Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Brukar inte vara den som.. Men översta bilden är faktiskt inte okej.

Det är olagligt att gå på järnvägsspår i Sverige och att sen låta ett barn gå där..

Absolut ett snyggt motiv, men säg det till den förälder vars barn som blev inspirerad av bilden och sedan överkört....

Du har väl aldrig sett filmen Stand by me?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Det är inte riktigt sant att man inte får gå på något spår alls, finns massor med gamla järnvägsspår som det går dressin på tex. Detta spår har det inte gått tåg på på mer än tio år, jag ringde Trafikverket och kollade om det var ok att vistas där.

Och vad inspiration för unga beträffar så går det just nu en barn/ungdomsfilm på bio som heter Pojken med guldbyxorna. I den filmen går det 2 barn utefter ett spår, sen hoppar de på ett passerande tåg. Så jag är knappast ensam om att inspirera till spårvandringar. För övrigt kan man som fotograf aldrig ha ansvar för vad folk gör bara för att de sett något på en bild.

Då har du ju iaf. kollat upp, att det är ok, vilket är bra. Men sedan skiljer sig väl våra omdömen åt lite.. Själv skulle jag aldrig komma på tanken ens...
Som frilansande pressfotograf har man fått se vad som kan hända, om man säger så.
Men det finns alltid fotografer som hävdar sin rätt att publicera precis vad som helst.......... inget nytt under solen.

Skrivet av HCOC:

Du har väl aldrig sett filmen Stand by me?

Jo, det har jag.. MEN, det den handlar om utspelas i USA med andra lagar och dessutom vad jag har för mig utspelas den på 50-talet någon gång.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Bergsjön torn by Zarako, on Flickr

Utbybergen lövsal by Zarako, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då har du ju iaf. kollat upp, att det är ok, vilket är bra. Men sedan skiljer sig väl våra omdömen åt lite.. Själv skulle jag aldrig komma på tanken ens...
Som frilansande pressfotograf har man fått se vad som kan hända, om man säger så.
Men det finns alltid fotografer som hävdar sin rätt att publicera precis vad som helst.......... inget nytt under solen.

Jag vet att det är kontroversiellt med spårbilder, men samtidigt förstår jag det inte riktigt. Dels används miljön i (ungdoms)filmer, även svenska gjorda i nutid, dels är det inte alls samma kommentarer om man tex fotar en liten unge som står på en brygga utan flytväst. Trots att det statistiskt säkert är fler barn som drunknar än som blir överkörda av tåg. Jag försvarar mig inte, men tycker att reaktionen just på spår är lite märklig.

Nåja, tar en snäll blombild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Jag vet att det är kontroversiellt med spårbilder, men samtidigt förstår jag det inte riktigt. Dels används miljön i (ungdoms)filmer, även svenska gjorda i nutid, dels är det inte alls samma kommentarer om man tex fotar en liten unge som står på en brygga utan flytväst. Trots att det statistiskt säkert är fler barn som drunknar än som blir överkörda av tåg. Jag försvarar mig inte, men tycker att reaktionen just på spår är lite märklig.

Nåja, tar en snäll blombild.

http://muufoto.se/wp-content/uploads/2014/10/11102014-_DSC527...

I Sverige finns ingen lag om att man ska ha flytväst, men det finns en lag om att man inte får beträda järnvägsspår.
Om du inte vet varför den ena inte finns och den andra gör det kan jag försöka förklara här..

På bryggor kommer det inga tåg på flera hundra ton i 160-200km/h och överraskar barnen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

I Sverige finns ingen lag om att man ska ha flytväst, men det finns en lag om att man inte får beträda järnvägsspår.
Om du inte vet varför den ena inte finns och den andra gör det kan jag försöka förklara här..

På bryggor kommer det inga tåg på flera hundra ton i 160-200km/h och överraskar barnen.

Nå, du har uttryckt din åsikt och jag min. Som sagt gör jag inget olagligt här, och jag tänker inte ta ansvar för vad andras barn kan hitta på, det får de barnens föräldrar göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Nå, du har uttryckt din åsikt och jag min. Som sagt gör jag inget olagligt här, och jag tänker inte ta ansvar för vad andras barn kan hitta på, det får de barnens föräldrar göra.

Även om du inte tänker ta ansvar för vad andras barn kan hitta på, vilket inte jag heller gör/tänker göra. Så kan du iaf. tänka ett steg längre..
Vad kan denna publicering leda till.
Du kan ju även istället för att tänka själviskt, lyssna till råd från andra som faktiskt har varit med om händelser där fruktansvärda olyckor inträffat.
Jag är långt ifrån ensam, utan det finns väldigt många (framför allt fotografer och de som jobbar inom järnvägen) som har denna åsikt.

Hur som, bilder påverkar människor och barn har inte alltid så bra omdöme..

Som du säger.. jag har uttryckt min åsikt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har du sagt vad du vill framföra och tjejen har stenkoll på att det inte gått ett tåg på spåren dom senaste 10 åren så varför skulle de då göra det nu? Jävla trams och hålla på sådär...

Skrivet av DaBone:

Även om du inte tänker ta ansvar för vad andras barn kan hitta på, vilket inte jag heller gör/tänker göra. Så kan du iaf. tänka ett steg längre..
Vad kan denna publicering leda till.
Du kan ju även istället för att tänka själviskt, lyssna till råd från andra som faktiskt har varit med om händelser där fruktansvärda olyckor inträffat.
Jag är långt ifrån ensam, utan det finns väldigt många (framför allt fotografer och de som jobbar inom järnvägen) som har denna åsikt.

Hur som, bilder påverkar människor och barn har inte alltid så bra omdöme..

Som du säger.. jag har uttryckt min åsikt.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeax:

Sådär, nu har du sagt vad du vill framföra och tjejen har stenkoll på att det inte gått ett tåg på spåren dom senaste 10 åren så varför skulle de då göra det nu? Jävla trams och hålla på sådär...

Du har verkligen fattat vad jag vill få fram.........

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Du har verkligen fattat vad jag vill få fram.........

Sluta trolla och fota mera istället

Det gick tåg på diverse järnvägsspår för kanske 10-20 år sedan (på en liten ort).. men mycket tveksamt om spåren över huvudtaget används idag.
Inte sett något tåg på säkert 10år här omkring.. men visst ska man vara uppmärksam om man nu är på en järnväg.. om man nu inte vet till 100% att den är övergiven.

Permalänk
Medlem

Är det någon som trollar så det du.. Tänk lite.

Det handlar inte om att barnet går på just det järnvägsspåret, utan företeelsen att det går på ett spår överhuvudtaget.
Barn har inte omdöme nog att se skillnad, utan tycker att coolt det vill jag också göra..... Sen står de på vilket spår som helst....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Sluta trolla och fota mera istället

Det gick tåg på diverse järnvägsspår för kanske 10-20 år sedan (på en liten ort).. men mycket tveksamt om spåren över huvudtaget används idag.
Inte sett något tåg på säkert 10år här omkring.. men visst ska man vara uppmärksam om man nu är på en järnväg.. om man nu inte vet till 100% att den är övergiven.

Precis. Spamma oss med vackra höstbilder istället för att diskutera. Ta det i pm eller en annan tråd. Blir så tråkig stämning här.

Hittade några gamla bilder som fick sig en omgång i Lightroom

Bilderna tagna vid för nästan exakt 9 år sedan vid Luraström ute på Tyresö . Ett bra havsöringsställe. Dock krävs fiskekort (gjorde det då iaf 2005)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xeax:

Sådär, nu har du sagt vad du vill framföra och tjejen har stenkoll på att det inte gått ett tåg på spåren dom senaste 10 åren så varför skulle de då göra det nu? Jävla trams och hålla på sådär...

Skrivet av DaBone:

Du har verkligen fattat vad jag vill få fram.........

Skrivet av Alpha77:

Sluta trolla och fota mera istället

Det gick tåg på diverse järnvägsspår för kanske 10-20 år sedan (på en liten ort).. men mycket tveksamt om spåren över huvudtaget används idag.
Inte sett något tåg på säkert 10år här omkring.. men visst ska man vara uppmärksam om man nu är på en järnväg.. om man nu inte vet till 100% att den är övergiven.

Skrivet av DaBone:

Är det någon som trollar så det du.. Tänk lite.

Det handlar inte om att barnet går på just det järnvägsspåret, utan företeelsen att det går på ett spår överhuvudtaget.
Barn har inte omdöme nog att se skillnad, utan tycker att coolt det vill jag också göra..... Sen står de på vilket spår som helst....

Jag skulle aldrig gå på ett aktivt järnvägsspår, och uppmanar verkligen inte någon annan att göra det, det är dessutom mycket riktigt olagligt. Men som ni säger så finns det milsvis med spår i Sverige som man får gå på, det finns spår som barnfamiljer åker dressin på, spår är med i alla möjliga sammanhang i båder reklam, film och bilder.

Jag hoppas att föräldrar pratar med sina barn om vad som är lämpligt att göra, för om man som förälder överlåter upplysning om faror i samhället till kulturen, dit jag räknar fotografin tex, är man farligt ute.

Detta får bli mina sista ord i denna fråga, jag har också skickat ett PM till dig DaBone.

Peace out.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Provade de nya objektivet ute på Bokskogen utanför Malmö (Canon 135/2 L)

http://www.nordfoto.se/index.php/Main/999.JPG?action=big&size...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

(Canon 135/2 L)

Trevlig glugg det där!

Min höst känns mer... grå än orange just nu.

Stacks

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0kk:

Denna blir nog en bakgrundsbild på lilla Mac datorn.
Mycket bra tagen bild måste jag säga

Tack! Kul att du gillade bilden.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Då jag jobbar natt och sover bort hela dagen blir det inte så mycket fotograferande Men detta ger ett utmärkt tillfälle att kolla igenom gamla bilder och ev snygga till dem i lightroom. Samtliga bilder är tagna i Blekinge hösten 2006.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var ute och plåtade solupgången igår!

_MG_6866 by johanhllgren, on Flickr

_MG_6833 by johanhllgren, on Flickr

Slänger även in lite norrsken från tidigare i höst

Untitled by johanhllgren, on Flickr

Untitled by johanhllgren, on Flickr

Untitled by johanhllgren, on Flickr

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av slackr:

Trevlig glugg det där!

Min höst känns mer... grå än orange just nu.
https://farm8.staticflickr.com/7519/15527622320_4615bd99ae_c....
Stacks

Nog min bästa glugg imo

Var är din bild tagen?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hunneberg by ExcessLight, on Flickr

Nikon D800, 50mm 1.8G
Bländare: 8 • slutartid: 1/1600 • ISO: 1000

Bilden är tagen från en bil, därav inställningarna.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Nog min bästa glugg imo

Var är din bild tagen?

Oljehamnen i Malmö, minns inte exakt gata men där i trakten!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Två veckor gammal bild. Just nu är det bara fåtal löv kvar på träden...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av flashen:

Nog min bästa glugg imo

Var är din bild tagen?

Tänkte jag kände igen mig Bokskogen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hammerhill Bikers by Zarako, on Flickr

ny version
Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Visst inga höstbilder direkt men är ju så mörkt ute och som nattjobbare inner jag inte fotografera allt det vackra (sover på dagen) så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Några av höstens bilder.

[IMGhttps://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t...]

[IMGhttps://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t...]

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

Dønnamannen by strukt, on Flickr

Aurora Borealis or Northern Lights. by strukt, on Flickr

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Tog en tur ner till Malmö.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Musikälskare

Några från idag, fin bild på bron slotte!

Canon 5D MK1 - 135/2L

Fan va skarp gluggen är, börjar få rätt på den nu

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Fortsätt här:
http://www.sweclockers.com/forum/103-foto-och-video/1337370-f...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||