Klarar jag mig på 128 GB SSD?

Permalänk

Klarar jag mig på 128 GB SSD?

Hej. I min dator sitter det endast en 128 GB SSD där Windows är inlagt. Jag har ju då såklart en extern hårddisk där jag har filmer och så, ska även lägga över Spotify dit och program som inte behöver vara så snabba (om man kan säga så). Jag kör en hel del spel så jag tänker att det begränsade minnet på min SSD kan vara en nackdel. Funderar på att köpa en HDD och stoppa in men jag vet inte hur man gör. Klarar jag mig på 128 GB SSD och 500 GB extern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannes1234:

Klarar jag mig på 128 GB SSD och 500 GB extern?

Den enda som kan svara på den frågan är du själv.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Permalänk
Medlem

om du klarar dig kan väl bara du själv svara på?
Jag personligen har svårt att klara mig på min 120GB SSD och får välja att installera de flesta programmen på min HDD istället.

Hur du stoppar in en HDD finns det mängder av guider på om du tar dig 1 minut eller 2 och googlar

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Sen att installera en till HDD om du vill det är mycket enkelt. Kolla bara så att du har lediga sata portar på ditt moderkort och sata ström från ditt nätaggregat.

Sedan behöver du en sata kabel och en plats i ditt chassi för den önskade hårddisken. 3'5'' eller 2'5''

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Har 120GB SSD och 500GB HDD oftast, det funkar för mig.
OS och alla program på de första 60GB på SSD, viktigaste spelen på sista 60GB, och allt annat som används sådär ofta på HDDn, tycker prestandan är riktigt bra och platsen räcker till.
(Har dock en filserver med 5TB så behöver nästan inga filer lokalt.)

Nästa dator har nog 256MB SSD eller mer, men det är inget som behöver uppgraderas akut känner jag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hannes1234:

Jag har ju då såklart en extern hårddisk där jag har filmer och så, ska även lägga över Spotify dit och program som inte behöver vara så snabba (om man kan säga så).

Gör absolut inte så. Utrymmet sådana program lägger beslag på är en piss i havet samtidigt som du tjänar mycket på att ha dem på SSD, så att datorn inte känns snigelseg. Ska du lägga mjukvara på SSD:n så välj då ett spel på 30 GB, inte 20 "vanliga" program på några megabyte styck.

I övrigt kan vi inte riktigt ge ett bra svar på en såpass personlig fråga, men jag kan ge ett tips: Stäng av Hibernation. Då sparar du lika mycket utrymme som du har RAM. Öppna en kommandotolk som admin och skriv:

powercfg -h off

Ett annat bra knep är att minska storleken på pagefile. Den behöver inte vara större än någon gigabyte om du har tillräckligt med RAM, men är ofta flera gigabyte om Windows får bestämma.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har en test maskin med Windows 10 som sitter på en 60GB SSD, vilket får plats hur bra som helst (ca 34GB ledigt).
Jag kör även nån laptop med 64GB SSD och Windows 7. På båda dessa har jag dessutom överprovensionerat så partitionen är ca 50GB.
Visst får man tänka sig för att inte installera allt på SSDn, men så länge man lämnar lite utrymme kvar så är det inga problem.

Gör som Alling säger, stäng av hybernation om det är en desktop. Är det en laptop är det kanske bättre att ha det kvar, men den kommer ca 75% x Ditt systems RAM.

Du kan även minska swap storleken till 512-2048MB (min-max) på SSDn om du har 8GB+, 1024-4096MB om du har 4-6GB RAM. Om du så vill kan du lägga en extra 2048MB på den andra disken om du vill (men det behövs normalt inte om du har 8GB+ RAM)
Har man mekanisk disk så ska man helst lägga swapfilen i en stor fil, på bästa stället. Men på en SSD gör det inget om den blir fragmenterad, så SSDn fördel är just slumpmässigt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Gör absolut inte så. Utrymmet sådana program lägger beslag på är en piss i havet samtidigt som du tjänar mycket på att ha dem på SSD, så att datorn inte känns snigelseg. Ska du lägga mjukvara på SSD:n så välj då ett spel på 30 GB, inte 20 "vanliga" program på några megabyte styck.

I övrigt kan vi inte riktigt ge ett bra svar på en såpass personlig fråga, men jag kan ge ett tips: Stäng av Hibernation. Då sparar du lika mycket utrymme som du har RAM. Öppna en kommandotolk som admin och skriv:

powercfg -h off

Ett annat bra knep är att minska storleken på pagefile. Den behöver inte vara större än någon gigabyte om du har tillräckligt med RAM, men är ofta flera gigabyte om Windows får bestämma.

Tack för det tipset!

Frigjorde 6gb på min Samsung 840

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM