Permalänk

Byta ut trasig kabel på tangetbord?

Tjena, jag var ute i mitt soprum idag och kan kanske ha gjort ett litet fynd i elektronikbingen. Hittade ett Steelseries 6GV2 som såg allmänt helt ut men kabeln var avklippt. Lodis som man är så tänkte jag såklart att det här kan jag ta med mig och laga!

Skruvade isär det och konstaterade att kabeln satt ansluten i kretskortet med en enkel anslutning så jag undrar om man kan få tag en ny kabel nånstand och byta den? Eller kan man skarva med vanlig USB-sladd? Har ingen lödkolv dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Tjena, jag var ute i mitt soprum idag och kan kanske ha gjort ett litet fynd i elektronikbingen. Hittade ett Steelseries 6GV2 som såg allmänt helt ut men kabeln var avklippt. Lodis som man är så tänkte jag såklart att det här kan jag ta med mig och laga!

Skruvade isär det och konstaterade att kabeln satt ansluten i kretskortet med en enkel anslutning så jag undrar om man kan få tag en ny kabel nånstand och byta den? Eller kan man skarva med vanlig USB-sladd? Har ingen lödkolv dock.

Jag är ingen proffs i detta ämne men jag tror man kan sätta ihop två USB sladdar :s varför skulle det inte gå eller hur?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Jag har sett personer laga usb-kablar med sockerbit, kan ju vara värt att testa för att se att tangentbordet fungerar i övrigt. Om du orkar ta dig till Norrköping, alternativt skicka det, så kan jag löda det åt dig.

Personligen så hade jag börjat med att maila steelseries och hört om det går att köpa en sladd via dom. Jag har varit med om att företag skickar sådant gratis i ren goodwill. Självklart ska man ta vara på sådant, även om tangentbordet är trasigt så går ju brytarna att ta vara på

EDIT: Förtydligar lite: Menade att skarva den avklippta kabeln med en annan usb-sladd som du klipper av.