Död hårddisk - hjälp!

Permalänk
Medlem

Död hårddisk - hjälp!

Hej!

Min laptop kraschade idag och när jag skulle starta upp den igen så fick jag felmeddelanndet att inget OS hittas. Tog ur hårddisken, kopplade in den i ett chassi för externa hårddiskar och kopplade allt via USB till min stationära. Hårddisken spinner inte upp och jag kan inte komma in och se filerna via Explorer.

Har jag några alternativ, förutom att skicka in den till ett förtag för att ta ut informationen? Finns några filer jag skulle vilja komma åt.

Tack på förhand!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Massor utav ångest....

Om den inte spinner överhuvudtaget så känns det kört att lösa på egen hand.
Är du helt hundra på att den inte går igång?
Om du får rörelse i den så kan du ju plugga in den i en *nix dator och se om du kan mounta disken.

Annars är det ju bara att skicka in den till Ibas om det verkligen är filer värda att betala mängder med pengar för att rädda.

Det är trist när en HDD lägger av så jag känner igen den plötsligt hemska känslan som infinner sig.

Permalänk
Medlem

När jag behövde rädda några filer från en död hårddisk så använda jag mig av hdd-parts.com. För mig var bara PCB-kortet stekt, så jag köpte ett nytt från dom och skickade in det gamla kortet för att de skulle löda på den gamla minneskretsen eller nåt sånt. Tog kanske 2 veckor med frakt och tull, och kostade i runda slängar 400 SEK, men det fungerade iaf. Men det beror självklart på vad det är för fel på disken. Annars är det nog Ibas och typ 40 000 kr som gäller :/

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

Finns alternativ till Ibas med fokus på privatpersoner.
http://ahlbergdata.com/se/priser-privat

Permalänk
Medlem

Kan man tvinga den att spinna upp på något sätt?

EDIT: Utan att behöva betala en massa pengar?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Kan man tvinga den att spinna upp på något sätt?

EDIT: Utan att behöva betala en massa pengar?

Jo, men inte rekommenderat på dom sätt jag kom på

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Nu ska jag vara jobbig å ge dig 5 tips innan detta händer:

1. Backup
2. Backup
3. Backup
4. Backup
5. Backup

Nr 6 om inget annat hjälper, haft viss framgång med släkt och vänners hdisk med detta knep. Dock inse att om det inte fungerar så är det kört. In med disken i en påse och lägg den i frysen några timmar sen tar du ut den kopplar den som extra disk och jobbar snabbt. Fått tillbaka det mesta ibland från död disk.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Nu ska jag vara jobbig å ge dig 5 tips innan detta händer:

1. Backup
2. Backup
3. Backup
4. Backup
5. Backup

Nr 6 om inget annat hjälper, haft viss framgång med släkt och vänners hdisk med detta knep. Dock inse att om det inte fungerar så är det kört. In med disken i en påse och lägg den i frysen några timmar sen tar du ut den kopplar den som extra disk och jobbar snabbt. Fått tillbaka det mesta ibland från död disk.

Det roliga är att det är min brorsas disk Själv har jag alla mina filer på (förutom min laptops SSD) en USB sticka, en extern HDD, på min stationära dators HDD samt på Google Drive OCH Microsoft OneDrive Sånt händer när man inte lyssnar på storebrorsan!

Har lagt in disken i en plastpåse och nu vilar den i frysen. Räcker två timmar (som det sägs på andra ställen)?

EDIT: Om disken av någon anledning spinner upp, hur ska jag göra för att få ur filerna ur den lilla tid som finns? Har specifika filer som ligger under C:/Program Files/Wamp/www - hur får jag fram dessa? Har en laptop med USB 3.0 som kommer att användas för detta ändamål

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII