Löda dit fler kontakter på 4-pin EPS/6+2-pin pci-e ?

Permalänk
Medlem

Löda dit fler kontakter på 4-pin EPS/6+2-pin pci-e ?

Hej, har ett Be Quiet SFX power 2 400W jag ska löda dit lite extra kontakter. Har kablar (AWG 18), lod, stift "pins", crimper mm.

Det kablar som ska dit är:
8-pin EPS (atx, cpu)
6-pin PCI-E

Hade tänkt löda på:
4-pin EPS till 8-pin EPS
6+2-pin PCI-E till 6+2 PCI-E och 6-pin PCI-E

Är detta möjligt ? När det kommer dit fler kontakter, kan det bli ändring i spänningen, amperen?

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man tittar på denna bild så har 8-pin pci-e 4st +12v och 4st GND. Men varför har då 6+2-pin pci-e 3st +12v och 5st GND ? att 6-pin pci-e har 3st +12v och 3st GND förstår man ju, men varför har 2-pin 2st GND ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Hej, har ett Be Quiet SFX power 2 400W jag ska löda dit lite extra kontakter. Har kablar (AWG 18), lod, stift "pins", crimper mm.

Det kablar som ska dit är:
8-pin EPS (atx, cpu)
6-pin PCI-E

Hade tänkt löda på:
4-pin EPS till 8-pin EPS
6+2-pin PCI-E till 6+2 PCI-E och 6-pin PCI-E

Är detta möjligt ? När det kommer dit fler kontakter, kan det bli ändring i spänningen, amperen?

Tack på förhand!

PÅ ett budget agg? Skulle inte rekommendera det på något agg i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur bra det kommer funka beror väl på vad du tänkt koppla in, du får ju inte mer ström, bara för att du har fler kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Hej, har ett Be Quiet SFX power 2 400W jag ska löda dit lite extra kontakter. Har kablar (AWG 18), lod, stift "pins", crimper mm.

Det kablar som ska dit är:
8-pin EPS (atx, cpu)
6-pin PCI-E

Hade tänkt löda på:
4-pin EPS till 8-pin EPS
6+2-pin PCI-E till 6+2 PCI-E och 6-pin PCI-E

Är detta möjligt ? När det kommer dit fler kontakter, kan det bli ändring i spänningen, amperen?

Tack på förhand!

Agget får inte högre kapacitet bara för att du fördelar effekten över flera kontakter. Kan du belasta EPS 4-pin med 100 watt, 50 watt per kabel, i dagsläget kommer du fortfarande ha 100 watt, fördelat över 4 kablar istället vilket ger 25 watt per kabel. För moderkortet kvittar det om du ansluter 4 eller 8-pin då kablarna vanligtvis ändå går samman.

6+2pin är specificerad toll 150 watt. Löder du in en 6-pin (75W) på den kabeln kommer din 6+2-pin i praktiken begränsas till 75 watt.
Enda tillfället jag kan se någon nytta med detta är om du har ett grafikkort som utrustats med 2x 6-pin och vill ha en snyggare lösning än adapterkabel som delar 8-pin till 2x 6-pin.

edit: bilden från technologyuk är fel. Eftersom den inte har EPS 8-pin gissar jag på att det är en mycket gammal bild, och de kanske bara gissade hur PCIe 8-pin skulle se ut.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Enligt specifikationen så skall en 6 pinnars PCI-E kontakt ha 2 stycken 12 V och 3 jordade kablar, dock så brukar de flesta sätta dit en 3:e 12 V kabel i den bara för att, och det är helt korrekt att en 8 pinnars PCI-E kabel har 3 stycken 12 V och 5 st jordade kablar till uttaget.

Här är en mycket bättre sida över hur alla kontakter på ett nätaggregat är uppbyggda samt deras specifikationer: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html

Dit går jag alltid om jag har någon fundering på hur det ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

PÅ ett budget agg? Skulle inte rekommendera det på något agg i alla fall.

Skrivet av Ynkrygg:

Hur bra det kommer funka beror väl på vad du tänkt koppla in, du får ju inte mer ström, bara för att du har fler kontakter

Tanken är att köra GTX 970 och i7 4790K och 2st SSD:er

http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Om ni kollar där så tar HELA systemet endast 310 watt, då överklockat, och med en Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz.

Så det borde ju inte vara något problem att köra på agget, Dessutom har Be Quiet rätt bra SFX nätagg. Effektivitet på "upp till 89 procent" och 80 Plus Bronze-certifikat.

Jag vill bara helt enkelt fördela strömmen. Om det nu är möjligt. Är det inte möjligt, får jag helt enkelt gå tillbaka till ATX. Men helst hoppas jag att det är möjligt. Vilket det borde vara.

Borde inte PCI-E också gå att utvinna från någon molex kabel ? Eftersom det finns molex till pci-e adaptrar ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Tanken är att köra GTX 970 och i7 4790K och 2st SSD:er

http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Om ni kollar där så tar HELA systemet endast 310 watt, då överklockat, och med en Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz.

