Bredband 2 utnyttjar min tystnad...

Permalänk
Medlem

Bredband 2 utnyttjar min tystnad...

Hejsan..

Sedan min ort fick fiber beställde jag Bredband2 och de har idag gått flera år..
Under dessa år, har de vart ett flertal driftstörningar.. och ibland har de vart nere i flera dagar..
För något år sen, eller 2, ringde de mig och snackade om ett paket, då de precis började med IP-telefoni.. Och allt telefonin kostade var 60kr i månaden plus samtals avgifter.. De jag hade innan var Telia, ifrån telefonjacket och de kostade upp till 6-700 var 3e månad.. och jag använder ju inte hemtelefonen så ofta, då jag har mobil.. så jag gick med på de, tänkte att man kunde spara ett par hundra lappar i månaden..

Får hem en dosa, som var ett helvete och få igång.. olika anslutningar blablabla, till slut fick man igång den själv.. deras tekniska kundsupport var ju en huvudlösa höns..

Funkade perfekt, när de då funkade.. när de inte var driftstörningar så att säga.. fram tills i somras i år.. Den slutade fungera, och jag ringer dem, de går genom alla punkter och så, och fortfarande helt jävla lost... tills jag skapa en tråd här där jag fick svaret direkt att de måste va telefoni dosan..

Jag ringer dem igen och berättar att de måste va dosan.. ok säger en tjej i telefonen och säger att hon omedelbart ska lägga till en beställning för en ny dosa.. med fler anslutnings möjligheter.. Då sa jag, att jag vill ha samma gamla, jag orkar inte testa på något nytt.. bekväm med denna.. och får svaret att den inte finns längre..

Fine, de skickar de nya, och jag frågar då exakt detta...

"Vad ska jag göra med den gamla dosan, ska ni ha tillbaka den?"

Då säger hon, "Nej, du kan slänga den i återvinnings containern ifall ni har ett sånt i området.., huvudsaken är att vi inte vill ha den.."

Okej, säger jag.. får hem den nya dosan, och ett helvetes helvete... funkar inte ens fram till idag.. testat ALLT.. inget funkar.. ringde deras support flera gånger.. allt man fick är detta... "Vi meddelar våra tekniker och sedan ringer vi tillbaka.."

De ringde ALDRIG tillbaka.. och idag, 3-4 månader efter den nya dosan, fortfarande ingen telefoni..
Och igår får man hem ett brev där detta står..

"Ni fick för en tid sedan en utbytesdosa som ersatte den telefonidosa ni tidigare mottagit. I samband med detta skickades också en retursedel för returnering av en första dosan. Detta har enligt oss inte returnerats. Vi sänder ännu en retursedel som en påminnelse om att telefonidosan måste skickas tillbaka inom 30 dagar. Annars kommer ni debiteras 695,00 kr och behöver då inte återsända utrustningen."

För de första, fick jag aldrig en Retursedel, allt jag fick är ett AVI som sa att jag hade paket o hämta.. i paketet låg en grå kartong med en dosa i.. ingen jävla retursedel..

Jag har sen start haft Bredband 2..
Aldrig bett om rabatter eller något annat när de vart driftstörningar.. Betalat min telefoni abonnemang trots att jag inte ens har en telefon..
Och sen gör de detta med mig..

Skriver ett brev till dem, och berättar hur dåligt behandlad jag blivit.. och att jag är trött på deras ursäkter, och sa då även att deras support inte vet någonting om jobbet de fått.. Säger även att jag vill skriva av mig all sorts abonnemang jag har hos dem, internet och telefoni..

Svaret jag får tillbaka är då.." Vi gillar inte din ton, och allt detta står därför kvar.."..

Snacka om att inte tåla kritik, men ifall man bara håller käft o betalar, då nöjer dem säg...

Saken är nu att jag vill anmäla detta.. Har jag rätt till det?

Permalänk
Inaktiv

Du kan säkert klaga hos Konsumentverket, frågan är ju om de skulle ge dig rätt, och om Bredband2 skulle bry sig.

Du kan också kolla om Bredband2 har en egen kundombudsman.

Sen vet jag inte hur de resonerar när de inte säger upp dina avtal trots att du skriftligen säger att du vill göra det (antar att du inte har bindningstid, för då kan du inte göra det hur som hellst). Oavsett hur otrevlig du är i brevet.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så måste man skicka tillbaka utrustning som man fått om man byter ut den eller säger upp ip tele abonnemang

Samma för mig fast inte på bredband 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bazisten:

Vad jag vet så måste man skicka tillbaka utrustning som man fått om man byter ut den eller säger upp ip tele abonnemang

Samma för mig fast inte på bredband 2

Utgångspunkten borde vara att du kan lita på vad en representant för företaget säger.

Samtalen borde vara inspelade, så fråga efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Utgångspunkten borde vara att du kan lita på vad en representant för företaget säger.

Samtalen borde vara inspelade, så fråga efter det.

Konstigt att den personen på kundservice säger han ska slänga den sen får han påminnelse att han ej har skickat tillbaka den

Verkar ha bra koll på Bredband 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Utgångspunkten borde vara att du kan lita på vad en representant för företaget säger.

Samtalen borde vara inspelade, så fråga efter det.

Jag gjorde de, jag skrev i brevet också att eran representant sa att jag kan slänga utrustningen.. Och att dem alltid säger i telefon, att de spelar in för utbildningssyfte.. men sure, spela upp alla mina samtal, skrev jag.. så ser ni att ni själva sa åt mig o slänga den...

Sen svarar de..

"vi gillar inte din ton så därför står kraven kvar.." men WHAT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag gjorde de, jag skrev i brevet också att eran representant sa att jag kan slänga utrustningen.. Och att dem alltid säger i telefon, att de spelar in för utbildningssyfte.. men sure, spela upp alla mina samtal, skrev jag.. så ser ni att ni själva sa åt mig o slänga den...

Sen svarar de..

"vi gillar inte din ton så därför står kraven kvar.." men WHAT...

De flesta bolag får inte spara samtalen längre än väldigt kort tid, de flesta har 2 veckor bara, så om det är längre sedan än så, så kan du nog bortse från det eventuellt inspelade samtalet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

varför ta telefoni om du inte ringer så mycket från det fasta, plus att du har mobil? förstår ej logiken i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

varför ta telefoni om du inte ringer så mycket från det fasta, plus att du har mobil? förstår ej logiken i det.

Frågan är väl inte varför han tar telefoni? Det har han all rätt i även om han inte använder det.. Han får ju fortfarande inte den tjänst han betalar för... Håll till frågan tycker jag istället.

mvh

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem

Jag lider med dig, det är inte lätt att få rätt när det gäller dom stora fiskarna men skulle råda dig att försöka glömma allt och säg upp allt som har med BB2 att göra. Givetvis kan man inte döma ett helt företag efter den här incidenten men tycker det ger en bra indikation på vilken nivå dom lagt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

varför ta telefoni om du inte ringer så mycket från det fasta, plus att du har mobil? förstår ej logiken i det.

Om de ändå kostar 60kr i månaden, så varför inte.. Vissa kanske vill ringa hem istället? Eller ifall mobilen är på lagning.. skadar inte o ha.. de som att ha en försäkring till en spelskiva på gamestop.. hur ofta går skivor sönder.. men ändå värt o köpa försäkringen då de så pass billigt..

Skrivet av Sasser:

Jag lider med dig, det är inte lätt att få rätt när det gäller dom stora fiskarna men skulle råda dig att försöka glömma allt och säg upp allt som har med BB2 att göra. Givetvis kan man inte döma ett helt företag efter den här incidenten men tycker det ger en bra indikation på vilken nivå dom lagt det.

Ska nog försöka göra de.. Frågan är vad man ska gå därefter? Bredbandbolaget? Är dem bra?
Hur lång tid tar de o få en uppkoppling? 3veckor som Bredband 2 tog för flera år sen eller?

Skrivet av godspeed:

De flesta bolag får inte spara samtalen längre än väldigt kort tid, de flesta har 2 veckor bara, så om det är längre sedan än så, så kan du nog bortse från det eventuellt inspelade samtalet

De enda bevis man har alltså? Kan va borta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Om de ändå kostar 60kr i månaden, så varför inte.. Vissa kanske vill ringa hem istället? Eller ifall mobilen är på lagning.. skadar inte o ha.. de som att ha en försäkring till en spelskiva på gamestop.. hur ofta går skivor sönder.. men ändå värt o köpa försäkringen då de så pass billigt..

Ska nog försöka göra de.. Frågan är vad man ska gå därefter? Bredbandbolaget? Är dem bra?
Hur lång tid tar de o få en uppkoppling? 3veckor som Bredband 2 tog för flera år sen eller?

De enda bevis man har alltså? Kan va borta..

Tyvärr ja, men å andra sidan så tycker jag ändå du skall stå på dig, tycker de här bredbandsbolagen generellt gör såhär
Har råkat ut för det gång på gång med Bredbandsbolaget t e x , men jag har lärt mig, skicka mot postförskott, spela in samtalen och om de säger att man får behålla utrustningen gratis så har jag dem minst 1 år i förrådet, och därefter hör av mig på nytt och frågar om jag får slänga sakerna

Hittills har de varje gång skickat påminnelser som bara runnit ut i sanden pga jag varit noga, inte lätt tyvärr när det är första gången för en, men kan vara något att tänka på i framtiden :/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

Hör hemma i Konsumenträtt.

*Tråd flyttad med hänvisning till en snirklig paragraf numrerad 3.2, i allas våra regler*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har egen erfarenhet av Bredband 2 och varje gång man talar med deras kundtjänst så verkar de antingen uttråkade eller har 0 koll.
Har de ingen QA avdelning? Har lärt mig att man ska bemöta kunderna på ett professionellt sätt och försöka hitta lösningar på eventuella problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Tyvärr ja, men å andra sidan så tycker jag ändå du skall stå på dig, tycker de här bredbandsbolagen generellt gör såhär
Har råkat ut för det gång på gång med Bredbandsbolaget t e x , men jag har lärt mig, skicka mot postförskott, spela in samtalen och om de säger att man får behålla utrustningen gratis så har jag dem minst 1 år i förrådet, och därefter hör av mig på nytt och frågar om jag får slänga sakerna

Hittills har de varje gång skickat påminnelser som bara runnit ut i sanden pga jag varit noga, inte lätt tyvärr när det är första gången för en, men kan vara något att tänka på i framtiden :/

Jo, tack för tipset

Skrivet av Flexiblus:

Har egen erfarenhet av Bredband 2 och varje gång man talar med deras kundtjänst så verkar de antingen uttråkade eller har 0 koll.
Har de ingen QA avdelning? Har lärt mig att man ska bemöta kunderna på ett professionellt sätt och försöka hitta lösningar på eventuella problem.

Exakt så känns de..
Ringer dem, och känns som att de nästan ber dig stänga för att du ringt fel.. helt vilsna..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

Frågan är väl inte varför han tar telefoni? Det har han all rätt i även om han inte använder det.. Han får ju fortfarande inte den tjänst han betalar för... Håll till frågan tycker jag istället.

mvh

men han betalar 60 kr i månaden för något han inte behöver, ingen behöver fast telefoni om man har mobil, ingen med bara adsl behöver telefoni.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagge:

Om de ändå kostar 60kr i månaden, så varför inte.. Vissa kanske vill ringa hem istället? Eller ifall mobilen är på lagning.. skadar inte o ha.. de som att ha en försäkring till en spelskiva på gamestop.. hur ofta går skivor sönder.. men ändå värt o köpa försäkringen då de så pass billigt..

Ska nog försöka göra de.. Frågan är vad man ska gå därefter? Bredbandbolaget? Är dem bra?
Hur lång tid tar de o få en uppkoppling? 3veckor som Bredband 2 tog för flera år sen eller?

De enda bevis man har alltså? Kan va borta..

så 720 spänn för något som du kan göra på en mobil, plus samtalstaxa osv, så säg 1000 kr för något du kan göra på din mobil, där du har gratis samtalstaxa, du kan inte argumentera dig ur detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så 720 spänn för något som du kan göra på en mobil, plus samtalstaxa osv, så säg 1000 kr för något du kan göra på din mobil, där du har gratis samtalstaxa, du kan inte argumentera dig ur detta

Nu gäller kanske inte TS, men det kan finnas flera orsaker till att ha fast telefoni. Exempelvis om man har larm och inte vill att man ska kunna störa ut en larmning som finns möjlighet med mobil lämning. Trygghetslarm för äldre går via fasta telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JSvanberg:

ingen behöver fast telefoni om man har mobil

Ingen är väl att ta i, till exempel min syster och hennes sambo har fast telefoni för att hans familj i England ringer otroligt mycket billigare till det än hans mobil. Men visst, har man ingen nytta för det så är det givetvis onödigt.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

men han betalar 60 kr i månaden för något han inte behöver, ingen behöver fast telefoni om man har mobil, ingen med bara adsl behöver telefoni.

Hört talas om "dålig täckning"?

