Kan man få tillbaka sin data?

Permalänk
Medlem

Kan man få tillbaka sin data?

Jag raderade för ett tag sen över 2000 foton... och tömde soptunnan, har försökt med olika program men inget kan hitta skiten, är det game over för dom fotona? enkelt svar tack orkar inte med någon dryg människa just nu.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Det första man ska göra är att sluta skriva till enheten i fråga.
Det andra är att bidra med så mycket information som möjligt för snabbare hjälp.

Vilket program har du använt och var installerade du det?
Var sparades filerna, Windows har automatisk säkerhetskopiering på användarens bibliotek (Tidigare versioner), har du tittat där?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om data skrivs över så är den borta och går inte att återskapa. Däremot så är jag rätt säker på att filerna i soptunnan inte skrivs över när de tas bort, utan tas endast bort från filsystemet. I såna fall borde filerna gå att återskapa. Men beroende på hur mycket du skrivit till disken sedan du tömde soptunnan så finns det risk att alla eller en del av filerna har skrivits över med ny data. I så fall är de borta.

Tillägg: Ett undantag är så klart om filerna även finns på något annat ställe, som Dr.Mabuse påpekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det första man ska göra är att sluta skriva till enheten i fråga.
Det andra är att bidra med så mycket information som möjligt för snabbare hjälp.

Vilket program har du använt och var installerade du det?
Var sparades filerna, Windows har automatisk säkerhetskopiering på användarens bibliotek (Tidigare versioner), har du tittat där?

har använt pandora och recorva eller vad det hetter, det var en map på skrivbordet, tror det ska sparas på ssd'en, och jag hittar inte "tidigare versioner" (win8.1)

edit: sparade all testad mjukvara på C: som är SSD

Visa signatur

En dator

Permalänk
Testpilot

Om filerna låg på en SSD är sannolikheten stor att det inte går att återskapa då SSD (trim) system är annorlunda från Mekaniska diskar, de nollar data när du tar bort det, istället för mekaniska diskar som tar bort själva "sökvägen" och inte den faktiska datan innan den skrivs över.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Recuva (gratisprogram) brukar vara riktigt bra på att hitta borttagna filer och återställa dem så gott det går:

http://www.piriform.com/recuva/builds

Ladda ned Portable-varianten, packa upp den på en usb-sticka eller någon annan extern enhet, _inte_ på den lagringsenhet där du har förlorade filer (pga risken att skriva över en eller flera av dem).

OBS! Om den hittar filer som du vill återställa, så gäller samma sak här; återställ dem till en usb-sticka eller annan extern enhet, _inte_ på lagringsenheten där du har de förlorade filerna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

edit: sparade all testad mjukvara på C: som är SSD

= Borta.

SSD har återvunnit cellerna som bilderna låg på. Detta sker när du tar bort saker och Windows skickar "TRIM" kommandot.
Om du har systemskydd igång kanske du kan komma åt dem där. Högerklicka på mappen som de låg i, (om mappen är borta, ta närmaste mapp som är kvar), välj egenskaper. Fliken tidigare versioner. Har du tur så finns en version som är när bilderna var kvar, och då kan du bara öppna den versionen (öppnas som ett nytt fönster) och kopiera in dem till din nuvarande disk (föreslår din mekaniska till att börja med).