Så det borde ju inte vara något problem att köra på agget, Dessutom har Be Quiet rätt bra SFX nätagg. Effektivitet på "upp till 89 procent" och 80 Plus Bronze-certifikat.

Jag vill bara helt enkelt fördela strömmen. Om det nu är möjligt. Är det inte möjligt, får jag helt enkelt gå tillbaka till ATX. Men helst hoppas jag att det är möjligt. Vilket det borde vara.

Borde inte PCI-E också gå att utvinna från någon molex kabel ? Eftersom det finns molex till pci-e adaptrar ?

Det du beskriver är inte att fördela strömmen, det är att plocka ut högre last per lina, Skillnaden mellan en 8pin och 4pin till CPU är i princip enbart att du får lägre belastning på kablarna mellan PSU och moderkort då det är dessa som ger upp först. Du kommer alltså inte vinna något på att byta från en 4 pin till en 8 pins.

Angående grafikkortet så varierar 970 korten, det vanligaste? är att de bara har en 8pins pci-e anslutning vilket ditt agg redan har. Om du väljer en modell med 8 pin + 6 pin (tex MSI tror jag) så vill du inte ta den extra strömmen från samma kontakt som 8 pin redan sitter på av utan då ska du skaffa en molex till 6 pin adapter.

Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Tanken är att köra GTX 970 och i7 4790K och 2st SSD:er

http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Om ni kollar där så tar HELA systemet endast 310 watt, då överklockat, och med en Intel Core i7-4960X @ 4,4 GHz.

Så det borde ju inte vara något problem att köra på agget, Dessutom har Be Quiet rätt bra SFX nätagg. Effektivitet på "upp till 89 procent" och 80 Plus Bronze-certifikat.

Jag vill bara helt enkelt fördela strömmen. Om det nu är möjligt. Är det inte möjligt, får jag helt enkelt gå tillbaka till ATX. Men helst hoppas jag att det är möjligt. Vilket det borde vara.

Borde inte PCI-E också gå att utvinna från någon molex kabel ? Eftersom det finns molex till pci-e adaptrar ?

Sist jag titta så hade inte be quiet bättre än sliverstons sfx agg som är en helt annan liga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sist jag titta så hade inte be quiet bättre än sliverstons sfx agg som är en helt annan liga.

Skickades från m.sweclockers.com

Hursomhelst. De är inte det jag är ute efter att vilja veta.

Kommer det funka tror du ? Det är 2st 12v rails. Spelar det någon roll på vilken av dem man drar 12V till nya kontakter ? Tänkte nog kanske ta PCI-E från molex. Alltså istället för molex till pci-e adapter gör jag det lite snyggare och löder dit en istället. För agget ska hursom sleevas och göras snyggt. Så vill inte ha några adaptrar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Enda tillfället jag kan se någon nytta med detta är om du har ett grafikkort som utrustats med 2x 6-pin och vill ha en snyggare lösning än adapterkabel som delar 8-pin till 2x 6-pin.

Detta är precis vad jag vill. Eftersom GTX 970 använder sig utav 2st 6-pin pci-e

Hade först tänkt köpa asus strix som bara använder 8-pin. Men tyvärr för stort för mitt chassi.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är koppararean som avgör hur stor ström som kan överföras utan för stort spänningsfall. Läs på vilken area du har nu på aktuella kablar och hur mycket du vill ta ut med fler kontakter, och gör därefter. Att bara sätta en massa extra kontakter på en ensam 12V-kabel är upplagt för problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är koppararean som avgör hur stor ström som kan överföras utan för stort spänningsfall. Läs på vilken area du har nu på aktuella kablar och hur mycket du vill ta ut med fler kontakter, och gör därefter. Att bara sätta en massa extra kontakter på en ensam 12V-kabel är upplagt för problem.

Det är AWG 18 på 4-pin EPS och 20 AWG på pci-e 6+2-pin

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Hursomhelst. De är inte det jag är ute efter att vilja veta.

Nä, men när du ändå ska lägga pengar och energi på att sleeva så bör du gå på något vettig agg. vist du kan väl köra detta som övningsprojekt.

https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=es&ie=UTF8&... mot detta agg http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5... .

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nä, men när du ändå ska lägga pengar och energi på att sleeva så bör du gå på något vettig agg. vist du kan väl köra detta som övningsprojekt.

https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=es&ie=UTF8&... mot detta agg http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5... .

Sleeve och nätagg är sponsring.

Jag gör detta endast för att få mer erfarenhet och kul att testa på.. Skiter de sig. Ja, då får jag helt enkelt byta nätagg, men hjälp mig gärna med min stora fråga istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Detta är precis vad jag vill. Eftersom GTX 970 använder sig utav 2st 6-pin pci-e

Hade först tänkt köpa asus strix som bara använder 8-pin. Men tyvärr för stort för mitt chassi.

Då är det inget problem. Kör på.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara