Kan en dålig PSU ge SMART Spin Up Time fel på en hårddisk?

Permalänk
Medlem

Kan en dålig PSU ge SMART Spin Up Time fel på en hårddisk?

Är det möjligt att en "dålig" PSU (som funkar för allt annat) kan göra att en hårddisk får SMART Spin Up Time fel?

Visa signatur

O.o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wanuvas:

Är det möjligt att en "dålig" PSU (som funkar för allt annat) kan göra att en hårddisk får SMART Spin Up Time fel?

Det skulle den nog kunna göra. Jag har varit med om trasig PSU som gjorde att diskarna inte orkade komma igång. Men då startade inte datorn alls heller, den bara stod och försökte varva upp diskarna hela tiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt eller ren tillfällighet hur som helst ett nätaggregat med dålig konstruktion eller dåliga kondningar resulterar ofta till att döda diskar i förtid

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren.

Visa signatur

O.o

Permalänk

Testa och byt kabel från psu>disk, se om du får samma resultat.
Hur började detta fel ?

Ett dåligt psu kan ställa vicka komponenter som helst på örat, så tumregeln är vi bygge av dator, snåla aldrig på ett bra nätagg.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem

Det är ingen dålig PSU egentligen, Corsair HX 520W. Däremot kommer jag ihåg att Windows tjabbade om att en av mina andra Samsunghårddiskar behövde säkerhetskopieras stup i kvarten utan att något program visade SMART-fel. Så jag klickade i "Stör mig igen. I dare you, I double dare you!" och tänkte inte mer på det. Detta var typ 3 år sedan. Skaffade SSD nyligen (YISSSS!) och Windows började böla igen när jag kopplade in just den hårddisken samt HD Tune Pro visar SMART-fel på både den och en 2TB Samsung. Mina 5år+ gamla WD 1TB Green gnälls det inte om öht. Nästa disk blir en 4 eller 6TB WD RED, lätt.

Visa signatur

O.o

Permalänk

Med den infon, skulle ja ta en disk, köra ett par varv med skrivande. För att se vad som händer.
SSD är bra skit när de funkar, å tvärt om när de inte.
Står kontrollern i ide mode eller i ahci mode för ssdn ?

Gnäller hd tune även på de andra diskarna ?
För då skulle jag misstänka kontrollern.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem

AHCI för SSD:n. HD Tune gnäller bara om två av mina fyra Samsung-diskar och säger inget om mina gamla WD Green. Ska testa och ställa en annan dator bredvid min och starta den andra och koppla in strömmen till hårddiskarna till den andra datorns PSU och se om något förändras när jag får möjlighet.

Visa signatur

O.o

Permalänk

Då bör det bara dina samsung diskar som fått sig en smäll.
Får vi se vad du kan utröna av testet.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.