Får verkligen Elgiganten göra så här??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Får verkligen Elgiganten göra så här??

Jag sa till Elgiganten att jag ville avbeställa en produkt som jag beställde, samma dag då jag ångrade köpet. Men det gick inte för att tydligen nästa dag på morgonen så var ordern redan behandlad. Nu, ungefär en vecka och två dagar senare (jag beställde varan på en söndag) säger de att varan har skickats!

En vara som jag inte vill ha. Jag trodde att tystnaden berodde på att produkten gick att avbeställa visst för att jag var snabb, men nu får jag hamna i kläm för att deras order system verkar vara helt misshandlad.
De berättar om en leveranstid att det ska ta högst en vecka för att få varan (som jag återigen inte vill ha) . Och nu skickar dem det iallefall fast det har tagit mycket längre tid än så, dessutom med påståendet att ordern var redan behandlad förra veckan i måndags!

Det hela har skötts med en idioti på en väldigt, hög nivå tycker jag. Jag valde som betalningsalternativ som att ta det på faktura så att det skulle underlätta att avbeställa produkten ifall jag skulle ångra mig men nu känns det som att de vill tvinga mig betala fakturan.. (om det nu fungerar så att fakturan gäller vid inköpsdatumet? ).

För att förtydliga : Jag har inte fått produkten! Utan den skickades nu efter en vecka och jag är irriterad på det eftersom jag ville avbeställa produkten.

Då är ju min princip fråga hur det kan gå så snett och ta så lång tid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Ja, det var ju trist att de inte kunde avbryta ordern.

Du får nyttja ångerrätten och skicka tillbaka varan. Du lär kunna få tillbaka för returfrakten också om Elgiganten bryr sig om nöjda kunder..
Kolla om de kan skicka en fraktlapp?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Ring dem och hänvisa till lagen om distansavtal och din rätt att ångra ditt köp i 14 dagar, och se hur de ställer sig den där petitessen Svea Rikes lag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Det är lag på att om du beställer via nätet har du alltid 14 dagars ångerrätt från och med det att du får varan. Så att han säger att det inte går att avbeställa låter mer som en okunnig person som svarade i telefon eller nått. Det enda du kan komma att få betala är i så fall frakten. Men som ovan sa, om elgiganten bryr sig om sina kunder borde de stå för det också. Ringa och kolla om de kan skicka en fraktsedel som du sen sätter på paketet och lämnar in till posten igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar, men mig veterligen har du inget automatisk rätt att kunna ångra/stoppa köpet i mellantiden mellan köp och utskick. Det är olyckligt att deras system inte klarar av att stoppa en beställning, men spontant så tycker jag inte att det är så mycket att orda om - bara att skicka tillbaka varan när du fått den och sedan begära att få fakturan krediterad.

Fractal Design R5 | Asus z97 Deluxe | Intel i7-4790K | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16GB | Samsung 850 Evo 500GB för OS, Office och anda nyttoprogram | Samsung 840 Pro 250 GB för World of Tanks, World of Warplanes, World of Warships & War Thunder | Intel 730 240 GB för övriga spel | Gigabyte Geforce G1 GTX 970 | Corsair RM750x | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Reaverinc:

Du behöver bara gå ner till Posten och säga att den skall skickas tillbaka igen.
Du behöver alltså inte plocka ut den först.
Från Elgigantens sida :
"På grund av den korta leveranstiden är det därför inte möjligt att göra en avbeställning efter lagd order. Däremot har du möjlighet att returnera din försändelse till oss direkt hos ditt ombud, när du har mottagit din försändelse."

Man brukar kontakta butiken först och säga att man vill nyttja ångerrätten. Annars kan de debitera kostnader för icke uthämtat paket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Enligt texten så står det "inte möjligt att göra en avbeställning". Man kan alltså inte göra en avbeställning. Då är det ångerrätten man måste åberopa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Du kan enligt KKöpL alltid rätt att avbeställa varan innan leverans, utan anledning. Att det gått vidare till deras lager är inte någon anledning att neka egentligen, de har inte plockat varan än i de flesta fallen. Det handlar mer om hur deras rutiner och affärssystem är uppbyggt. Kundtjänst och lager brukar sitta på olika ställen och jobba ganska olika. Så ligg på i sådana här fall så slipper ni betala returfrakten. De har dock rätt till ersättning, men en vara som aldrig lämnat lagerhyllan finns det inte någon kostnad att tala om. På hemsidan skriver de att kundtjänst kan ändra ordern så länge den inte är skickad, så folk får nog ligga på hårdare. Vill du slippa frakt så vet jag inte om du kan lämna in den i butik, men hör med kundtjänst om de inte kan stå för frakten i detta fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gävle
Registrerad
Jan 2003

Hej,
nu är det väll långsam nog med ElGiganten och deran konstigare öppet köpet.
Jag köpte en Biltelefon (Sony Z2) nu hämma fick jag inte in min Simmkort och okte nästa Dag tillbaka till Elgiganten.
De vill inte Köpa Mobilen Tillbaka måste först nästan bråka med en ***bort/mod*** om detta.Han betädda sig som Chef där.Na ja,efter
lång hit och här känade han sig väll tvungen att återköpa Mobiltelefonen-det fanns en Fel där.
Men sen förbjöd han mig Affären i Framtiden. Vad är detta,jag har haft stor Lust att klappa till.
***bort/mod***Mvh....Klaus

§1.2

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av AndraBullar:

Ring dem och hänvisa till lagen om distansavtal och din rätt att ångra ditt köp i 14 dagar, och se hur de ställer sig den där petitessen Svea Rikes lag.

Skrivet av Skonky:

Det är lag på att om du beställer via nätet har du alltid 14 dagars ångerrätt från och med det att du får varan. Så att han säger att det inte går att avbeställa låter mer som en okunnig person som svarade i telefon eller nått. Det enda du kan komma att få betala är i så fall frakten. Men som ovan sa, om elgiganten bryr sig om sina kunder borde de stå för det också. Ringa och kolla om de kan skicka en fraktsedel som du sen sätter på paketet och lämnar in till posten igen.

Fel!
Det är 14 dagar från och med att information om ångerrätten tagits emot. (ändrade regler från 20140613)
"Ångerfristen på 14 dagar börjar nu löpa redan när en konsument får första informationen om den. Tidigare började den löpa när konsumenten fick en skriftlig bekräftelse. I praktiken betyder det att ångerrätten blir kortare och kan även göra att fler konsumenter missar att de överhuvudtaget har ångerrätt. Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa."

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressm...

Så i princip: Beställer du en sak som är "beställningsvara" och den tar mer än 2 veckor att leverera så är du (enligt lagen) körd att hävda "öppet köp", utan butiken kan om de vill neka dig, sen att butikerna oftast ändå stryker ordern av "god sed" eller kundvårdnad är en annan sak. Men de har ingen skyldighet att göra det.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad*

Tagit bort lite onödigt tjafs, var trevliga. Även redigerat inlägg som stred mot §1.2.

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av PowerNet:

Fel!
Det är 14 dagar från och med att information om ångerrätten tagits emot. (ändrade regler från 20140613)
"Ångerfristen på 14 dagar börjar nu löpa redan när en konsument får första informationen om den. Tidigare började den löpa när konsumenten fick en skriftlig bekräftelse. I praktiken betyder det att ångerrätten blir kortare och kan även göra att fler konsumenter missar att de överhuvudtaget har ångerrätt. Som tidigare krävs utöver att information lämnats av säljaren även att du ingått ett avtal om tjänst eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa."

http://www.konsumentverket.se/Nyheter/Pressmeddelanden/Pressm...

