(Köpråd) Tipsa om hårddisk mellan 1-2TB, max 750kr?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2014

(Köpråd) Tipsa om hårddisk mellan 1-2TB, max 750kr?

Hallå boys!

Snart ska jag beställa en dator men först vill jag försäkra mig om vilken hårddisk jag ska ha. Den jag nu har i kundvagnen är en 2tb seagate desktop hdd 7200 rpm
Av vad jag har hört är seagate's hårddiskar kända för att crasha för många, och vissa säger att alla (eller många) hårddiskar över 1,5 TB är opålitliga osv...

Så jag frågar nu er som vet, kan ni rekommendera en pålitlig hårddisk till mig som är emellan 1-2 TB stor? Högsta priset kan tyvärr inte vara mer än 750kr.

Tack!

MOBO: ASUS Z97-A ATX GPU: ASUS STRIX GTX 970 CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: 1TB WD Black CASE: Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Jag skulle kört på denna, WD Green 2TB dock en 50lapp över din budget

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Modellnumret är ST2000DM001 och det är DM001 som är intresant. Har själv skickat in en 3Tb model på RMA till dustin. Fick en ny WD green trots att garantin var utgången med 4 dagar.

DM001 är vad jag förstått det som den serie som haft firmwarefel och hårdvarufel så det är deras "opålitliga" serie folk kallar för ren skit.
Har en kvar som lever. Efter jag bytte ut min trasiga så försvan ett klunkande som jag fick efter jag installerade dom två för lite över 2 år sedan så den har nog vart kass från början.

Sedan har jag en DM000 på 4Tb och den serien ska vara bra, typ normal driftspålitlighet. Dock är det 5900rpm så inte 7200rpm som DM001. Var därför jag köpte 2st 3Tb DM001 för ett par år sedan just pga hastigheten, dom är grymt snabba men tyvärr visade dom sig var rätt kassa kvalitetsmässigt.

WD green är ju ett laternativ men dom är "ALLA" 5400rpm i dagsläget. Att vissa ÅF skriver 7200rpm eller 5400-7200 RPM betyder bara att dom tolikat informationen fel från WD. WD själva har gjort utalande och förtydligat att "intelipower" är deras namn för att mål på energiförbrukning så skulle det finnas energi inom budgeten dom satt för WD green för att tex köra 5900 eller 7200rpm på en model så skulle dom kunna göra det. Men hittills har WD aldrig släppt något annat än 5400 RPM WD Green. Går att verifiera genom att analysera ljudet eller bara mäta latensen och genom att se hur låg tid det tar att läsa samma sektor så vet man varvtalet.
Så WD green är inte snabb och den har problem med aggressiv headparkin så ska du ha OS på den så BÖR man ändra headparkigen till säg 2 min med wdidle3.
Kör många WD Green själv som rean lagring och fungerar kanon. Märkesdatorer har ofta dom som OS disk och det har jag bytt många trasiga. Fungerar som OS disk om man som sagt ändrar headparkigen från 8 sek till ett par minuter men det är fortfarande en slö disk för OS och program.

Ska du inte ha SSD för OS osv utan ha disken för OS med så är det ju 7200rpm du bör satsa på och en lite mer kvalitativ disk.

2Tb Toshiba kan ju vara något. Igen erfarenhet av deras nyare modeller dom dock men folk verkar ju gilla dom.
2 års garanti.
http://www.inet.se/produkt/4304909/2tb-toshiba-7200rpm-64mb
WD 1Tb Blue 7200rpm 2 års garanti
http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-blue-7200rpm-64mb
WD 1Tb Black 7200rpm 5 års garanti
http://www.inet.se/produkt/4304946/1tb-wd-black-7200rpm-64mb

För dom pengarna är det en av dom som gäller.
Hade valt WD black pga garantin annars kan man lika väl ta Toshiba och få mer utrymme.

Hade skippat segaten i alla fall DM001.
DM000 ska var bättre men då är det 4Tb modellen som gäller och 5900RPM.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Community Manager
Forumledare
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av patronfromsweden:

*trådtitel uppdaterad*

Tänk på att skriva en så bra titel som möjligt, det ger dig bättre chanser till bra svar och gör det lättare för alla att se vad du frågar om. Ta en minut till och skapa en bättre titel nästa gång, ok? Quid pro quo, vi hjälper dig, du hjälper oss (och dig själv i förlängningen).

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Lan:

*trådtitel uppdaterad*

Tänk på att skriva en så bra titel som möjligt, det ger dig bättre chanser till bra svar och gör det lättare för alla att se vad du frågar om. Ta en minut till och skapa en bättre titel nästa gång, ok? Quid pro quo, vi hjälper dig, du hjälper oss (och dig själv i förlängningen).

Tack så mycket!

MOBO: ASUS Z97-A ATX GPU: ASUS STRIX GTX 970 CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung 850 EVO 250GB HDD: 1TB WD Black CASE: Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av pa1983:

Modellnumret är ST2000DM001 och det är DM001 som är intresant. Har själv skickat in en 3Tb model på RMA till dustin. Fick en ny WD green trots att garantin var utgången med 4 dagar.

DM001 är vad jag förstått det som den serie som haft firmwarefel och hårdvarufel så det är deras "opålitliga" serie folk kallar för ren skit.
Har en kvar som lever. Efter jag bytte ut min trasiga så försvan ett klunkande som jag fick efter jag installerade dom två för lite över 2 år sedan så den har nog vart kass från början.

Sedan har jag en DM000 på 4Tb och den serien ska vara bra, typ normal driftspålitlighet. Dock är det 5900rpm så inte 7200rpm som DM001. Var därför jag köpte 2st 3Tb DM001 för ett par år sedan just pga hastigheten, dom är grymt snabba men tyvärr visade dom sig var rätt kassa kvalitetsmässigt.

WD green är ju ett laternativ men dom är "ALLA" 5400rpm i dagsläget. Att vissa ÅF skriver 7200rpm eller 5400-7200 RPM betyder bara att dom tolikat informationen fel från WD. WD själva har gjort utalande och förtydligat att "intelipower" är deras namn för att mål på energiförbrukning så skulle det finnas energi inom budgeten dom satt för WD green för att tex köra 5900 eller 7200rpm på en model så skulle dom kunna göra det. Men hittills har WD aldrig släppt något annat än 5400 RPM WD Green. Går att verifiera genom att analysera ljudet eller bara mäta latensen och genom att se hur låg tid det tar att läsa samma sektor så vet man varvtalet.
Så WD green är inte snabb och den har problem med aggressiv headparkin så ska du ha OS på den så BÖR man ändra headparkigen till säg 2 min med wdidle3.
Kör många WD Green själv som rean lagring och fungerar kanon. Märkesdatorer har ofta dom som OS disk och det har jag bytt många trasiga. Fungerar som OS disk om man som sagt ändrar headparkigen från 8 sek till ett par minuter men det är fortfarande en slö disk för OS och program.

Ska du inte ha SSD för OS osv utan ha disken för OS med så är det ju 7200rpm du bör satsa på och en lite mer kvalitativ disk.

2Tb Toshiba kan ju vara något. Igen erfarenhet av deras nyare modeller dom dock men folk verkar ju gilla dom.
2 års garanti.
http://www.inet.se/produkt/4304909/2tb-toshiba-7200rpm-64mb
WD 1Tb Blue 7200rpm 2 års garanti
http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-blue-7200rpm-64mb
WD 1Tb Black 7200rpm 5 års garanti
http://www.inet.se/produkt/4304946/1tb-wd-black-7200rpm-64mb

För dom pengarna är det en av dom som gäller.
Hade valt WD black pga garantin annars kan man lika väl ta Toshiba och få mer utrymme.

Hade skippat segaten i alla fall DM001.
DM000 ska var bättre men då är det 4Tb modellen som gäller och 5900RPM.

