Permalänk
Medlem

Teknik 2 Prov

Hejsan!
Pluggar Teknik 2 nu i gymnasiet och ska ha prov på Tisdag. Problemet är följande, jag vet inte hur. Jag har inte fått ut någon teori att läsa igenom som förklarar de olika formlerna, och knappt heller har jag fått några formler. Dessutom har jag inte kunnat hitta några förklaringar på Google eller Youtube(som jag använder mig flitigt av när det kommer till Kemi och Fysik). Har frågat läraren flera gånger efter teori, men bara fått ut fler uppgifter att "träna på". Jag finner det ganska frustrerande att träna på någonting jag för det första, inte kan, och för det andra, inte har material att lära mig till det.
Har hittat lite förklaringar på vissa saker, men får ganska mycket svårigheter med andra saker.

Har prov på följande saker

  • Dragspänning

  • Dragprovkurva, sträckgräns, säkerhetsfaktor

  • Förlängning

  • Böjspänning

  • Reaktionskrafter stencil (Har jag inga problem med)

  • Tvärkraftsdiagram (Hittat lite information och youtube filmer och kan det ganska bra nu)

Till min fråga, är det någon annan som har pluggat Teknik 2 under gymnasiet som skulle kunna hjälpa mig lite? T ex länka något som kan hjälpa mig osv.. Eller hur ni tog er till väga. Är det bara min skola som inte ger ut böcker och häften så man kan läsa igenom teorin innan, eller är det såhär på att tekniklinjer?

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||

Permalänk
Medlem

Om du har googlat Dragprovkurva så borde du hittat en Wikipedia sida om det som jag tycker beskriver det bra.

Jag antar att det ni menar med förlängning är det samma som töjning

Du kan kolla lite på Hookes lag också.

Vill du har litteratur så kan jag tipsa om Karlebo handbok, kanske inte helt lätt att hittat allt du vill ha i den men om du läser lite så skall du nog hitta allt.

Permalänk
Inaktiv

Vissa bibliotek har teoriböcker för de flesta ämnen, kolla om ditt bibliotek har teoriböcker för teknik 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Om du har googlat Dragprovkurva så borde du hittat en Wikipedia sida om det som jag tycker beskriver det bra.

Jag antar att det ni menar med förlängning är det samma som töjning

Du kan kolla lite på Hookes lag också.

Vill du har litteratur så kan jag tipsa om Karlebo handbok, kanske inte helt lätt att hittat allt du vill ha i den men om du läser lite så skall du nog hitta allt.

Wikipedia sidan beskriver vad det handlar om ganska bra, men inte hur formler osv fungerar i uträkningen.. Men resten ska jag kolla upp!

Skrivet av Slayzor:

Vissa bibliotek har teoriböcker för de flesta ämnen, kolla om ditt bibliotek har teoriböcker för teknik 2

Får ta mig till stadsbiblioteket, tack för tipset!

Visa signatur

Datorkomponenter || Corsair Carbide 200R || i5 4670k @stock || MSI B85M-E45 || HD7850 2GB || 8 GB RAM 1600 MHz || 1TB WD || Corsair CX 750M ||
Tangentbord & Mus || Razer Blackwidow Ultimate 2014 || Razer Taipan ||