Permalänk
Medlem

Behöver en stol!

Tjena! Jag spenderar en hel del tid framför datorn, men jag har aldrig riktigt tänkt på hur mycket en stol kan påverka.
Jag var på LAN hos en vän och fick låna hans brors kontorsstol och HERREGUD SKILLNADEN!

Jag sitter på denna hemma och stolen jag använde på LANet var MARKUS från IKEA.

Nu vill jag också ha en skön och mjuk stol med armstöd som man kan justera höjden på! Jag har sneglat på denna stol från jysk bara pga priset.

Är det värt att lägga ner runt 800kr extra för en MARKUS eller tror ni att jag kan nöja mig med stolen från jysk? Jag har absolut ingen "stolerfarenhet" så mina förväntningar är extremt låga

Permalänk
Medlem

Tror definitivt att det är bättre att lägga mer på Ikeastolen.
Angående Jysk så finns det en anledning till att de är så billiga.

[Edit]
Kan inte låta bli.
Eller så lägger du ~14k på en riktig stol.
Herman Miller Aeron

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Skulle kört på Markus om du gillade den! Helt klart bättre än trästolen du använder dig av nu

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Entusiast

Jag har haft den Jysk stolen och den gick sönder snabbt, sittdynan blir obekväm efter några månader och sen börjar den låta förjävligt vid rörelse till slut efter närmare ett år så dog höjdinställningen och den sänktes alltid lite vid användande. Köp inte!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

aldrig mera en stol från jysk(eller liknande), dock gick jag väl lite över gränsen när jag köpte mig en KAB Director, fast den är värt sitt pris(för mig)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Är det värt med Dxracer och liknande?

Är det värt med Dxracer och liknande? Elr ska man bara gå på en vanlig kontorsstol? Nån som har erfarenhet och gärna varför ni tycker som ni tycker

Permalänk
Skrivet av fantomgrisen:

Är det värt med Dxracer och liknande? Elr ska man bara gå på en vanlig kontorsstol? Nån som har erfarenhet och gärna varför ni tycker som ni tycker

Äger både en från F-Serien och U-Serien, Inget att klaga på, Sitter bra.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munken_89:

Äger både en från F-Serien och U-Serien, Inget att klaga på, Sitter bra.

Kan jag få dessa serier förklarade för mig en gång för alla?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Har ett par Kinnarps modeller på jobbet och ja får jag tag på en och ha hemma så skulle jag välja det. Annars har jag kört på allt möjligt hemma, allt från div från IKEA till äldre "vanliga"-kontorsstolar. Har dock nyligen köpt mig en "gaming"-stol och förutom Kinnarps-stolar så är den det bästa jag suttit i.

http://www.netonnet.se/art/dator/gam...r/196321.8482/

P.S. kolla blocket ibland kan man hitta Kinnarps stolar för en spottstyver D.S.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk

Lyssna här!

KÖP ALDRIG EN STOL PÅ JYSK!! Fy fan håll dig till köpa textil eventuellt mattor där.

Permalänk
Avstängd

Kinnarps. Kostar mer men o andra sidan får du en bra stol som du kan ha i många många år.l

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Mitt råd köp inte SNERTINGE , jag har en sådan gav 399 för min men sämre skräp får man leta länge efter , ryggen blir lös och skruvarna kommer man inte åt då dom har sytt igen runt fästet , sitt dynan klarar inte många pass framför datorn innan den är stenhård ..

Permalänk
Medlem

Jysk stolar går sönder / dynan blir helt platt efter en väldigt kort tid.. köp inte från JYSK

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Påtal om Markus så tycker jag inte den är värd att köpa om du är 195+ lång. Då nackstödet hamnar på ryggen. Inte bekvämt.

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Påtal om Markus så tycker jag inte den är värd att köpa om du är 195+ lång. Då nackstödet hamnar på ryggen. Inte bekvämt.

Kan nog hålla med om att runt 195 lång är max där marcus är rätt i längd om man är nått sånär normalbyggd.
För övrigt en fantastiskt stol, jag är inne på min andra nu efter att tjejen kastade ut min första för den "började" se sliten ut efter typ 5 år.

Permalänk
Medlem

Du kan inte justera armstödens höjd på Markus.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Har haft denna i ett år https://www.mio.se/produkt/justin/25938626. Mycket bra kvalité men dynan passade inte riktigt mig. Den är mjuk så man sjunker ner väldigt mycket vilket blev jobbigt under längre sessioner. Äger nu en DX http://www.chilli.se/sv/artiklar/monza-kontorsstol-pu-new.htm.... Lite sämre kvalité men man kan sitta ett par timmar utan att det blir alltför obekvämt.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Vad någon än handlar, gör det inte på Jysk. Det är mitt nya mantra.
Allt jag ägt från den butikskedjan har gått sönder, snabbt nått sitt bäst före datum eller varit värdelöst att börja med och datorstolarna är inget undantag.

Riktigt skit är det.
Investera i något ordentligt eller spara tills du kan.

Mvh!

Permalänk
Medlem

Oj visste inte att stolar kan vara så satans dyra, min budget tillåter absoult inte någon DXracer stol eller kinnarps

Jag följer nog eran råd om att hålla sig undan från jysk, tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

+1 på markus, den kanske inte har alla finesser som dyrare stolar har, men för priset är den väldigt bra tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Tev0:

Tjena! Jag spenderar en hel del tid framför datorn, men jag har aldrig riktigt tänkt på hur mycket en stol kan påverka.
Jag var på LAN hos en vän och fick låna hans brors kontorsstol och HERREGUD SKILLNADEN!

Jag sitter på denna hemma och stolen jag använde på LANet var MARKUS från IKEA.

Nu vill jag också ha en skön och mjuk stol med armstöd som man kan justera höjden på! Jag har sneglat på denna stol från jysk bara pga priset.

Är det värt att lägga ner runt 800kr extra för en MARKUS eller tror ni att jag kan nöja mig med stolen från jysk? Jag har absolut ingen "stolerfarenhet" så mina förväntningar är extremt låga

Jag har en markus stol från ikea, och den är hur bra och skön som helst

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Har haft en utav jysks dyrare modeller, efter tre garantibyten gav jag upp. (Sporup, 1700 spänn)

Den första torrsprack sitsen på efter ca 6 månader. Den andre ramlade ett armstöd av, den tredje blev sittdynan platt på så att skruvarna petade mig i arslet och den siste började sjunka. Den åkte på tippen. Dessutom ramlade de allihop isär om man inte använde massiva mängder loctite vid monteringen.

Att köpa en stol på jysk är något mer smärtsamt och jobbigt än att elda upp pengarna, men ger i övrigt samma resultat.

Edit: Nu har jag en Markus, den har hittills använts rejält i två år utan problem.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Min erfarenhet av Jysk är minst sagt kass. Jag satt ned mina jyskstolar på mindre än 3 månader. Sjukt obekväma efter det. Var tvungen att sitta på kuddar för att ens kunna sitta. Hade själv antingen köpt Markus eller letat efter en begagnad Kinnarps.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tev0:

Oj visste inte att stolar kan vara så satans dyra, min budget tillåter absoult inte någon DXracer stol eller kinnarps

Jag följer nog eran råd om att hålla sig undan från jysk, tack för hjälpen alla!

Det finns mycket begagnade Kinnarpstolar (och liknande ställbara modeller) ute, både via annonser och hos företag som säljer beg kontorsinredning,
Markus är hemsk som arbetsstol pga att den saknar justermöjligheter, detsamm gäller dx racer och liknande stolar, om du har tur så kan de passa men de går inte att justera så att de passar en majoritet av alla användare.

http://www.blocket.se/stockholm/Begagnade_Kinnarps_kontorssto...
http://www.blocket.se/alvsborg/Kinnarps_kontorsstol_med_armst...

Det är bara att leta vidare så lär du hitta en bra stol till anständigt pris nära dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har haft tre stolar, två kontorsstolar och en vanlig köksstol i plast. Den som utan tvivel var sämst var den från Jysk. Hade den under fem år. Där började det hela med att ena armstödet helt enkelt gav vika och gick sönder. Ett halvår senare började stolen luta åt högersidan vilket gjorde att jag antingen fick luta mig bakåt så mycket jag kunde eller luta mig åt vänster för att det inte skulle bli obehagligt, tyvärr så slutade det med fästet släppte till röret under stolen. Pang sa det så låg jag på golvet. Fruktansvärt obehagligt. Stolen lät oerhört mycket under sin tid. Undvik denna skräpstol.
http://jysk.se/kontor/kontorsstolar/plus/kontorsstol-billum-h...

Den stol jag har för nuvarande var jätteskön i butik, en viktig kriterium var också att det skulle vara tyst. Problemet kom när den efter två till tre månader började gnissla precis lika illa som den förra stolen från jysk.. Idag låter den rätt illa.. Efter fyra månader gick ena armstödets undersida i fram sönder, sprack, antagligen utav att ha nötts emot skrivbordet. Riktigt dåligt till det priset. Tyvärr tenderar den att bli oerhört skitig/dammig i hålen på ryggen. Vad som är bra med stolen är att du kan ställa in huvudstödet och i viss mån ryggstödet. Det är positivt. Men jag rekommenderar inte stolen. Inte alls. Sett till vad man fick för pengarna så var det riktig skit, dessutom hade undersidan på dynan riktigt fula märken och håligheter i sig vid uppackandet. Min nästa stol kommer dessutom INTE att ha mesh-tyg. Har haft den i över ett år.
https://www.mio.se/produkt/liam/25935276