Permalänk
Medlem

Ring dit och be att få prata med en chef. Förklara ärendet sakligt, utan några undertoner. Helt neutralt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så 720 spänn för något som du kan göra på en mobil, plus samtalstaxa osv, så säg 1000 kr för något du kan göra på din mobil, där du har gratis samtalstaxa, du kan inte argumentera dig ur detta

Som många säger, även fast än jag har mobil, kan hemtelefonen vara viktig.. t.ex. ifall mobilen är avstängd, död batteri osv.... Jag har diabetes, och kanske får samtal från läkaren eller något, de ringer ju alltid mobilen först.. men sen ringer de hem.. Sen som sagt, har släkt utanför Sverige, och de ringer mycket billigare till fasta linjer, än till mobiltelefoner

Skrivet av PointMan:

Ring dit och be att få prata med en chef. Förklara ärendet sakligt, utan några undertoner. Helt neutralt.

Ska nog ta o göra de på måndag.. Hur som helst blir de inge mer BB2 ... ska byta, frågan är till vadå? Några tips?

Permalänk

Bahnhof kanske men undvik Tele2 och Telia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellepelikan:

Hört talas om "dålig täckning"?

så en ort/stad/by som har fiber lär knappast ha dålig täckning, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så en ort/stad/by som har fiber lär knappast ha dålig täckning, eller?

I både min förra och min nuvarande lägenhet har jag flera platser med dålig täckning på mobilen. Har en telemast 500 m bort (vet dock ej operatören på den) och 100/100 stadsnät. Sluta snacka skit om att fast telefoni inte har någon plats för de i samhället som har mobiltelefon, finns tex. hemlarm för pensionärer etc. som går på den fasta telefonförbindelsen. Tilläggas kan att jag inte har fast telefoni för jag tycker att det är för dyrt, därmed inte sagt att det är så för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så en ort/stad/by som har fiber lär knappast ha dålig täckning, eller?

Varför skulle inte en ort/by med fiber kunna ha dålig täckning? Det är ju en fråga om ekonomi, det är kanske inte speciellt lönsamt för exempelvis tre att sätta upp basstationer i en by på 300 personer, en fiber kan det finnas ändå. Delvis för att det har subventionerats...är det så det heter när utbyggnaden av internet fick ekonomisk draghjälp?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Dom är jävla pissnissar rent utsagt. Jag är lovad kompensation. Dom hör inte av sig till mig heller. Jag ska fan snart anmäla dom. De är skylldiga mig kompensation för 6månader. Och det var i somras jag skickade in blanketten. Snacka om att vara långsamma jävla skitföretag. Bojkotta skiten!

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hagge:

Jag gjorde de, jag skrev i brevet också att eran representant sa att jag kan slänga utrustningen.. Och att dem alltid säger i telefon, att de spelar in för utbildningssyfte.. men sure, spela upp alla mina samtal, skrev jag.. så ser ni att ni själva sa åt mig o slänga den...

Sen svarar de..

"vi gillar inte din ton så därför står kraven kvar.." men WHAT...

Bestrid kraven eftersom du först har fått information att de inte vill ha tillbaka utrustningen. Ibland måste du skriva "byråkratiska" och du måste lära dig att använda språket till din fördel. Men konkret så får du be att få prata med kundombudsman alternativt skriv till VDn så ska du få se att de hör av sig. När kundtjänst inte funkar ska du ge dig på högsta hönset. 700 kr för dosan skapar en otrolig badwill för en spottstyver. Sen tar du namn på alla du haft kontakt med. Och skriver på FB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta upp på Facebook. Bästa sättet typ... Tyvärr är det världen vi lever i... Lycka till.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så funkar det bättre att hålla en mer sofisitikeraf ton när man ska lösa provlem. Men fortfarande sjukt dåligt av bredband 2. Om jag var du skulle jag ringa och prata med kundtjänsten och berätta exakt hur det står till i dagsläget. Men inte skälla ut dem. Säg att du blivit informerad om att du kunde slänge dosan. Tror ärligt talat inte de bryr sig speiellt mkt om att få in pengar för denna. Så det kan du snacka dig ur. Sen skulle jag i ett andra skede be om att pausa ditt abonnemang fram till det tekniksa problemet är lösta. Alternativt säga upp abonnemanget och be dem att räkna in de månader som du redan betalat och det inte fungerade som en del av uppsägningstiden, så att du inte får några fler fakturor. Tycker jag är rimligt i ditt fall.

Får du svaret att de inte kan lösa det så ber du prata med personens chef, de på kundtjänst har alltid en chef och de har alltid svängrum att göra deals, säger de nått annat så är det inte sant.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm