Permalänk
Medlem

USB-hub med längre kabel (min 5m)

håller på att koppla in biorummet och även om det är vägg i vägg med datorrummet så blir det trotsallt ca 5m från datorn till förstärkaren.
bild och ljud är löst med HDMI men behöver ju även kunna styra datorn från det rummet så behöver ha en USB-hub.

Har för mig att max längden på USB är ca 5m

tanken är
dator->5m aktiv förlängningskabel->hub

med en aktiv kabel borde det väl rimligen funka med vilken USB-hub som helst? antar väl att man kommer välja en med separat strömförsörjning i vilket fall men är väl inget annat att tänka på vid valet av hub väl?

separat strömförsörjning på hubben påverkar väl bara efter hubben, dvs det hjälper inte för att ha e längre kabel fram till den eller har jag fattat det fel?

det jag kan tänka mig nu direkt som kan tänkas kopplas in är, tangentbord/G25 ratt/gamepad/headset så en 7ports hub är väl lika bra så att det finns möjlighet att koppla in mer.

Något speciellt att tänka på vad gäller fabrikat/kvalitet på hub och kabel?

/Crille

Permalänk

Hejsan!

välj en hub med kraftig försörjning. annars så blir risken att dina enheter kopplas ifrån o får felmeddelanden, etc.

ett tips är ju att köra mycket trådlöst.

och om du har usb 3.0 i datorn. använd den porten eller en 3.0 kabel. en vanlig usb 2.0 kabel har bara 4 kablar inuti, en usb 3.0 har runt 18 kablar. jag kan inte svara på om usb 3.0 tillåter längre än 5 meter, men jag misstänker det.

jag kan förlänga usb 2.0 ( aktiv 5 meter) från 3.0 (passiv 3 meter) 8 meter utan nåt emellan från en 3.0 port i datorn till en hub.