Permalänk

Forumdel för komponenter saknas?

Hej Sweclockers. Jag tänkte fråga om kretskortskomponenter när jag märkte att det inte finns någon forumdel där man kunde fråga om sådana saker.
Bakgrund till upptäckten. Jag gick in på Elfas hemsida för att sedan leta mig fram till Deras sida med Vridströmställare / Nyckelströmställare och Pulsgivare på den sidan delas Vridströmställare / Nyckelströmställare och Pulsgivare upp i kategorierna vridströmställare nyckelströmställare och encoder. Jag tänkte då ta och fråga någon om vad det är för skillnad på en potentometer, en vridströmställare och en encoder men märkte att det inte existerade någon sida där man kunde ta och fråga detta.
Så jag föreslår nu att skaparna av Forumdelen lägger till en forumdel där man kan fråga om komponenter till kretskort och Dylikt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt om detta faller in i kategorin för datorer vilket är vad forumet specifikt diskuterar, känns mer som om det där har med elektronik att göra(?). En moderator borde oavsett kolla över detta. Annars kanske det passar som en underkategori för enkortsdatorer?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Jag vet inte riktigt om detta faller in i kategorin för datorer vilket är vad forumet specifikt diskuterar, känns mer som om det där har med elektronik att göra(?). En moderator borde oavsett kolla över detta. Annars kanske det passar som en underkategori för enkortsdatorer?

Jag undrar själv vilken kategori frågan hamnar under eftersom jag inte hittar komponenter och elektronik kategorin.

Permalänk
Medlem

En vridströmställare har bara av och på precis som en vanlig tryckknapp och en potentiometer är värdet från 0 till vad nu som är max i resist på den potentiometern.

En pulsgivare måste du ha plus och minus på sedan ställer du på hur/vilken typ av puls du vill ha ut vet inget moderkort som använder det utan dom använder oftast någon typ av ic samt en kristall som fixar dom pulser som behövs. Man skulle kunna säga när man ställer frekvensen/multiplarna i bios så använder man en typ av pulsgivare.

Frågan är väl egentligen vad ska du göra?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker att såna här frågor passar bäst under "Modifikationer och egna konstruktioner".

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Här snackar vi om allt inom datormoddning, sålunda även komponenter
* Tråd flyttad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.