Tänkte komma igång med RPi eller Arduino!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Feb 2006

Tänkte komma igång med RPi eller Arduino!

Hejsan!

Går i tankar om att köpa antingen ett Raspberry Pi kort, ett Arduino eller båda. Har inga idéer på vad jag skall använda det till direkt utan det är mest för att lära mig själv om något jag tycker verkar intressant.

Har läst lite om styr och regler i skolan och tycker det är väldigt roligt att pilla med. Ser att man kan använda dessa små kretskort som en PLC vilket hade varit kul att kunna göra!

För och främst undrar jag vilken jag ska välja. Många verkar tycka att Arduino är enklare att komma igång med tydligen medans RPi har kanske fler funktioner? Jag har ingen aning!
Vilken tycker ni passar mig bäst?
Och ska man satsa på något slags starter-kit eller vad för delar rekommenderar ni att köpa till?

Sen undrar jag hur man kommer igång. Måste man vara en mästare på Linux för att kunna programmera RPi eller kan jag köpa en bok eller googla mig fram?
Har inga programmeringskunskaper sedan innan så kan inte heller C som vad jag förstår är de språket man programmerar ett Arduino kort i.

Så, har ni några tips skulle jag bli väldigt glad!

Mvh, Strumpa

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Hur mycket kraft behöver du? Arduino är gjorda för robotik, hemautomering, fjärrstyrning etc. Raspberry Pi är lite mer generell i sina funktioner.

Tror båda plattformarna har bra dokumentation om det du behöver dem för. Har aldrig behövt lära mig mer än kommandolinjen för att hantera mina Raspberrys, fast jag använder inte deras GPIO-pinnar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Phiphler:

Hur mycket kraft behöver du? Arduino är gjorda för robotik, hemautomering, fjärrstyrning etc. Raspberry Pi är lite mer generell i sina funktioner.

Tror båda plattformarna har bra dokumentation om det du behöver dem för. Har aldrig behövt lära mig mer än kommandolinjen för att hantera mina Raspberrys, fast jag använder inte deras GPIO-pinnar.

Har läst lite mera. Ska ju använda manicken till automationsexperiment å vad jag förstår så går det att göra med RPi fast den har nog inte lika många I/O som Arduino. Sen så är det kanske krångligare med RPi.

Har en gammal PSP display som hade vart kul att koppla in i en RPi dock

Får kanske bli att jag köper båda.

Men, ska man köpa något slags startpaket? De finns på kjell för typ 800 då får man allt man behöver för att komma igång det är väl ett rimligt pris?

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2009

Köp båda Ska du leka med hemautomatisering kan det vara nice att ha RPIn som webserver + stryning av dina arduinos

Finns hur stora communities som helst så allt är väldigt googlingsbart.
Kan nog vara värt att lägga ut en annons här och fråga efter en RPi, lär vara många som har en som ligger och samlar damm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Romoes:

Köp båda Ska du leka med hemautomatisering kan det vara nice att ha RPIn som webserver + stryning av dina arduinos

Finns hur stora communities som helst så allt är väldigt googlingsbart.
Kan nog vara värt att lägga ut en annons här och fråga efter en RPi, lär vara många som har en som ligger och samlar damm

Ja det får nog bli så. Är så sugen på båda nu efter att ha läst om dem!

Får väl se om man kan få upp en annons.
Tackar er för hjälpen!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Raspberry Pi B+ har fler I/O så det kanske är tillräckligt?

Citat:

More GPIO. The GPIO header has grown to 40 pins, while retaining the same pinout for the first 26 pins as the Model B.