Oj jäklar! Tack så mycket för infon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2014

Vad tycker ni på sweclockers om seagate's hårddiskar? http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-desktop-hdd-72..., denna har fått bra omdömen på inet åtminstone, dessutom billig.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Nov 2010

Köpte precis 4 st WD 1TB black, 2 till tjejen två till mig. Kör de i raid 0. Perfekt! Bra prestanda, 5 års garanti. Glöm dock inte backup om du har något viktigt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av patronfromsweden:

Vad tycker ni på sweclockers om seagate's hårddiskar? http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-desktop-hdd-72..., denna har fått bra omdömen på inet åtminstone, dessutom billig.

Finns mycket produkter som har bra omdöme som är skit.
Kan ju försöka hitta en sida där Samsung 840 eller 840 EVO får kasst betyg. Ändå vet vi att ALLA 840 och 840 EVO är defekta.
Exakt orsak till felet vet bara samsung. Nån firmware fix har inte kommit än men är utlovad tills den 15:e. Enheterna har funnits i några år nu med. Så det fins omtyckt skit där ute det är säkert.
Är ju lätt att sätta bra betyg på saker man inte använt så länge innan felen uppenbarar sig. När skiten går sönder i förtid hos allt för många användare som problemet börjar.

Kan inte säga nåt om den men jag tar WD alla dagar i veckan före nåt annat.
Samsung var överlag OK med.
Haft tiotals av varje samtidigt i drift så. Nog haft 15-16st Samsung lätt och säkert 30+ WD. Tappat räkningen sedan länge.
WD är mest pålitliga från min erfarenhet.
Men haft seagate med, har än även gammla SCSI enheter som var jävligt bra men som sagt enterprise grade. Matrox, IBM, hitachi, och fler fabrikat som sedan länge var historia.

Men seagate är inte direkt rankat högt vad det gäller deras konsumentdiskar (enterprise är för företag så lite andra bullar där och pris). Kan du lika väl köpa en WD blue i så fall för samma peng.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av pa1983:

Finns mycket produkter som har bra omdöme som är skit.
Kan ju försöka hitta en sida där Samsung 840 eller 840 EVO får kasst betyg. Ändå vet vi att ALLA 840 och 840 EVO är defekta.
Exakt orsak till felet vet bara samsung. Nån firmware fix har inte kommit än men är utlovad tills den 15:e. Enheterna har funnits i några år nu med. Så det fins omtyckt skit där ute det är säkert.
Är ju lätt att sätta bra betyg på saker man inte använt så länge innan felen uppenbarar sig. När skiten går sönder i förtid hos allt för många användare som problemet börjar.

Kan inte säga nåt om den men jag tar WD alla dagar i veckan före nåt annat.
Samsung var överlag OK med.
Haft tiotals av varje samtidigt i drift så. Nog haft 15-16st Samsung lätt och säkert 30+ WD. Tappat räkningen sedan länge.
WD är mest pålitliga från min erfarenhet.
Men haft seagate med, har än även gammla SCSI enheter som var jävligt bra men som sagt enterprise grade. Matrox, IBM, hitachi, och fler fabrikat som sedan länge var historia.

Men seagate är inte direkt rankat högt vad det gäller deras konsumentdiskar (enterprise är för företag så lite andra bullar där och pris). Kan du lika väl köpa en WD blue i så fall för samma peng.

Men wd är ju mest skräp också,men det kanske var förr jag hade en extern western digital my book edition på 500gb.Den brann upp nästan exakt på dagen innan garantin gick ut,som tur var så fick jag en intern samsung 2 tb på garantin för komplett hade inget motsvarande hemma.Jag är nöjd och min samsung är inne på sitt tredje år utan problem.)

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av jonas1972:

Men wd är ju mest skräp också,men det kanske var förr jag hade en extern western digital my book edition på 500gb.Den brann upp nästan exakt på dagen innan garantin gick ut,som tur var så fick jag en intern samsung 2 tb på garantin för komplett hade inget motsvarande hemma.Jag är nöjd och min samsung är inne på sitt tredje år utan problem.)

Min WD Green som jag fick för mer än 5 år sedan fungerar fortfarande perfekt. Den var köpt som en extern hårddisk men efter något år så plockade jag ur den och har den nu som en intern hårddisk, den har nästan 3 års aktiv drifttid. WD är dom jag har haft minst problem. Rekommenderar alltid WD vid hårddiskköp

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig