Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Forumdel för komponenter saknas?

Hej Sweclockers. Jag tänkte fråga om kretskortskomponenter när jag märkte att det inte finns någon forumdel där man kunde fråga om sådana saker.
Bakgrund till upptäckten. Jag gick in på Elfas hemsida för att sedan leta mig fram till Deras sida med Vridströmställare / Nyckelströmställare och Pulsgivare på den sidan delas Vridströmställare / Nyckelströmställare och Pulsgivare upp i kategorierna vridströmställare nyckelströmställare och encoder. Jag tänkte då ta och fråga någon om vad det är för skillnad på en potentometer, en vridströmställare och en encoder men märkte att det inte existerade någon sida där man kunde ta och fråga detta.
Så jag föreslår nu att skaparna av Forumdelen lägger till en forumdel där man kan fråga om komponenter till kretskort och Dylikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010

Jag vet inte riktigt om detta faller in i kategorin för datorer vilket är vad forumet specifikt diskuterar, känns mer som om det där har med elektronik att göra(?). En moderator borde oavsett kolla över detta. Annars kanske det passar som en underkategori för enkortsdatorer?

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
AzireVPN - Felkod40

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av freddyfresh:

Jag vet inte riktigt om detta faller in i kategorin för datorer vilket är vad forumet specifikt diskuterar, känns mer som om det där har med elektronik att göra(?). En moderator borde oavsett kolla över detta. Annars kanske det passar som en underkategori för enkortsdatorer?

Jag undrar själv vilken kategori frågan hamnar under eftersom jag inte hittar komponenter och elektronik kategorin.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mantorp
Registrerad
Sep 2010

En vridströmställare har bara av och på precis som en vanlig tryckknapp och en potentiometer är värdet från 0 till vad nu som är max i resist på den potentiometern.

En pulsgivare måste du ha plus och minus på sedan ställer du på hur/vilken typ av puls du vill ha ut vet inget moderkort som använder det utan dom använder oftast någon typ av ic samt en kristall som fixar dom pulser som behövs. Man skulle kunna säga när man ställer frekvensen/multiplarna i bios så använder man en typ av pulsgivare.

Frågan är väl egentligen vad ska du göra?

Moderkort: GA-Z170N-Gaming , Minne: HyperX FURY Black Series 2X8GB HDD1: 840 EVO 250Gb, HDD2: 860 Evo 500Gb CPU: I7-6700K, Kylning: Noctua NH-D15 GPU: MSI GTX 1070 Gaming X Låda: Define Mini, Mus: RGB Glaive, Tangentbord:
Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT , Monitor: Acer XB271HU / XG270HU
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Nokia 8
Media-dator: GA-H87N-WIFI, i3-4130, 8GB minne ,K400 tgb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Klippan
Registrerad
Mar 2004

Jag tycker att såna här frågor passar bäst under "Modifikationer och egna konstruktioner".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rosornas stad
Registrerad
Dec 2004

Den typen av frågor känns som dom hör mer hemma här---> http://elektronikforumet.com/forum/

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
bakom tgb.
Registrerad
Jun 2002

Här snackar vi om allt inom datormoddning, sålunda även komponenter
* Tråd flyttad *

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.