Hjälp [4690K: Olika core-temperatur, är det normalt? /mod]

Permalänk

Hjälp [4690K: Olika core-temperatur, är det normalt? /mod]

Hejsan alla , det är så här att jag ha byggt ihop en ny dator , och sen när väll jag ha dragit ner allt så ladda man ner CPUID för att hålla koll på cpu / gpu temp , men när jag kollar så ligger alla cores på olika? :/ bara jag som är weird eller vad är felet? för dom ligger på ide 30-35 3 cores och en legger på 25-30
och sen undra jag vad är Package temp? har en i5 4690K och kör med H75

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem

Det är normalt. Gå efter topp-tempsen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar, se §3.1: Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

On-topic:

Att det diffar 5c är helt normalt och ingenting att bry sig om. Hade det varit stora temperaturskillnader kunde anledningen bl.a. ha varit felmonterat kylare/kylpasta eller en halvtrasig givare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

okay, hur mycket skillnad kan det vara? 10-20c?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LightningEcho:

okay, hur mycket skillnad kan det vara? 10-20c?

10c är inte ovanligt, 20c låter däremot lite väl högt och då bör man nog testa montera om kylaren.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

okay, tack för dom snabba svaren , jag kan ta någon bild imorgon när jag vaknar till liv igen ingen ide och börja med det nu ^^

Permalänk
Medlem

Mina kärnor diffar som högst 7 grader vad jag jag sett. Så att de diffar, det gör dem definitivt. Men är det för mycket då sitter nog kylaren tokigt som föregående skribent skrev!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Min 3570k skiljer en kärna 10c från den bästa i 4.7 ghz typ 70 vs 60 kommer inte riktigt ihåg så om alla är under ca 85c så är det nog lugnt... Har för mej att det är där man brukar dra gränsen vid maxload.

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

Hejsan igen , tog 2st bilder för stunden. Ska se om vi kan komma fram till något bra beslut

Jag ha två st Noctua NF-F12-PWM på Radiator som blåser in luft ifrån chassi och ut, kanske ska byta dom till andra håller så båda blåser in luft ifrån utsidan in till chassit?

Sen frampå chassit har jag 2 st Noctua NF-P14s, redux-1200, PWM, 140mm som blåser in luft, kanske ska byta sida på dom? så dom blåser ut?

Även har två 2st fläktar 120mm som hängde med H75 kanske ska köra in dom med?/ 2st fläktar som hängde med chassit "Fractal Design Define R4" men vet inte som sagt vilket håll jag ska låta dom blåsa?

Nu börja det bli massa frågor men är inte den bästa dator byggaren =^-^= hur ska jag koppla in fläktarna / cpu pumpen? för antar att PWM är så man kan styra dom? men värkar som "speedfan" låter inte mig göra det, bara i bios kan jag dra upp dom till max. Två till bilder på fläktarnas rpm och temp på cpu just nu, tycker dom hoppar hela tiden fram å tillbaka. för är allmänt van vid att dom ligger på samma alltid gjort på mina gamla datorer , kanske bara jag som är oldschool x)

Permalänk
Medlem

Ge oss lite Load temperaturer istället, Idle stämmer aldrig.

Permalänk
Skrivet av Hiraeth:

Ge oss lite Load temperaturer istället, Idle stämmer aldrig.

Som sagt inte high på datorer hur kan man göra sånt här test?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LightningEcho:

Som sagt inte high på datorer hur kan man göra sånt här test?

Många moderkort kan endast styra PWM-fläktar via CPUfan-uttaget, sedan är det bara välja i Bios hur mycket dessa ska varva vid belastning osv. Se även till att pumpen får 12v, antingen via ett pwr-uttag (på moderkortet, kan heta nåt annat) eller direkt via molex.
Belasta gärna datorn och återkom med loadtemperaturer. Ladda hem t.ex. Intel burn test och kör igång programmet, glöm inte att övervaka dina temperaturer med coretemp, hwmonitor eller liknande program (undvik speedfan).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Hoppas att jag ha gjort rätt

Sress level - Standard , high och very high

Times to run - 5 på alla tre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LightningEcho:

Hoppas att jag ha gjort rätt

Sress level - Standard , high och very high

Times to run - 5 på alla tre

http://i58.tinypic.com/2z89btc.jpg

http://i62.tinypic.com/25hfpet.jpg

http://i60.tinypic.com/vq4jyd.jpg

Välj "Maximum" i stress level

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Testpilot

Har själv en i5 4690k, sjukt varm CPU får man säga.. kör den med ASUS egna OC, så 4.3Ghz, Idle runt 45c och load (tex. Skyrim, BF4, Borderlands 2) runt 59-65c (beroende på core).

Så dina temps är normala i mitt tycke, kör själv en H80i med 2st PnP fläktar på 600-800RPM.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

På min 5930k ligger jag i idle kring 29-33 och load 57-60 men det diffar upptill 7C ibland vilket jag antar är normalt.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Välj "Maximum" i stress level

Permalänk
Hedersmedlem

Ser bra ut, du kan nog sova lugnt i natt

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har själv en i5 4690k, sjukt varm CPU får man säga.. kör den med ASUS egna OC, så 4.3Ghz, Idle runt 45c och load (tex. Skyrim, BF4, Borderlands 2) runt 59-65c (beroende på core).

Så dina temps är normala i mitt tycke, kör själv en H80i med 2st PnP fläktar på 600-800RPM.

Min är idle runt 30 grader. Max load (i spel metro last light osv) ligger den runt 55-60 grader @ 4.6 Ghz med en hyper 212 evo kylare. Tycker jag är heeelt ok!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har själv en i5 4690k, sjukt varm CPU får man säga.. kör den med ASUS egna OC, så 4.3Ghz, Idle runt 45c och load (tex. Skyrim, BF4, Borderlands 2) runt 59-65c (beroende på core).

Så dina temps är normala i mitt tycke, kör själv en H80i med 2st PnP fläktar på 600-800RPM.

Kan inte vara så att ASUS valt att ge dig alldeles onödigt för mycket volt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Aja82:

Min är idle runt 30 grader. Max load (i spel metro last light osv) ligger den runt 55-60 grader @ 4.6 Ghz med en hyper 212 evo kylare. Tycker jag är heeelt ok!

Skrivet av kevve1:

Kan inte vara så att ASUS valt att ge dig alldeles onödigt för mycket volt?

Har inte kollat på manuell OC av denna modell än, men även jag tycker dessa temps är för höga. Gjort tråd om det förut då jag trodde kylaren var paj och dylikt.

Fick 72c igår när jag spelade Skyrim med.. tror ASUS drar volten närmare 1.3v nästan på auto saken, så ja.. Men kör även ASUS Suite saken, och calibrerat så att fläktarna för CPU inte ens går igång fören CPU når 55c, då snurrar de på lägsta och varvar successivt upp tills CPU når 80c då de slår på fullt (Corsair AF quiet White LED i PnP), aldrig nått 80c när jag spelar dock - så datorn är för det mesta tyst som en mus.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >