Permalänk
Medlem

Frakta en LCD tv

Hej!

Köpte igår en ny Samsunng LCD 32 tum.
Frågade i kassan om det går bra att lägga den ned med fronten upp i bakluckan.
Gjorde det, såg när jag kom hem på kartongen att man skall transportera den stående........
Plasma vet jag att man skall transportera stående. Med LCD är jag osäker på.

Har inte packat upp TV: ännu.
Tror inte att det är någon fara.
Någon som vet?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Avstängd

Då man oftast får lägga dom ner när man ska montera foten ( i alla fall vid 40"+) så spelar det nog ingen större roll, dock ska fronten ligga neråt då det är där tyngden finns.

Permalänk
Medlem

Hej!

Lade fronten uppåt i bilen.
Kanske inte så känsligt med en 32 tums TV?

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

brukar spänna fast dom ståendes i baksätet med bilbältet. Bästa lösningen imho.

Permalänk
Medlem

Jag skulle öppnat och kollat, den lär inte vara trasig, SÅÅÅ känsliga är de inte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skrev fel.
Har inte installerat den, men packat upp den ur kartongen.
Allt ser normalt ut.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svar.

Med vänlig hälsning

Putte333

Permalänk
Medlem

det som kan hända med äldre plasma-tv är att glaset spricker pga. sin egna vikt. varför man hade så tungt glas på de äldre vet jag inte, men det är iaf väldigt sällsynt idag, speciellt på LCD-tv.

om du har tvn uppackad och den ser hel ut så ska det nog inte vara några som helst problem.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Problemet uppstår på plasmaTV pga interna glaset i plasmapanelen, inte frontglaset. Ju större panel desto större risk.

Du kan lugnt frakta din 32" LCD. Frågan är om symbolen verkligen sa att du inte får lägga den ner eller att man inte får lasta flera liggande kartonger på varandra.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hej!

På kartongens ovansida finns ett antal symboler.
Bl.a att man inte får bära den eller ha den liggandes.
Inte ens liggandes på kortsidan.
Det står på symbolernas skärm: glass.
Min TV är en LED, det är väl inte glas på fronten?
Är der inte bara plasma som har glas?

Skrev längre upp att det är en LCD, men det är en LED.

Med vänlig hälsning
Putte333

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

På kartongens ovansida finns ett antal symboler.
Bl.a att man inte får bära den eller ha den liggandes.
Inte ens liggandes på kortsidan.
Det står på symbolernas skärm: glass.
Min TV är en LED, det är väl inte glas på fronten?
Är der inte bara plasma som har glas?

Skrev längre upp att det är en LCD, men det är en LED.

Med vänlig hälsning
Putte333

Huruvida TVn är bakgrundsbelyst med LEDlampor eller ccfl-rör spelar mindre roll i sammanhanget. Det du har är en LCDskärm oavsett ;).
Finns 3 typer av paneler i konsumenthandeln idag. Antingen är det en plasma, eller en oledskärm. Är det inte en av de två så är det en LCDskärm.

KAn inte svara på om just din TV har glaspanel eller inte, men det finns såklart lcdpaneler med glasyta. Vanligast idag är väl att de används till mobiler/pekplattor och en del laptops som ska se exklusivare ut. Samt iMacs såklart.
Annars är akrylplast ett vanligt alternativ i lcdpaneler. Vet inte hur utbudet ser ut idag men jag skulle gissa på att det är ovanligt att man använder glaspaneler i lcdskärmar för TVapparater och datorskärmar över lag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Hej!

På kartongens ovansida finns ett antal symboler.
Bl.a att man inte får bära den eller ha den liggandes.
Inte ens liggandes på kortsidan.
Det står på symbolernas skärm: glass.
Min TV är en LED, det är väl inte glas på fronten?
Är der inte bara plasma som har glas?

Skrev längre upp att det är en LCD, men det är en LED.

Med vänlig hälsning
Putte333

Som andra har skrivit så är LCD-skärmar inte lika känsliga som plasmavarianter. Ska TVn transporteras längre vid ex. en flytt kanske man inte ska lägga den ner eller låta den stå på kortsidan i flyttbilen/släpet. Men transporterar man hem den i bil från affären och låter bli att dra på över farthinder/kullersten/älgar/etc så ska den klara sig

Permalänk
Medlem

Dra igång denna igen. En begagnad 49uh850v ca 111km transport i bil vet inte om orginalkartong fins.

Det lättaste är ju att låta den ligga om man fäller säterna, svårare att få den stå stadigt utan att välta en stoppas bit.
Vad föreslår ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Beror på bil, förare och väg också skulle jag säga.
Jobbigt med farthinder och skumpande för panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Beror på bil, förare och väg också skulle jag säga.
Jobbigt med farthinder och skumpande för panelen.

motorväg och 2i1väg mestadels Borås Falkenberg. bilen blir antingen en v70 eller mazdad 3 (nya modeller). om man skruvar av foten och lägger tvin med skärmen uppot med badlakan runt om. eller är det bättre med skärmen neråt (med risk för repor kanske) ? Förare jag får försöka köra så lugnt jag kan

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.