Så i princip: Beställer du en sak som är "beställningsvara" och den tar mer än 2 veckor att leverera så är du (enligt lagen) körd att hävda "öppet köp", utan butiken kan om de vill neka dig, sen att butikerna oftast ändå stryker ordern av "god sed" eller kundvårdnad är en annan sak. Men de har ingen skyldighet att göra det.

"eller har fått din köpta vara levererad för att ångerrätten ska börja löpa."
Man måste fortfarande få varan före dom 14 dagarna ska börja löpa.

¯\_(Ó.ò)_/¯

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Nov 2006

Såå många trådar.. Varför ringer inte folk bara upp företaget när något blivit konstigt? 😝

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Jag skickade tillbaka varan på samma ställe som jag skulle hämta den. Eftersom jag valde alternativet faktura så är Payex med, behöver jag kontakta dem om det här? Min fråga är alltså om det sker automatiskt då de får tillbaka varan och då borde min ångerrätt gälla. Men jag har inte en susning när det gäller företag..

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Swedman18:

Jag skickade tillbaka varan på samma ställe som jag skulle hämta den. Eftersom jag valde alternativet faktura så är Payex med, behöver jag kontakta dem om det här? Min fråga är alltså om det sker automatiskt då de får tillbaka varan och då borde min ångerrätt gälla. Men jag har inte en susning när det gäller företag..

Nu nämner du "Men jag har inte en susning när det gäller företag."
Beställde du som privatperson, eller som företagsperson (på firman, dvs eget företag, AB eller liknande?)
Det är en väldig skillnad i regler, har du beställt som privatperson så är det 14 dagar "öppet köp", medans har du beställt som företagare så är det andra regler kring det, och då är du som företagare mer "utsatt" och har inte alls lika rättigheter.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Swedman18:

Jag skickade tillbaka varan på samma ställe som jag skulle hämta den. Eftersom jag valde alternativet faktura så är Payex med, behöver jag kontakta dem om det här? Min fråga är alltså om det sker automatiskt då de får tillbaka varan och då borde min ångerrätt gälla. Men jag har inte en susning när det gäller företag..

Blir din ångerätten godkänd så kommer Elgiganten höra av sig till Payex så dom makulerar din faktura.

Det kan du inte göra själv via Payex det måste gå igenom Elgiganten

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | be quiet! Pure Rock | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | XFX 550W Core Edition | MSI Radeon 280x Gaming | Fractal Design Arc Midi R2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av PowerNet:

Nu nämner du "Men jag har inte en susning när det gäller företag."
Beställde du som privatperson, eller som företagsperson (på firman, dvs eget företag, AB eller liknande?)
.

Ja du övertolkade mitt inlägg, jag beställde som privatperson. Det jag undrade var just vad för ansvar det ligger på mig som konsument, Basizten svarade på den frågan så jag har koll nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av klaus:

Hej,
nu är det väll långsam nog med ElGiganten och deran konstigare öppet köpet.
Jag köpte en Biltelefon (Sony Z2) nu hämma fick jag inte in min Simmkort och okte nästa Dag tillbaka till Elgiganten.
De vill inte Köpa Mobilen Tillbaka måste först nästan bråka med en ***bort/mod*** om detta.Han betädda sig som Chef där.Na ja,efter
lång hit och här känade han sig väll tvungen att återköpa Mobiltelefonen-det fanns en Fel där.
Men sen förbjöd han mig Affären i Framtiden. Vad är detta,jag har haft stor Lust att klappa till.
***bort/mod***Mvh....Klaus

Alltid lika skön stil på dina inlägg.:up:

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Elgiganten har 30 dagars öppet köp.
Ring kundtjänst om du undrar något om fakturan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2010

Om du vill vara säker så ringer du och frågar hur dom gör med fakturan från payex. Dom ska makulera den om din ångerätt blir godkänd iaf

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | be quiet! Pure Rock | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | XFX 550W Core Edition | MSI Radeon 280x Gaming | Fractal Design Arc Midi R2