Permalänk
Medlem

systemkamera för ca 5000kr

Tjenare som rubriken lyder så är jag ute efter den bästa systemkameran för ungefär 5000kr, jag är en nybörjare och alla svar uppskattas! med det så menar jag inte att kameran ska vara gjord för idioter

Permalänk
Medlem

Bästa är den du själv trivs med,sen finns det inga kameror för nybörjare bara folk som inte orkar läsa manualen.
Bara att kika igenom några intressanta modeller och läsa recensioner och känna och klämma i butik

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid52001855VR
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=100d1855dc
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-500svart1855

Permalänk
Medlem

Alla är i stort lika bra på det mesta. Som att välja Whisky, de flesta gör sitt jobb trots att priset varierar.

Frågan är vilka motiv du prioriterar tex. snabbrörliga eller mer stillsamma, kamerans mörkeregenskaper mm.. Det finns en hel del liknande trådar här intill där du kan läsa hur snacket går. Ju mer du VET om vad du vill desto lättare att valet blir mer rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Bästa är den du själv trivs med,sen finns det inga kameror för nybörjare bara folk som inte orkar läsa manualen.
Bara att kika igenom några intressanta modeller och läsa recensioner och känna och klämma i butik

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid52001855VR
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=100d1855dc
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-500svart1855

exakt!
har sett nikon och är lite intresserad av den, är det och köpa den eller?
stillbilder ska jag ta

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Alla är i stort lika bra på det mesta. Som att välja Whisky, de flesta gör sitt jobb trots att priset varierar.

Frågan är vilka motiv du prioriterar tex. snabbrörliga eller mer stillsamma, kamerans mörkeregenskaper mm.. Det finns en hel del liknande trådar här intill där du kan läsa hur snacket går. Ju mer du VET om vad du vill desto lättare att valet blir mer rätt.

ska ta ett exempel nu,
det är som att köpa en iphone 6 istället för
oneplus one(riktigt bra prestanda mobil och för billigt)

Permalänk
Medlem

Finns uppskattningsvis ett 20-tal modeller <5000:- med lika många rekommendationer. Erfarenheten säger att oavsett det märke man väljer och blir nöjd kommer man att rekommendera densamma till den som frågar oavsett om det finns ett annat märke som kan vara bättre. Man vet vad man har men inte vad man kunde få pga bristande erfarenhet av annat än det man har, typ.

Så, mitt råd är att ägna några kvällar att läsa tester och omdömen tills ögonen blöder för att bilda sig en egen uppfattning isf att blint lita på enstaka tips här på swecen.

Några testbilder tagna med iFåne 5
http://www.kenrockwell.com/apple/iphone-5/sample-images.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Finns uppskattningsvis ett 20-tal modeller <5000:- med lika många rekommendationer. Erfarenheten säger att oavsett det märke man väljer och blir nöjd kommer man att rekommendera densamma till den som frågar oavsett om det finns ett annat märke som kan vara bättre. Man vet vad man har men inte vad man kunde få pga bristande erfarenhet av annat än det man har, typ.

Så, mitt råd är att ägna några kvällar att läsa tester och omdömen tills ögonen blöder för att bilda sig en egen uppfattning isf att blint lita på enstaka tips här på swecen.

finns det något som utmärker en kamera mer(de vid 5k klassen)

Permalänk
Medlem

Det finns bra kameror inom de flesta märken,själv kör jag på Pentax och de gör väldigt bra grejer,man bör ju dock kolla så att objektivutbudet passar en behov,Canikon är väl kanske bättre på just den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

finns det något som utmärker en kamera mer(de vid 5k klassen)

Det är mest fler finesser,snabbare serietagning mm och bättre handhavande (mer knappar på huset) som skiljer sig från budgetmodellerna och lite dyrare.

Permalänk
Medlem

Prova gräva här:
http://www.dpreview.com/reviews?utm_campaign=internal-link&ut...

priser i vanlig ordning på prisjakt

Mest prisvärt kan vara en beggad, nya kameror rasar i pris, kommer nya modeller varje vecka, som sagt beggat kan vara klipp för nybörjaren. Sen är det DU och inte kameran som till 90% avgör hur bilderna blir.

Marknaden är övermättad med tonvis av olika modeller som för nybörjaren i stort sett är "lika bra". Skillnaderna brukar inskränka sig till detaljerna vilket kan vara hopplöst svårt att bedöma för den utan erfarenhet och inte vet vad man prioriterar.

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/nikon/nikon-d330...

Det är en kamera som jag skulle kunna rekomendera som nybörjar kamera som har goda egenskaper för att utveckla sig som fotograf. Jag titta en hel del på denna själv men det slutade med att jag köpte en D7000 då jag redan hade fått ett par objektiv från en vän. Men det kan även vara värt att se på begagnat marknaden för man kan ofta finna en hel del kap men i dessa fall skulle jag rekomendera en affär mellan 4 ögon så du ser att produkten fungerar och att eventuella objektiv inte är i dåligt skick.

De flesta kameror fungerar bra som nybörjar kameror då de mordernare kamerorna har rätt så bra autoläge, jag körde med auto i ett par veckor bara innan jag hade lärt mig tillräckligt mycket för att gå över till att göra mina egna inställningar. Det finns tonvis med informativa videos på youtube med tips om hur man tar bra foton och hur kamera inställningarna fungerar iaf för nikon och canon, vet inte hur det är med resterande tillverkare men antar att det är samma där.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Föredetting

Eos M säljs ju ut för inga pengar alls. Eller ja, just nu 2490:- men jag köpte två för i Augusti för 1990:- styck. Blir pengar över till ett extra objektiv och en EF-S-adapter från Hong Kong för typ en tusing. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351138

Är ju i princip en Eos 650D utan klumpigt hus. Custom FW från Magic Lantern som är guld om man filmar finns också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

KÖP BEGANGNAT!

Hej!

Det som är lurigt är att iaf jag i början stirrade mig blind på kamerans funktioner. Det är verkligen inte den som är the shit i fotot. Utan det är objektivet. Så det jag rekomenderar dig är att kolla vad som finns begangnat där ute. En D300 med en massa objektiv tar lång tid att växa ur. För det ligger många kameror i stugorna som knappt används nästan som hemmagymmen

Själv harvar jag på med en D3100 med kit objektivet 18-105. Det jag saknar är lite mer zoom och ljuskänslighet. Så jag letar efter ett 18-200 så kommer det att fylla mina behov.

Lycka till

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk

Lyssna på det som zeem skriver om optiken ovan. Det är viktigt. Spendera hellre mer pengar på optiken än kameran. Det lönar sej bildkvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem

Med en budget på 5000:- så vet jag inte hur bra objektiv man kan få som täcker ett stort omfång dock, man får hitta en balans när det kommer till hur man ska spendera pengarna.

Hitta ett annat startpaket som täcker de flesta behoven.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/systemkamera/sys...

Har själv båda dessa objektiven som jag fick av en vän och de håller rätt bra kvalite för att vara kitobjektiv, och ett omfång på 18-200 så klarar man sig bra i de flesta situationer. Sedan kan man ju efterhand införskaffa objektiv utefter vad för sorts foton man gillar att ta, utöver dessa 2 objektiv så skulle jag iaf vilja rekomendera ett fast 50mm objektiv som man kan få för under tusenlappen vilket är riktigt bra för porträtt. Jag får tillägga att jag fortfarande är nybörjare själv då jag bara fotat med DSLR sedan i Maj i år. Men där är lite av mina tankar om det hela iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Begagnat:
Canon 550-650d ca 2500kr
Tamron alt Sigma 17-50/2.8 med stabilisering ca 2000kr
Canon 50/1.8 ca 500kr

Eller motsvarande från Sony, Panasonic eller Nikon.

Permalänk
Skrivet av zeem:

KÖP BEGANGNAT!

Hej!

Det som är lurigt är att iaf jag i början stirrade mig blind på kamerans funktioner. Det är verkligen inte den som är the shit i fotot. Utan det är objektivet. Så det jag rekomenderar dig är att kolla vad som finns begangnat där ute. En D300 med en massa objektiv tar lång tid att växa ur. För det ligger många kameror i stugorna som knappt används nästan som hemmagymmen

Själv harvar jag på med en D3100 med kit objektivet 18-105. Det jag saknar är lite mer zoom och ljuskänslighet. Så jag letar efter ett 18-200 så kommer det att fylla mina behov.

Lycka till

håller med till fullo.

eftersom det är många som inte använder sina kameror där ute så finns det gott om bra begangnade. Har sett D7000 med objektiv för runt 5000kr i riktigt bra skick. Sålde själv min d90 som gått 40 000 exponeringar (ska hålla för 100 000) för endast 1300kr eftersom de d90s som låg ute fanns i nästan nyskick och gick för 2500-2800kr.

Trots att den gått 40k exp så var det inget större fel på den förutom att man såg att den var väl använd. Antagligen kommer den hålla i flera år till hos den nya ägaren och om man har en budget på 5k så har man ju pengar kvar till hyffsad optik (vilket gör den riktiga skillnaden).

Själv hittade jag en D700 för 6k som hade gått 10k exponeringar och som var i nyskick...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Finns det någon speciell kamera som utmärker sig lite extra när det kommer till video? Har kikat på Panasonic Lumix DMC-G6, men den verkar utgående (finns dock fortfarande hos Fotokungen för 2990kr).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Finns det någon speciell kamera som utmärker sig lite extra när det kommer till video? Har kikat på Panasonic Lumix DMC-G6, men den verkar utgående (finns dock fortfarande hos Fotokungen för 2990kr).

ja, tex den du nämner.
Ska du filma så är G6 ett mycket bättre val än något från Canon eller Nikon. Bla pga Fokus peaking, zebra, m.m.

Permalänk

Gå till en affär och välj ut en kamera som känns bra i handen mer än vad recensionerna säger om dom. Det säljs inga dåliga kameror på marknaden idag, vissa har fördelar över andra i vissa situationer men det är inte mer. Nisse-tutas förslag är annars ett väldigt bra förslag för budgeten och kommer ge mycket att växa i.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Gå till en affär och välj ut en kamera som känns bra i handen mer än vad recensionerna säger om dom. Det säljs inga dåliga kameror på marknaden idag, vissa har fördelar över andra i vissa situationer men det är inte mer. Nisse-tutas förslag är annars ett väldigt bra förslag för budgeten och kommer ge mycket att växa i.

Håller med lite grann men jag skulle aldrig välja en Pentax Q före en C300 bara för att den kändes bra i handen. Det gäller att hitta en balans.
Min BM Production Camera ligger som skit i handen men det finns ingen annan kamera under 100k som jag hellre vill ha.
Alla kameror har dealbreakers, gäller bara att identifiera vilka man står ut med.

Permalänk
Medlem

Håller i princip med Inveramsay. Dom flesta kameror är säkert liknande vid den budgeten.
Bara att testa och se vilken man fastnar för, här är en till i ungefär den prisklassen.

Sony Alpha SLT-A58 + 18-55/3,5-5,6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Håller i princip med Inveramsay. Dom flesta kameror är säkert liknande vid den budgeten.
Bara att testa och se vilken man fastnar för, här är en till i ungefär den prisklassen.

Sony Alpha SLT-A58 + 18-55/3,5-5,6

Liknande vid den budgeten. Helt klart, men ändå så kan det finnas en modell som utmärker sig!

Och det är nog det TS vill få fram.

Som t e x när jag köpte min första Kamera.

Så tvekade jag på en D3100 vs Canon 1000D

Jag var väldigt glad att jag valde D3100.

Och den hjälpen fick jag just här.

Och jag känner själv igen mig i TS budskap, man vill helt enkelt ha mest för pengarna.

Mest för pengarna är givetvis beggat, men som nybörjare är det oftast inte ett alternativ.

Det kommer sen.

TS.... googla X (märke) vs X (märke) så kommer du snart fram genom uteslutningsmetoden vilken som ger mest för pengen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Liknande vid den budgeten. Helt klart, men ändå så kan det finnas en modell som utmärker sig!

Och det är nog det TS vill få fram.

Som t e x när jag köpte min första Kamera.

Så tvekade jag på en D3100 vs Canon 1000D

Jag var väldigt glad att jag valde D3100.

Och den hjälpen fick jag just här.

Och jag känner själv igen mig i TS budskap, man vill helt enkelt ha mest för pengarna.

Mest för pengarna är givetvis beggat, men som nybörjare är det oftast inte ett alternativ.

Det kommer sen.

TS.... googla X (märke) vs X (märke) så kommer du snart fram genom uteslutningsmetoden vilken som ger mest för pengen.

Skillnaden sen dess är att canon skärpt till sig i budgetänden av spektrat och 1200D är en kamera som kan tävla med nikon

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tror inte nybörjaren får ett bra svar på gåtan vilken av XXX och YYY som är "bäst". Vad som avses med "bäst" för den ene kan vara likgiltigt för den andre och tvärtom. XXX är kanske bättre på något och YYY på något annat - så här gäller det att nybörjaren vet vad man prioriterar.

När jag frågar någon bekant huruvida denna är nöjd med sitt köp får jag alltid positivt svar oavsett XXX eller YYY. Man vet vad man har men inte vad man skulle ha fått om man köpte den andra.

För att få ett mer givande svar skall man ta råd från nån som har lika stor erfarenhet av BÅDE XXX OCH YYY. Ingen bland de jag frågat har köpt BÅDE XXX OCH YYY och kan därför inte heller ge ett vettigt svar vilken som är "bäst".

Bättre då läsa omdömen/tester på nätet som är gjorda av folk med lång/bred/djup erfarenhet, som vet vad man kan begära och därmed mer trovärdigt uttala sig om hur väl XXX eller YYY uppfyller det man testar.

Antag vi har 3 personer, en har endast ätit äpplen, den andre endast persikor och den tredje både och. Vem skulle du, som inte ätit någon av frukterna, lita mest på om du frågar dem vilken av frukterna som är godast? Trots det råd du får kanske just du gillar nåt annat bättre vilket du ju inte vet förrän du provat båda.

Många seriösa amatörer nöjer sig inte med ett kamerapaket (hus+kitobjektiv) utan köper med tiden en vidvinkel- och telezoom samt en/flera fast(a) ljusstark(a) glugg(ar) som är betydligt bättre än zoomarna. I ett sådant fall har man kanske lagt 10% av kostnaderna på huset och resten på objektiven. Frågan är då huruvida man köpt rätt kamera från början om det visar sig att pris/prestanda på gluggarna är "bättre" från ett annat märke. Vad nu just du anser som "bättre". Av egen erfarenhet har jag lärt att kvalitetskraven stiger med tiden, av de 6 zoomar jag har i samlingen används sällan någon eftersom de fasta gluggarn är så mycket bättre.