Installera om Windows på en SSD som har windows

Permalänk
Medlem

Installera om Windows på en SSD som har windows

Skulle hjälpa en kompis häromdagen och skulle installera om windows.
Jag vet att man INTE ska formatera en SSD utan använda Secure Erase, problemet är ju att det går inte att använda på en Boot disk, vilket det är om windows är installerat på den?

Det finns inte något alternativ för att göra en "clean install" av windows, utan den lägger den gamla windows i ett windows.old på SSD om man bara installerar om.

Jag valde att "ta bort"hårddisken eller allokeringen innan installation och det verkade fungera i alla fall, hur är det egentigen? Är det så man ska göra, om man vill ta bort allt gammalt på disken och göra en nyinstallation på SSDn?

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Denna video visar hur man tar bort dom gamla partitionerna och gör en ny och ren windows installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Varför inte ta bort den gamla partitionen och därefter skapa en ny dit du installerar?

Skrivet av janee:

Denna video visar hur man tar bort dom gamla partitionerna och gör en ny och ren windows installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Det var så jag gjorde, innan installationen började så kan man ju välja lite alternativ.

Jag tänkte mest på eftersom man aldrig ska formatera eller defragmentera en SSD så tänkte jag om det var något speciellt med just den biten också.

Men är det bara att ta bort partitionen och köra på så är det ju lugnt

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det var så jag gjorde, innan installationen började så kan man ju välja lite alternativ.

Jag tänkte mest på eftersom man aldrig ska formatera eller defragmentera en SSD så tänkte jag om det var något speciellt med just den biten också.

Men är det bara att ta bort partitionen och köra på så är det ju lugnt

Blir ju jobbigt att använda SSD:n utan att formatera den. Det har du allt fått om bakfoten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det var så jag gjorde, innan installationen började så kan man ju välja lite alternativ.

Jag tänkte mest på eftersom man aldrig ska formatera eller defragmentera en SSD så tänkte jag om det var något speciellt med just den biten också.

Men är det bara att ta bort partitionen och köra på så är det ju lugnt

Man skall inte defragmentera en SSD, men formatera vid t.ex. ominstallation är inga problem så det har du fått om bakfoten.
Sen räcker det också om du gör en snabbformatering via installationsmedian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Det var så jag gjorde, innan installationen började så kan man ju välja lite alternativ.

Jag tänkte mest på eftersom man aldrig ska formatera eller defragmentera en SSD så tänkte jag om det var något speciellt med just den biten också.

Men är det bara att ta bort partitionen och köra på så är det ju lugnt

Man bör inte defragmentera en SSD eftersom det bara innebär onödigt slitage men man kan formatera en SSD men detta behöver man inte göra vid installationen av windows eftersom installationen kan skapa och formatera partitioner helt automatiskt och dessa blir dessutom helt anpassad för operativsystemet.

Och du får naturligtvis formatera även en SSD, all skrivning till en SSD innebär förkortad livslängd men om vi räknar med att din SSD håller i mellan 5-10 år och varje formatering förkortar livslängden med kanske ett dygn så du bör inte vara rädd för en formatering.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Man bör inte defragmentera en SSD eftersom det bara innebär onödigt slitage men man kan formatera en SSD men detta behöver man inte göra vid installationen av windows eftersom installationen kan skapa och formatera partitioner helt automatiskt och dessa blir dessutom helt anpassad för operativsystemet.

Och du får naturligtvis formatera även en SSD, all skrivning till en SSD innebär förkortad livslängd men om vi räknar med att din SSD håller i mellan 5-10 år och varje formatering förkortar livslängden med kanske ett dygn så du bör inte vara rädd för en formatering.

En formatering skriver pyttelite till disken. Ett dygn är en enorm överdrift.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

En formatering skriver pyttelite till disken. Ett dygn är en enorm överdrift.

Ja om det endast är en formatering så är det nog en överdrift men räknar man även med en ny installation av windows så blir det kanske ett dygn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *