Ny laptop, lenavo y 50 70 256 GB SSD. SSD Lagringsutrymme!

Permalänk

Ny laptop, lenavo y 50 70 256 GB SSD. SSD Lagringsutrymme!

Hejsan kära medlemmar.

Jag har lite problem då jag nyligen inskaffat en ny laptop. Givetvis så får du aldrig 100 procent utav utrymmet men jag har en 256 GB SSD hårddisk men när jag loggar in (fabriksny) ser jag att den använder sig av 164 GB ledigt/256 GB. Jag antar detta kan bero på att Lenovo har installerat mycket skitprogram som man inte har nytta av, tycker ni jag ska formatera hela smacket och installera OS på nytt?

Anledningen att jag ville ta SSD är för snabbheten men när enheten nyttjar 164 GB ledigt av 256 GB så känns det ju lite fel, eller är jag ute och cyklar nu?

Är så förbannat trött på samarbeten mellan olika antivirus/andra tjänst program och företag. Känns ju som vi konsumenter borde få bestämma själva vad vi vill nyttja.

Permalänk
Medlem

Brukar vara en recovery partition på alla förinstalerade märkesdatorer som tar en del plats med. Skriv Datorhanteraren i windows sökfältet och kolla sedan partitionerna där.

Vet inte hur det är med windows 8, det sägs vara struligare. Vista och Windows 7 brukar jag installera med vilken skiva som helst då det egentligen inte var nån skillnad på OEM och Retail. Tom olika språk fungerar när jag testat.
Sedan aktiverar jag windows via telefon så ser till att inte ha datorn ansluten mot internet.
Som sagt osäker om det går lika smidigt med windows 8 men så har jag gjort på flera laptops med Visat och WIndows 7 och det har aldrig strulat i efterhand. Sparar plats och man får en REN installation av windows.
Kör windows update 3-5 gånger (jadu jävla windows och rebootande)
Kör sedan in windows security esentials så man får virusskydd.

Kör själv linux sedan 13-14 år så som sagt inte blivit mycket windows 8 i annat än VM för testning.

Man betalar inte så mycket för windows på en märkesdator, vist det är några hundralappar och det är sjukt störande om man som jag inte ens vill ha skiten alls. Orsaken till att det kostar relativt lite är att alla "gratis" program som ligger på datorn har tillverkarna av dessa demos och sharwares betalat för att få lägga in och det i sin tur subventionerar windows. Därför det blir fler och fler skit program. Så som jag ser det kan man lika väl köpa sig en ren windows licens, Oem eller Retail och blåsa in om man nu inte kan göra som jag nämnde tidigare.