Extern hårddisk stängs av och sätts på

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk stängs av och sätts på

Ja som rubriken lyder så vill min externa hårddisk jävlas med mig, tex om jag ser på film så hoppar den av och på hela tiden och filmen avbryts. Hårddisken är en Seagate 2 TB 3.5 och kabinettet är en Deltaco och är inkopplad i min laptops 3.0 USB uttag och får ström från eluttaget. Varför? Har googlat och googlat och försökt allt. Nån som har en lösning?

Tack

Permalänk
Inaktiv

Kolla dina energiinställningar.

Permalänk
Medlem

Okey, har ändrat lite nu från vad jag tidigare har haft. Men jag förstår inte hur det ska påverkar då hårddisken och kabinetten har en on/off knapp.

Permalänk
Inaktiv

I energiinställningarna finns det alternativ som styr när hårddiskar ska gå ner i viloläge, vilket det låter som att du har problem med.

Permalänk

Skall absolut inte ha något med energiinställningarna att göra. Kollar du på en film från en extern hårddisk, så streamas videon hela tiden från disken till din videospelare, så disken har ingen rätt att stänga av sig, oavsett om du har en energiprofil som säger att disken skall stänga av sig efter x min. Diskar går endast ner i viloläge efter x minuters av inaktivitet, vilket ju passar in i ditt scenario. Vissa mediaspelare kanske buffrar videoströmmen lite, men ingen spelare jag vet buffrar upp så mycket av videon att en hårddisk går ner i viloläge.

Har nog mer med kontakten mellan dator och den externa enheten att göra, eller så kanske disken håller på att gå sönder. Du kan ju kolla SMART statusen på den, och i värsta fall, om det går, installera den i en stationär burk för att felsöka mer grundligt. Har du kablar/adapter så att du kan koppla disken direkt till en dator så är det super. Ofta så får man inte alla värden om man använder externa chassin, då kontrollerkortet i externa chassin inte alltid skickar all disk-info till operativsystemet.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Fick du ordning på disken?
Jag har samma problem med en extern usb-disk. Den stänger ner sig efter bara en minuts inaktivitet på disken. Mycket störande och det ger långa svarstider.
Det lustiga med min är att när jag stänger av datorn så hoppar disken igång och kör oavbrutet. Jag får stoppa den genom att dra ut usb-kabeln.
Jag har en WD Elements 2TB USB 3 kopplad till en HP Spectre Laptop.
Det som löste problemet för mig var att öppna avancerade inställningar för energialternativ och där ändra "stäng av hårddisken efter..." till "Aldrig" för nätansluten dator. Grundinställningen var 15 minuter vilket inte borde stänga den vid normal användning för mig. Knepigt och inget jag kan förklara men nu snurrar disken konstant och jag är nöjd.