om den är bättre en min i5 ivy 5 ghz.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av random1234:

Riktigt trevligt, undrar om smartlurar på 14nm kommer hålla iaf två dagar på batteri för första gången?

Har använt min oneplus one i 2 dagar och 6 timmar utan laddning, har 38% batteri kvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Grymt spännande med ett samarbete med AMD och Samsung!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Grymt spännande med ett samarbete med AMD och Samsung!

Faktiskt. Intel har ju dessutom kallat Samsung för sin största konkurrent, vilket nu blir extra roligt när AMD samarbetar med dem. Cirkeln sluts så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molle96:

joo... en 5 tummare på 1080 p blir ju lite suddigt

är det ngn som faktiskt bryr sig om skärmupplösningen på era smartphones? själv har jag en iphone 4s och jag fårstår verkligen inte vad man ska ha bättre skärm på en telefon till

Surf och spel blir betydligt mycket skönare, du kan läsa mer text på nätet utan att ständigt behöva scrolla.
Har en LG G3 5,5" 1440 x 2560 pixels, sjukt fin bild i princip allt, spelat Boom Beach jämsides mot en iPhone, kollegan tog ju nästan över min lur för han tyckte att det såg både bättre ut men även i allmänhet skönare att spela på denna lur.
Du kan streama Full HD via Youtube, och faktiskt kunna se vad som händer på skärmen, en iPhone måste du hålla under näsan i princip för att se på...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

ja man kan ju även hoppas på ett lite djupare samarbete dem emellan så att amd kan få in en fot på den mobila marknaden! var dom inte i farten med att satsa på ARM vill jag minnas att jag läste något om för ett tag sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Faktiskt. Intel har ju dessutom kallat Samsung för sin största konkurrent, vilket nu blir extra roligt när AMD samarbetar med dem. Cirkeln sluts så att säga.

Vågar man kalla det en sluten krets?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Carrizo kan bli bra om de lyckas få upp clocken.

Jag spelar arma 3 på min i 1440p med r7 250 i dual graphics. En CS spelare skulle dö av sorg av fpsen (ca 30 i mp) men det är helt klart spelbart, visst ibland laggar det till några gånger timman. men helt klart spelbart subjektivt. Om jag bara hade kunnat få upp klocken 200-300Mhz till så hade de varit lugnt. 4.3ghz är sweetspot för kaveri, efter det så vill den ha mer och mer vcore och det börjar bli dålig verkningsgrad.Den är stabil på lägre vcore men jag valde att hålla mig på 1,4volt och 4.3hgz för att vara garanterat stabil. Steget 4.3 till 4.4 är ett rätt stort hopp i vcore.

Om carizzo bara får upp ipc prestandan 10+ % och clocken lika mkt så kommer det bli fint. Särskilt om de gör likadant med "r7 255".

Igp prestandan hos carizzo kan vi vara säkra på att bli mkt bättre än Kaveri. Dual grapchis med carizzo och "r7 255" kan bli intressant om nvidia nu tvingar ner amd radeon priser.

Första man gör (när allt funkar som det ska) med amd apu om man ska spela är att stänga av turbon i bios och sen klocka cpu delen. Det är tyvärr verkligheten idag.

Permalänk
Medlem

finfet i all ära, jag väntar nog hellre på fulsmal

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Härligt att TSMC får lite konkurrens oxå, nu borde ju även Nvidia snegla mot Samsung, alternativt pressa priset gentemot TSMC.

Skickades från m.sweclockers.com

nvidia testade ju Samsung förra året och gav Samsung en deadline som de inte lyckades hålla, så jag tvivlar på att nvidia blickar tillbaka åt det hållet

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Känns som de bara spekulerar, Samsung delar process med IBM och GlobalFoundries däremot. Samarbetet har pågått sedan AMD ägde fabs själva. Det är Common Platforms 14nm inte Samsungs. Var de sen tillverkar de är en annan sak. Qualcomm nämns bland annat för att de redan tillverkar hos GloFo. GloFo har i sin tur en ny fab i New York för ytterligare kapacitet. När de delar process så kan man relativt enkelt flytta produktion mellan olika fabs. AMD får ju lov att använda det som foundries kan erbjuda. Är Samsung tidiga är det bara bra för att allt ska rulla vidare.

Permalänk
Avstängd

Jag hejar också på AMD. Jag kommer ihåg den gamla goda athlon-tiden i mitten av 2000-talet och den gamla goda P4:an. Sen kom Pentium D och AMD tog slut. Känns som att det gick i den ordningen. Kom igen AMD, Intel börjar bli feta.