Komma åt "spara" när skärmen är för liten på Ubuntu

Permalänk
Avstängd

Komma åt "spara" när skärmen är för liten på Ubuntu

Tror eller ej men genom åren har jag på olika datorer råkat ut för samma sak. Skärmen är för liten och jag kommer inte åt spara, längst ner, i inställningar. Hjälper inte att ändra upplösning, tabba eller dra som fasiken med musen. Har för mig att det ändå finns något sätt att minska dialogrutorna som inte går att förminska.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Tror eller ej men genom åren har jag på olika datorer råkat ut för samma sak. Skärmen är för liten och jag kommer inte åt spara, längst ner, i inställningar. Hjälper inte att ändra upplösning, tabba eller dra som fasiken med musen. Har för mig att det ändå finns något sätt att minska dialogrutorna som inte går att förminska.

http://s26.postimg.org/3ttljp1zd/wp_20141003_18_13_22_pro.jpg

Vet inte hur du ändrar storlek (om det går) men har du normalt tangentbord inkopplat kan du använda snabbkommandona för att spara. I Engelska Ubuntu är det alt+a och sedan enter. Se om du kan hitta någon meny som du ser alla alternativ på och tryck alt för att se vilken tangent det är i svenskspråkiga Ubuntu.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Vilket jobbigt problem!

I ubuntu så kan du hålla in alt och trycka med vänster musknapp var som helst på fönstret för att flytta det.
Om inte det fungerar så kan du testa hålla in alt samt klicka på mushjulet vid hörnen eller kanterna i ett fönster så kan du ljustera storleken.

Visa signatur

AMD 5800X Asus TUF B550-PLUS Asus GeForce GTX 1070 Strix AOC Agon AG271QG 16GB Corsair Vengeance 3600MHz Fractal Design Newton R3 600W Fractal Design Define R4 Asus Xonar Essence STX Philips Fidelio X1 Ducky Shine MX Blue Razer Naga

Permalänk
Avstängd

Nja, storleken vill inte ändras och fönstret går att flytta till den slår i översta panelen.
Får nog testa att byta språk och köra:
alt+a och sedan enter
och se om det går men just nu har jag lagt datorn åt sidan efter att krucksat med detta i en timma och är rätt trött på denna löjliga bugg som hängt med i några år (kom inte på något bättre ord än bugg).

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Nja, storleken vill inte ändras och fönstret går att flytta till den slår i översta panelen.
Får nog testa att byta språk och köra:
alt+a och sedan enter
och se om det går men just nu har jag lagt datorn åt sidan efter att krucksat med detta i en timma och är rätt trött på denna löjliga bugg som hängt med i några år (kom inte på något bättre ord än bugg).

Har samma problem på min lågupplösta EeePC. Löser det genom att gå till skrivbordet under och klicka på spara.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Nja, storleken vill inte ändras och fönstret går att flytta till den slår i översta panelen.

Om du håller in alt och drar mitt på fönstret kan du flytta det utanför den övre panelen.
Snabbkommandot för att spara är alt+s (s för Save) vilket bör stämma även på den Svenska versionen (Spara)

Permalänk
Avstängd

Fanns en inställningar i menyn bildskärmar där man kunde skala ner hela skrivbordet. Länge sedan jag använde Ubuntu men de har ju helt meckat sönder det sedan 8.04 LS. Fjärrskrivbord borta, inställningar i Transmision borta, adressraden i mappar borta, starta program gör man genom att söka i en ful blaffa som täcker hela skärmen. Hur gick det så här?

Bytte sedan till att installera XUbuntu istället men där fanns inget reglage. Men alt s funkade även om man inte ser spara-knappen.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)