Butiksgaranti eller tillverkargaranti? Båda hänvisar till den andra parten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Butiksgaranti eller tillverkargaranti? Båda hänvisar till den andra parten

Hej Sweclockers!

Min bror har köpt en laptop (ungefär en månad sedan) och har ett problem med att pekplattan lägger av och slutar fungera mellan 30 sekunder till flera minuter, flera gånger per dag. Han har även sett att det är många andra som köpt samma modell som har samma problem på Acers supportforum (det är en Acer).

Har har försökt att lämna in datorn på garantin, men både CDON och Acer hänvisar till att det är den andra parten som är ansvarig för garantiärendet.

Hur bör vi gå tillväga? Vem är ansvarig? Tack på förhand!

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2002

Säljaren är alltid ansvarig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2011

CDON är ansvarig, punkt. Du ingick ett avtal med CDON när du köpte datorn, inte med Acer

edit: Hade jag varit i din sits hade jag valt att reklamera datorn istället för att ta det på garantin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

CDON skiner som vanligt, inget ovanligt att försöker luras i sin mailkontakt. De har tidigare försökt blåsa mig på att garantin skulle vara utgången, som tur var visste jag själv att produkten hade 5år och fick bråka med dem ett tag innan de gav upp.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Oftast är det smidigast att sköta via tillverkaren, men säljaren kan inte frånskriva sig sitt ansvar ifall kund eller tillverkare av någon anledning skulle hänvisa till dem. Det är bara att dra detta via CDON ifall Acer skulle sparka bakut.

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Tack ska ni ha. Jag återkommer om det blir mer problem

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av kazen_90:

Tack ska ni ha. Jag återkommer om det blir mer problem

Om du reklamerar inom 6 månader så måste säljaren bevisa att det inte rör sig om ett ursprungligt fel, enligt konsumentköpslagen.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Sa de verkligen att du skulle kontakta Acer och att de inte kunde hjälpa dig med ärendet? Inte så att de bara sa att det är enklare?

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Cdon i ett nötskal

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2013

Säg till CDON att du vill reklamera datorn. Garanti och reklamation är olika saker.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

Alltid bra att ha det svart på vitt, lättare att kräva sin rätt om man kan hänvisa direkt till konsumentköplagen.

Från konsumentverkets lathund:
"Köparen kan alltid reklamera direkt till säljaren och ska inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare."
Källa: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Från Lawline:
"Konsumentköplagen säger att reklamationen ska ske till säljaren. Eftersom att lagen är tvingande enligt 3 § så kan inte Elgiganten i det här fallet tvinga dig att göra reklamationen hos tillverkaren. I vissa fall kan det vara smidigare för konsumenten att reklamera direkt hos tillverkaren om de hänvisar dig dit, så kan fallet vara om de har större kunskap eller dylikt. Men detta är ett val du har som konsument, Elgiganten kan inte tvinga dig att göra det."
Källa: http://lawline.se/answers/11666

Se även kommentaren till §23, lagen.nu
"Köparen har tre år på sig att reklamera ett fel från dagen man fick tillgång till varan. Reklamationen ska lämnas till säljaren. Om säljaren hänvisar till t.ex en tillverkare så kan köparen välja att vända sig direkt till tillverkaren om det är fördelaktigare för honom. Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag"
Källa: https://lagen.nu/1990:932

Lycka till

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Bakgrund:

Sa de verkligen att du skulle kontakta Acer och att de inte kunde hjälpa dig med ärendet? Inte så att de bara sa att det är enklare?

Troligen är det som du säger, så upplever jag att alla gärna gör. Full försåtligt då de slipper bli en onödig mellanhand

Skrivet av Allexz:

CDON skiner som vanligt, inget ovanligt att försöker luras i sin mailkontakt. De har tidigare försökt blåsa mig på att garantin skulle vara utgången, som tur var visste jag själv att produkten hade 5år och fick bråka med dem ett tag innan de gav upp.

Dock så är det inte Cdons ansvar, utan tillverkarens ansvar när de lämnar extra garanti.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av niklasloow:

Troligen är det som du säger, så upplever jag att alla gärna gör. Full försåtligt då de slipper bli en onödig mellanhand

Dock så är det inte Cdons ansvar, utan tillverkarens ansvar när de lämnar extra garanti.

Kund skriver avtal med butik.

Butik skriver avtal med tillverkare.

Kunden har inget avtal med tillverkaren och skall därför vända sig till den parten man har avtal skriven emot.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007

Jag förstår, då var det som jag trodde. Cdon har ansvaret men försöker få mig att vända mig till Acer. Tack ska ni ha, kommer att fortsätta ha kontakt, förhoppningsvis strular det inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD Ryzen 5 1600 | ASUS Prime X370 Pro | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR4 16GB 3000MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av kazen_90:

Jag förstår, då var det som jag trodde. Cdon har ansvaret men försöker få mig att vända mig till Acer. Tack ska ni ha, kommer att fortsätta ha kontakt, förhoppningsvis strular det inte mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk även på att om man vänder sig direkt till tillverkaren och man haft flera fel pch sen vänder sig till säljaren för att häva köpet eller få omleverans så kan säljaren köra en fuling och påtala att det inte finns dokumenterat hos dom att den varit in flertal gånger till tillverkaren.

Har sett ett antal fall bara här på swec ang detta så vänd dig alltid till säljaren även om det är smidigast att vända sig till tillverkaren om det nu inte är en produkt som t.ex en hårddisk där det uteslutande handlar om utbyte. Det är även en bedömningssak som du själv får göra för det kan gå snabbare att få felet fixat hos tillverkaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Limpanax:

Hade jag varit i din sits hade jag valt att reklamera datorn istället för att ta det på garantin

Att reklamera är endast att påtala för säljaren att det finns ett fel som man vill ha åtgärdat. Om detta sedan skall hanteras under garanti eller under de rättigheter som finns i konsumentköplagen är inget som man uttryckligen behöver bestämma/välja. KKöpL anger minimirättigheter och ärendet kan aldrig hanteras sämre än dessa medger, men däremot bättre om det finns en giltig garanti (är garantin sämre än KKöpL så gäller den ej).

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Allexz:

Kund skriver avtal med butik.

Butik skriver avtal med tillverkare.

Kunden har inget avtal med tillverkaren och skall därför vända sig till den parten man har avtal skriven emot.

Självklart, vet att det är det som gäller, hävdade inget annat.
Men säger man "Nej, jag vill ni löser det." Så brukar flesta företagen ta ärendet utan tjafs.
Dock kontaktar jag gärna tillverkaren själv när företag föreslår det, upplever man får bättre service då.