Omvandla Playstation 1 Slim till Pajskal? Råd behöves.

Permalänk
Medlem

Omvandla Playstation 1 Slim till Pajskal? Råd behöves.

Hej hopp, jag har en liten fundering som jag skulle behöva lite insikt och åsikter kring. Funderingen är att ta en PS 1 konsol av den senare "Slim" varitén, och omvandla dess skal till ett chassi till en Raspberry Pi. Och angående detta har jag i huvudsak två funderingar.

1. Skulle det finnas ett sätt att bruka den existerande av/på knappen som finns på PS 1 konsolen (Bilder finns nedan) och koppla den till Pajen som huvud strömknapp. Knappen som finns på PS 1:an består av två delar, den fysiska knappen på skalet är bara en bit plast som sitter löst på den fastlöddade komponenten. Och den andra delen är då den fastlöddade komponenten, och det är här jag börjar få undringar om man kan lödda av den knappen från Ps1:ans moderkort och koppla den till Pajen, så om någon kan hjälpa mig med det skulle det uppskattas väldigt mycket.

2. Har någon några tips på hur man bäst kan fästa Pajen i själva skalet? Att fästa den direkt på bottnen av skalet är inte ett alternativ då det finns en kopparplatta på bottnen som inte verkar vara borttagbar (bilder på vad jag menar finns nedan). En idé skulle vara att använda min skolas 3D printer för att printa ut en ny "botten" som man skruvar fast i bottnen, och i följd Pajen på den. Så, någon som har en idé på hur detta kan lösas?

Behövs det fler bilder eller mått på skalet för att ni kan ge bättre idéer så kan det fixas.

Tack i förväg för alla svar.

Bilder:

Själva PS 1:an i fråga.

Konsolen i utgröpt format.

Den fastlöddade delen av knappen.

Löddningarna på knappen.

Knappen på skalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engie:

Kul grej, se till att ta lite bilder allt eftersom det växer fram

1. Borde gå hur bra som helst. Om det är en momentary switch (typ tv-kontrolls knapp) så skulle jag köpt en krets från mausberry men om det är en stationär (typ brytaren till takbelysningen) så kan du bara låta ena sladden från nätagget gå igenom den. Ser ut som om det kommer bli svårt att pilla bort så att du bara får knappen så jag skulle nog valt att bara löda på kablar tilll RPIn på ps1:ans kretskort. Kolla med en multimeter vilka pins som sluts när du trycker ner den (ser ut som om det är de två pinsen "längst in" som är de rätta)

Du skulle även kunna styra den gamla LEDen med PIn så att det lyser när den är igång

2. Sätt fast PIn på akrylplast och limma fast plasten? Någonting åt det här hållet kanske?