Reklamera/återköp av tvättmaskin

Permalänk
Medlem

Va snackar ni om?? Är det troll på g här eller??
Finns inga tvättmaskiner som ska lämna ludd

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drasteroid:

Va snackar ni om?? Är det troll på g här eller??
Finns inga tvättmaskiner som ska lämna ludd

Kommentarerna här når nya höjder hela tiden. Klart att en tvättmaskin lämnar ludd. Alla smågrejer som lossnar från kläderna sköljs ut med tvättvattnet, inkl en hel del ludd. Testa att sätta en strumpa på utloppet som jag tipsat om tidigare så kommer du att se hur mycket som kommer ut.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Va snackar ni om?? Är det troll på g här eller??
Finns inga tvättmaskiner som ska lämna ludd

Tvättmaskiner lämnar en del ludd.

Torktumlare lämnar rätt mycket ludd.

Vad tror du kombinerade tvättmaskiner med inbyggd torktummligsfunktion lämnar?!?!?!

Läste du hela OP?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Ok, det heter något annat men det fastnar trådar och ludd där iaf

Nja, är nog i huvudsak avlagringar du hittar där och inte ludd. Den lilla mängd ludd du kan tänkas hitta där efter 50-60 tvättar (då jag brukar rengöra det) är en försumbar mängd i likhet med en nål i en höstack (eller en tyst stock-fläkt från amd för att tala dator-språk ).

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Men om det nu skulle vara så att de flesta inte har ett filter, hur kommer det sig att folk inte får stopp i sina avlopp redan efter 3-4 tvättar och måste öppna upp och rensa avloppet typ var tredje tvätt? Något måste ju skilja den här maskinen mot majoriteten och det enda det kan vara är att denna skickar ut en massa ludd (och inte lite heller) medans andra inte gör det.

Jag har verkligen inte lust att dra fram tvättmaskinen en gång per vecka, skruva av avlopssröret öppna upp vattenlåset och rensa, sätta tillbaka det, skruva tillbaka röret och trycka tillbaka tvättmaskinen på sin plats. Det är nog inte så tvättmaskinstillverkarna har tänkt sig att det ska fungera. Att ta bort vattenlåset skulle lösa problemet, men då skapa ett annat problem med att avloppslukt åker upp ur rören och skapar äcklig lukt där inne istället.

Hade tillverkaren tänkt till så hade dom inkluderat något slags filter mitt på slangen som är lätt att lossa och tömma på ludd efter varje tvätt istället för att man ska tvingas till ovan nämnda procedur.

En fråga här, exakt vad för vattenlås har du? På denna beskrivningen låter det nästan som att du har en modell avsedd för handfat och i så fall förstår jag att du får stopp. Du har inte möjlighet att länka till modellen hos någon vvs-återförsäljare?

Rekommenderar även att du kollar nål-filtret (och även slangen vid det som jag skrev tidigare) för att se så att där inte är något stopp som gör att vattnet vill tränga ut någon annan väg. Det går faktiskt att hitta det mesta i dessa filtren ibland, tex. strumpor, stringtrosor och andra mindre klädesplagg som kan sätta igen dem

Permalänk
Rekordmedlem

Som tvättmaskinägare i hus där avloppet går utan filter via vattenlås som aldrig täppts igen på de 15 år som jag ägt delarna kan jag ge en teori om vad som händer med kombimaskinen:

Det är inte tvätten i sig som ger luddproblem eftersom det verkar vara ett närmast obefintligt problem på tvättmaskiner, däremot så tror jag att kombimaskinen spolar ut en "luddklump" efter torkning av "luddkläder", detta ludd kommer nog som en lumpklump och kan inte passera vattenlåset på samma sätt som det ludd som kommer från tvätten, tvättvattnet kommer ju dessutom i många omgångar och luddet blir alltså betydligt mer utspädd jämfört med det som en kombimaskin förmodligen spolar ut.

Läste manualen till en Hoover kombimaskin:
Vi avråder Dig från torkning av textilier från vilka det lossnar ludd.
http://www.hoover.se/no_cache/tvaettmaskiner/kombinerad-tvaet...[showUid]=198
Och detta stödjer ovanstående teori teori.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Som tvättmaskinägare i hus där avloppet går utan filter via vattenlås som aldrig täppts igen på de 15 år som jag ägt delarna kan jag ge en teori om vad som händer med kombimaskinen:

Det är inte tvätten i sig som ger luddproblem eftersom det verkar vara ett närmast obefintligt problem på tvättmaskiner, däremot så tror jag att kombimaskinen spolar ut en "luddklump" efter torkning av "luddkläder", detta ludd kommer nog som en lumpklump och kan inte passera vattenlåset på samma sätt som det ludd som kommer från tvätten, tvättvattnet kommer ju dessutom i många omgångar och luddet blir alltså betydligt mer utspädd jämfört med det som en kombimaskin förmodligen spolar ut.

Läste manualen till en Hoover kombimaskin:
Vi avråder Dig från torkning av textilier från vilka det lossnar ludd.
http://www.hoover.se/no_cache/tvaettmaskiner/kombinerad-tvaet...[showUid]=198
Och detta stödjer ovanstående teori teori.

Hmm, avråder från textilier som det lossnar ludd? Jag har ingen aning om vilka kläder det är. Kan noll och inget om klädtyper.
Vet bara tillräckligt för att kunna slänga in saker i maskinen på 40, 60 eller kanske 90 grader enligt vad kläderna är gjorda för.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Finns ingen maskin i världen som kan mata ut så mycket ludd efter 4 tvättar, att de blir stopp i avloppet.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Finns ingen maskin i världen som kan mata ut så mycket ludd efter 4 tvättar, att de blir stopp i avloppet.

Uppenbarligen har du fel eftersom det är precis vad som har hänt mig. Om du såg vilka mänger ludd som kommer ut bara efter en tvätt så skulle du förstå.
Troligen har det att göra med att det är en torktumlare också, så efter att jag har tvättat och torkat så har mycket ludd lossnat inne i maskinen. Längs dörren till maskinen sitter en gummiskåra där mycket av luddet samlar som man då ska ta bort med en trasa, men det är ju inte allt ludd. En hel del finns ute i maskinen någonstans där man inte kommer åt det och det åker då ut med vattnet i nästa tvätt.

Jag har som sagt lagt slangen i duschen för att se och gallret i golvbrunnen blir täckt av ludd av bara en tvätt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Men herregud.. då är det ju inte konstigt.. det är ju en kombinerad tvätt/torktumlare från en riktig budget tillverkare. Hoover.
den saknar luddfilter och spolas ut i vattnet.
prova att göra samma sak med 4 vanliga tvättar och sedan 4 vanliga torktumlare, och samla ihop allt ludd från torktumlaren efter 4 tvättar så kommer du förstå.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Men herregud.. då är det ju inte konstigt.. det är ju en kombinerad tvätt/torktumlare från en riktig budget tillverkare. Hoover.
den saknar luddfilter och spolas ut i vattnet.
prova att göra samma sak med 4 vanliga tvättar och sedan 4 vanliga torktumlare, och samla ihop allt ludd från torktumlaren efter 4 tvättar så kommer du förstå.

Trevligt att polletten trillade ner hos dig också
Jag förklarade redan i första inlägget att det handlade om en kombinerad tvätt/tork. Det har även diskuterats efter det.

Oavsett så skulle jag inte kalla den budget. Den var inte bland de billigaste direkt, men det var också det enda märke dom hade med kombinerad tvätt/tork som vi var ute efter eftersom vi inte har plats för två separata.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Trevligt att polletten trillade ner hos dig också
Jag förklarade redan i första inlägget att det handlade om en kombinerad tvätt/tork. Det har även diskuterats efter det.

Oavsett så skulle jag inte kalla den budget. Den var inte bland de billigaste direkt, men det var också det enda märke dom hade med kombinerad tvätt/tork som vi var ute efter eftersom vi inte har plats för två separata.

Hoover är inget budgetmärke. Jag vill minnas att dom brukar kosta som Bosch ungefär.
Något måste ju uppenbarligen gå att göra åt din situation. Det jäkliga är att det är en kombinationsmaskin, vilket gör att den häver ur sig mer smuts än en vanlig tvättmaskin.
Nu vet jag inte vad du vill, hur det ser ut, eller hur man skulle lösa det på bästa sätt.
Men det som ringde i mitt huvud är att du tar en vanlig bensindunk på typ 5-10 liter, sågar ut ett hål i botten där du träder in en slang, som skall gå ner i ditt avlopp.
I dunken lägger du sedan ett lakan, och i toppen skall maskinens utlopp sättas.

Det som då bör ske är att allt damm smuts och schlet som maskinen häver ur sig, stannar i lakanet, som du sedan kan ta ur dunken och skölja av.
Det är ju en lite krånglig process, men det är väl kanske lindrigare än att gräva i avloppet och vattenlåset stup i kvarten.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du har ett liknande avlopp som detta https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp#idx-14-721 och det sätter säkert igen sig direkt. Det jag skulle gjort är antingen att försöka reklamera/häva köpet pga att den som installerat borde ha sagt nej eller åtminstone upplyst dig om problemet. Eller så skulle jag ha kört med nån form av ghettolösning typ strumpan eller bensindunksfilter.

