SSD + Raid1 = SCSI SSD?

Permalänk
Inaktiv

SSD + Raid1 = SCSI SSD?

Jag sprang precis på ett jäkligt märkligt problem som stör mig något djävulskt.

Kastade om lite hårddiskar i datorn och nu sitter det en Samsung EVO 840 500GB, plus två WD Red 1TB som jag vill köra i en Raid1 konfiguration.

Inga konstigheter att installera och konfigurera allt, men i Windows 7 Professional blir det fel direkt.

Jag har satt AHCI som Raid, annars kan jag inte konfigurera min backup som en Raid1. Men Intel Storage gnäller direkt om LPM (som redan är aktiverat, men inte aggressivt) och Samsung Magician 4.4 kan inte ens kommunicera med min SSD...för den läses av som en SCSI-enhet?!

Allting körs på ett moderkort från Asus, närmare bestämt Sabertooth Mark 1 Z97.

Är det någon som har några vettiga förklaringar till varför detta inte fungerar? Gick alldeles utmärkt förr men nu...?

Då körde jag också en SSD (av märket Intel) och samma uppsättning Raid1 konfiguration - aldrig några problem!

Jag blir idiot på sånt här och hoppas innerligt inte att det är ett kompatibilitetsproblem med märket Samsung, för då sätter jag gladeligen en skruvmejsel genom skiten och levererar den till Samsungs ytterdörr.

Permalänk
Medlem

"SCSI enhet" är att den tolkas av systemet som en RAID enhet.
Intel SSD och Intel Moderkort fungerar bra med detta då deras drivrare är gjorda och testade så.
Samsungs är inte gjorda för RAID (inte konsument ver iaf) och deras mjukvara är inte det heller. Den känner helt enkelt inte igen disken.
Ang LPM så är det samma där, inte alla diskar stöder det, och om de gör så kan det vara lite halvtaskigt. LPM är typ en energibesparing som är viktig i tex laptops, men spelar mindre roll på desktop. Det kan också göra att systemet upplevs långsamt att svara.

Om du inte vill ha din SSD så skicka den till alla de andra medlemmarna här som inte kör RAID, de tar nog gärna emot den.
Kort sagt, RAID + SSD är INTE 100% standardiserat, inte heller är device sleep energisparfunktioner. Intel har fördelen att de kan testa med egna styrkretsar, egna drivare och egna SSD. De kan mao uppfinna hjulet, utan att dela med sig...

Glömde säga. Börja med att testa ta ner de absolut nyaste Intel drivarna... De kanske har löst en del problem med det. Ang Samsung magician, är det nog kört dock, då den inte har RAID kompatibilitet.

Permalänk
Inaktiv

Och här trodde man att Samsung skulle vara en bra hårddisk...aldrig mer. Trist att ha köpt en backup lösning som sen inte fungerar...blir så trött på sånt här.

Sätter i Samsung disken i dotterns lekdator och hoppas den stryker med i ett spill av dricka nångång.

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, verken Crucial, Kingston, Samsung eller någon annan större tillverkare (utom Intel som ju utvecklade chipset drivarna) har fullt stöd för RAID och LPM.
Där är inget fel på någon av de andra tillverkarna, de har bara inte monopolen eftersom Intel gör chipset kretsarna...

Permalänk
Inaktiv

Vilket är en anledning till att inte välja annat än Intel, om man ska ha något som fungerar fullt ut...

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag tar gärna hand om alla andra märken som du inte vill
Själv har jag allt från Intel 520/3700 till Samsung 830/840 (snart 850 också), OCZ Vertex 3/4, Corsair ForceGT, Sandisk Ultra Plus/Extreem och nån Crucial MX100. Jag har några jag undviker, tex Intel 530.