Lämpligt hastighet på usb-minne för VM, win7 och visual studio(C#) till Mac

Permalänk

Lämpligt hastighet på usb-minne för VM, win7 och visual studio(C#) till Mac

Har dåligt med utrymme på min 128gb så måste installare någon sort av virtual machine (VM), ge gärna tips? Sen så får vi valfritt windows och visual studios för kodning i C# av skolan. Just nu använder jag mac med OS X men har använt win 7 tidigare så tänker väl att det är smidigaste. Sen så ska vi som sagt även koda i C#. Jag har ingen som helst aning om vad det krävs av ett usb-minne för det här. 64 GB är givet, men läs- och skrivhastigheten då? Vad ska man tänka på? Har kollat lite på prisjakt och det finns ju hur många varianter som helst att välja mellan. Men ett för 300:- måste ju vara bättre än ett för 150:-, eller?
Hur länge "håller" ett usb-minne av bra kvalitetet? Är det så att den bara klara att skriva info ett antal gången innan den säckar ihop? Som sagt, har noll koll på läs- och skrivhastigheter och usb-minnen generellt och är väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att köra en vanlig USB-sticka med W7 på så avråder jag. Dels har vanliga stickor väldigt dålig wear levelling pga billig kontroller och dessutom är inte ens de snabbaste i närheten av en internt ansluten HD eller SSD. USB-stickor är olämpliga för mycket och upprepad skriv/läs med små filer som OS använder sig av. Skrivtåligheten i det scenariot är en bråkdel av en SSD med riktig kontroller.

Skulle jag öht provat så skulle jag använt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1032428 eller motsvarande (kräver även USB 3.0 på datorn för någon vettig prestanda). Du bör dock skaffa en SSD eller HD tlll istället och montera internt eller via extern SATA.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Menar du att köra en vanlig USB-sticka med W7 på så avråder jag. Dels har vanliga stickor väldigt dålig wear levelling pga billig kontroller och dessutom är inte ens de snabbaste i närheten av en internt ansluten HD eller SSD. USB-stickor är olämpliga för mycket och upprepad skriv/läs med små filer som OS använder sig av. Skrivtåligheten i det scenariot är en bråkdel av en SSD med riktig kontroller.

Skulle jag öht provat så skulle jag använt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1032428 eller motsvarande (kräver även USB 3.0 på datorn för någon vettig prestanda). Du bör dock skaffa en SSD eller HD tlll istället och montera internt eller via extern SATA.

Ja, den tanken har väl egentligen slagit mig också efter lite efterforskning. Hittade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274167 och tänkte att den kunde vara lämplig. Men det bästa är nog att bara installera allt på den vanliga ssd-hddn och lägga film och annat skit på en extern. Eller ev. köpa en liknande sticka och lagra film därpå.