Det är ansvarslöst både av försäljare och installatör att inte upplysa dig om detta, dom kan inte hävda att de inte känner till detta de ska fan veta vad de säljer och hur det fungerar. Och speciellt om det står i manualen att man inte ska torka kläder som fäller ifrån sig ludd.

Om du har orken och tiden att lägga ner på det så gå in till dem igen och låtsas vilja köpa en maskin och ställa lite vaga frågor om vilka kläder som kan tumlas och hur det är med luddet, om de inte vet att man avråder från att torka textilier som fäller ludd så ställer du till ett jävla liv för att de inte vet vad som står i instruktionsboken och att de har lurat dig vid ditt köp. Och känner de till problemet så ifrågasätter du hur i hela helvetet de kunde sälja något till dig där de visste att du skulle få problem. De kan ju inte kräva att du ska ha läst instruktionsboken innan du köper en maskin. Och eftersom du bad dem om råd vilken maskin du skulle köpa har de ju ett ansvar för att deras råd fungerar. Jag tycker du ska rådfråga dem om de kan förutsäga huruvida deras försäljning kommer att öka eller minska om Aftonbladet skulle skriva om deras usla rådgivning.

Sedan kan jag säga att när vi bodde i lägenhet för 7-8 år sedan hade Hoovers tvätt och tokpelare i badrummet och det är fan de bästa tvätt och torkpelare vi haft.

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhype:

Jag gissar att du har ett liknande avlopp som detta https://webshop.ahlsell.com/vivp/index.jsp#idx-14-721 och det sätter säkert igen sig direkt. Det jag skulle gjort är antingen att försöka reklamera/häva köpet pga att den som installerat borde ha sagt nej eller åtminstone upplyst dig om problemet. Eller så skulle jag ha kört med nån form av ghettolösning typ strumpan eller bensindunksfilter.

Det är ansvarslöst både av försäljare och installatör att inte upplysa dig om detta, dom kan inte hävda att de inte känner till detta de ska fan veta vad de säljer och hur det fungerar. Och speciellt om det står i manualen att man inte ska torka kläder som fäller ifrån sig ludd.

Om du har orken och tiden att lägga ner på det så gå in till dem igen och låtsas vilja köpa en maskin och ställa lite vaga frågor om vilka kläder som kan tumlas och hur det är med luddet, om de inte vet att man avråder från att torka textilier som fäller ludd så ställer du till ett jävla liv för att de inte vet vad som står i instruktionsboken och att de har lurat dig vid ditt köp. Och känner de till problemet så ifrågasätter du hur i hela helvetet de kunde sälja något till dig där de visste att du skulle få problem. De kan ju inte kräva att du ska ha läst instruktionsboken innan du köper en maskin. Och eftersom du bad dem om råd vilken maskin du skulle köpa har de ju ett ansvar för att deras råd fungerar. Jag tycker du ska rådfråga dem om de kan förutsäga huruvida deras försäljning kommer att öka eller minska om Aftonbladet skulle skriva om deras usla rådgivning.

Sedan kan jag säga att när vi bodde i lägenhet för 7-8 år sedan hade Hoovers tvätt och tokpelare i badrummet och det är fan de bästa tvätt och torkpelare vi haft.

Tack, jag gör nog så att i första hand så försöker jag hitta någon form av filter som man kan köpa och som inte är hemmagjort som kan kopplas in mellan slang och avlopp. Om jag inte lätt hittar något sånt så lär jag försöka med typ nylonstrumpa eller liknande som någon föreslog. Fungerar inget av detta bra så går jag vidare med att försöka reklamera.

Gällande din länk i början så kräver den ett inlogg för att visas.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i1955.html Här är ett liknande det som jag menar. men nu när jag tänker på det så borde du försöka hitta något liknande denna http://www.byggmax.se/tak/takavvattning/detaljer-stupror/rens... fast i mindre storlek. Kanske går att bygga relativt enkelt med en flaska och finmaskigt nät

Visa signatur

det jag inte vet vill jag lära mej

Permalänk
Rekordmedlem

Apropå vattenlås och filter, måste tvättmaskinen kopplas in via ett "litet vattenlås" ? Det kanske går att koppla in den direkt till avloppet eller så kan man bygga ett eget vattenlås av grövre rördelar eller byta ut det befintliga så att det inte täpps igen lika enkelt. Du kanske kan prata med en rörmockare om det går att tex ansluta maskinens avloppsslang under vattenlåset så här.

eller använda ett grövre vattenlås:så att ludden spolas iväg i stället för fastnar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så här ser min installation ut. Inte jättebra bilder, men ni kanske får en uppfattning.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bejje:

Så här ser min installation ut. Inte jättebra bilder, men ni kanske får en uppfattning.

Syns inget vattenlås på dina bilder. Sitter det direkt under tratten eller?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

Men herregud.. då är det ju inte konstigt.. det är ju en kombinerad tvätt/torktumlare från en riktig budget tillverkare. Hoover.
den saknar luddfilter och spolas ut i vattnet.
prova att göra samma sak med 4 vanliga tvättar och sedan 4 vanliga torktumlare, och samla ihop allt ludd från torktumlaren efter 4 tvättar så kommer du förstå.

Hoover budget tillverkare? Nu får du allt ta och kolla upp det företaget lite noggrannare

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Så här ser min installation ut. Inte jättebra bilder, men ni kanske får en uppfattning.

http://forumbilder.se/DEAJD/20141011-005933.jpg

http://forumbilder.se/DEAJD/20141011-005951.jpg

Skrivet av giplet:

Syns inget vattenlås på dina bilder. Sitter det direkt under tratten eller?

Med röret i åtanke ser det ut som att där kan sitta ett vattenlås avsett för handfat, och med tanke på att dessa sätts igen av enbart hår och tvålrester efter ett tag så är det inte svårt att lista ut vad som händer när en tvättmaskin tömmer det. Som jag skrev tidigare, är det ett vattenlås för handfat så byt ut det för det är helt enkelt för trångt.

*EDIT* Är det en sån här du har? För kan säga direkt att det vattenlåset är i huvudsak avsett för handfat och att en kombimaskin med 99% säkerhet sätter igen det.

http://www.bauhaus.se/tvattmaskinsavlopp.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Med röret i åtanke ser det ut som att där kan sitta ett vattenlås avsett för handfat, och med tanke på att dessa sätts igen av enbart hår och tvålrester efter ett tag så är det inte svårt att lista ut vad som händer när en tvättmaskin tömmer det. Som jag skrev tidigare, är det ett vattenlås för handfat så byt ut det för det är helt enkelt för trångt.

*EDIT* Är det en sån här du har? För kan säga direkt att det vattenlåset är i huvudsak avsett för handfat och att en kombimaskin med 99% säkerhet sätter igen det.

http://www.bauhaus.se/tvattmaskinsavlopp.html

Ouff, det är en sådan där plast-köta som du länkade, som han har.
Då har vi iallafall hittat de problemet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

En snabb och tillika enkel lösning på problemet är att stoppa slangen från tvättmaskinen till toaletten istället, det luddet som skulle kunna sätta stopp för det vattenlåset finns inte, i alla fall inte som är producerat av en ensam torktumlare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle först ha rensat rören i golven. (både den som går ner på bilden men även handfatets rör i golvet. Det kan i detta fall vara en orsak till att det blir översvämning. Om du har gjort det så kan de inte skylla på det om du klagar till dom.
Sedan kan man sätta dit en större tratt som t.ex. : http://faluplast.se/sv/tvattmaskin/tvattmaskinavlopprsk-80823... för att rören i golvet ska hänga med. (finns flera olika där)

Jag hade en kombinerad tvätt och torkmaskin från Electrolux i min lägenhet. Det satt ett liten finare "filter" i den än i min maskin nu som bara är tvättmaskin, hade samma tratt fast till en golvbrunn utan vattenlås.

Det känns väl som att de åker dit och sätter dit en kombination med avlopp utan att reflektera över om detta funkar för dig.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Med röret i åtanke ser det ut som att där kan sitta ett vattenlås avsett för handfat, och med tanke på att dessa sätts igen av enbart hår och tvålrester efter ett tag så är det inte svårt att lista ut vad som händer när en tvättmaskin tömmer det. Som jag skrev tidigare, är det ett vattenlås för handfat så byt ut det för det är helt enkelt för trångt.

*EDIT* Är det en sån här du har? För kan säga direkt att det vattenlåset är i huvudsak avsett för handfat och att en kombimaskin med 99% säkerhet sätter igen det.

http://www.bauhaus.se/tvattmaskinsavlopp.html

Skrivet av Lifooz:

Ouff, det är en sådan där plast-köta som du länkade, som han har.
Då har vi iallafall hittat de problemet.

Japp, det är sånt jag har och är ungefär samma typ som funnits installerat i alla lägenheter jag hyrt, så det verkar vara standard.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Bejje:

Japp, det är sånt jag har och är ungefär samma typ som funnits installerat i alla lägenheter jag hyrt, så det verkar vara standard.

De fungerar säkert bra till en vanlig tvättmaskin (själv kör jag dock ut vattnet i grovvasken) men som det skrivits tidigare så skickar ju en kombimaskin troligtvis ut mer ludd och då håller det inte längre. Personligen hade jag nog provat att smälla ihop ett vattenlås av vanliga rörböjar. Visst kräver det lite mer jobb vid en rengörning (avlagringarna kommer man i slutändan aldrig ifrån) men då kanske det räcker att rengöra en gång om året.