Netflix höjer priset för 4K UHD

Permalänk
Melding Plague

Netflix höjer priset för 4K UHD

Höga kostnader för produktion, inköp och distribution får Netflix att höja priset på videomaterial i Ultra HD, där tillgång till innehållet numera kräver den dyraste abonnemangsformen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Fortfarande väldigt billigt. Jag använder inte streamingtjänster själv då jag kör 4G som primär Internetanslutning, men för de som kan känns det fortfarande som en rätt bra deal.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Tror inte det är ett problem för alla, vissa har inget emot att titta på vårt Svenska utbud. Dock förstår jag problemet om man tittar väldigt mycket på serier och vill ha det absolut senaste.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så de tar även bort vanlig HD på grundabonemanget? rätt kasst...Har slutat med netflix för det är så jäkla dåligt utbut.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Objektivt sett så kan man ju annse att dom fragmenterar sin tjänst i och med denna ändring, det blir lite svårare att välja eftersom det dyrare alternativet är det enda med 4K. Om dom hade haft 4K på alla steg utom kanske det billigaste så hade det ju varit lättare, vill du se på flera skärmar så betalar du mer helt enkelt.

Subjektivt dock så spelar det mindre roll, jag har ingen 4K TV och kör allt mitt filmtittande via Chromecast så jag måste alltså göra en dubbel uppgradering för att ens kunna se 4K.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tror inte det är ett problem för alla, vissa har inget emot att titta på vårt Svenska utbud. Dock förstår jag problemet om man tittar väldigt mycket på serier och vill ha det absolut senaste.

Jag följer några serier men jag ser detta som principiellt också, jag vägrar stödja en tjänst som behandlar Eu, Sverige som en andrahandsmarknad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag följer några serier men jag ser detta som principiellt också, jag vägrar stödja en tjänst som behandlar Eu, Sverige som en andrahandsmarknad.

Principiellt, absolut. Frågan är om det någonsin kommer bli "world release" på allt?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Du har inte barn märker jag. Bara barnutbudet är värt att betala för.

Och det räcker att ändra DNS'er för att komma åt amerikanskt utbud.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Det känns rimligt att man har ett rikare utbud innan man börjar ta extra betalt.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Det är la ingen som är förvånad iom de mycket större kostnaderna för att leverera 4K-tjänster.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Känns rimligt men tycker det vore bättre om de hade en mer dynamisk prissättning, alltså att man kan välja hur många skärmar man vill använda och vilken kvalitet (t.ex. endast 1 skärm 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Det känns rimligt att man har ett rikare utbud innan man börjar ta extra betalt.

Precis. Har Netflix gratis och tittar ändå inte eftersom det finns inget jag inte redan sett (förutom barnfilmerna då). Resten intresserar mig inte. Om jag ändå kunde få HBO gratis också

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Som det har nämnts i tråden, barnutbudet är ovärderligt.
Tack och lov gör inte Neflix som Viasat med sitt Viaplay - kan fortfarande köra Netflix i TVn.
Utbudet är ganska bra över lag och möjligheten att köra på andra enheter är trevligt.
119 kr/mån är inte mycket faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har spenderat väldigt mycket tid på Netflix, trots att utbudet är väldigt dåligt. När man vill kolla på serier, eller bara plöja bort lite tid tycker jag det funderar riktigt bra. Det är så billigt, trots höjningen, att det är en kostnad som är värd att lägga varje månad. Delar man det dessutom på familjen, eller på 4 personer, så kostar det inte alls mycket.

Sen hade jag dock inte klagat på ett lite större utbud men Netflix är lite som Spotify var när det kom!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har inte barn märker jag. Bara barnutbudet är värt att betala för.

Och det räcker att ändra DNS'er för att komma åt amerikanskt utbud.

Ja eller hur! Barnutbudet är ju hur stort som helst.

Förtår inte hur folk kan klaga över att HD inte ingår i den lägsta tjänsten. Betala en tia till då. Det är 33 öre om dagen.

Det är ju inte så att Netflix har höjt priserna heller. Dom har bara lagt 4K i det högsta abonnemanget.... Samma priser som innan.

Permalänk
Medlem

Barnutbudet är riktigt bra och har därför kört med Netflix ett bra tag nu. Tecknar man med VPN i USA så får man det för ca: 60kr.

UHD känns dock väldigt onödigt just nu. Finns det ens filmer och serier i 4K? Känns mer som att det rör sig om uppskalning, och det borde väl en bra UHDTV klara av på egen hand?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jaa men frågan är när fan kan man streama 4k via webben eller deras Win 8 app för det går inte att göra nu iaf.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag följer några serier men jag ser detta som principiellt också, jag vägrar stödja en tjänst som behandlar Eu, Sverige som en andrahandsmarknad.

Det är nog inte netflix fel.
Rättigheterna att distribuera filmer & serier ägs av olika bolag i olika länder och krånglar till det för netflix.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag följer några serier men jag ser detta som principiellt också, jag vägrar stödja en tjänst som behandlar Eu, Sverige som en andrahandsmarknad.

Bu är det ju upphovsmakana som behandlar EU så, kanske inte i förstahand netflix som gör material oåtkomligt bara för att det är eu.
Sedan har netflix massor som HBO saknar. Så smaken är väll inget annat än subjektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Så de tar även bort vanlig HD på grundabonemanget? rätt kasst...Har slutat med netflix för det är så jäkla dåligt utbut.

Precis. Först höjdes kostnaden för att kunna tillgodose kunder med större utbud...hände inte ett skit med utbudet på flera månader. Att det sen bara finns ett fåtal (en serie?) med det nya formatet är verkligen inte en anledning till prishöjning.

Nä, Netflix är ett skämt när det kommer till utbud och att det ska vara skillnad på utbudet länder emellan är bara löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder Netflix nästan uteslutande för att kolla House of Cards. Men de gångerna jag gör det så har det ju fungerat väldigt smidigt och bra. Tycker inte en prishöjning på några ynka kronor är så mycket att snacka om egentligen. Så länge det fortsätter att fungera lika smidigt.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenlye:

Det är nog inte netflix fel.
Rättigheterna att distribuera filmer & serier ägs av olika bolag i olika länder och krånglar till det för netflix.

Skrivet av Triton242:

Bu är det ju upphovsmakana som behandlar EU så, kanske inte i förstahand netflix som gör material oåtkomligt bara för att det är eu.
Sedan har netflix massor som HBO saknar. Så smaken är väll inget annat än subjektivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att det är fel. Jag tror att det handlar om priser. Varför skulle de som äger rättigheterna till ett visst material inte vara intresserade av att sälja det? Logiskt går det inte ihop där att de skulle säga nej till att sälja. Snarare tror jag det handlar om att vissa inte vill betala.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är väll ingen som seriöst kör netflix? Att vara tvingad till att köra proxy mot usa känns inte som ett intressant alternativ för att få ta del av det senaste materialet när det finns tillgängligt med andra medel. HBO kan jag däremot förstå om man använder.

Har man barn är det guldvärt!, för 79kr i månaden eller 89kr (beroende på hur länge man har haft netflix) så är det otroligt bra.

Edit:
Såg att nån redan hade skrivit om detta. Men det finns mycket för barnen på netflix. Och jag som inte hinner se film så ofta så brukar det vara mycket nytt när jag också vill se nått.

Skrivet av Oneone:

Så de tar även bort vanlig HD på grundabonemanget? rätt kasst...Har slutat med netflix för det är så jäkla dåligt utbut.

Har man råd med 79kr i månaden har man råd med 89kr i månaden också, om inte så dela ett konto med en kompis eller med famlijen så är det 45kr i månaden. Rätt kasst att klaga på 10kr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Precis. Först höjdes kostnaden för att kunna tillgodose kunder med större utbud...hände inte ett skit med utbudet på flera månader. Att det sen bara finns ett fåtal (en serie?) med det nya formatet är verkligen inte en anledning till prishöjning.

Nä, Netflix är ett skämt när det kommer till utbud och att det ska vara skillnad på utbudet länder emellan är bara löjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, men det jag undrar är vad det igentligen är som hindrar dem att ha samma utbud överallt? måste ju vara tex att om en viss serie visas på en tv-kanale eller om den inte har börjat att visas ännu så blir det problem med rättigheter i det landet? för att andra tv-bolag inte skall förlora pengar gissar jag, allt handlar om pengar nu för tiden... bara en teori inte fakta

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ovasätt om man har barn eller inte så e 79kr per månad 2skärmar+hd väldigt billigt. Gamla kunder fick ju samma pris under kommande två år. Finns mycket bra serier/dokumentärer. Dessutom behöver inte alla filmer vara nya. Finns massor med bra gamla filmer också

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

I'd hit it.

Permalänk
Medlem

Kul med folk som klagar på 30kr mer i månaden för att kunna ha åtkomst till 4K.. Hur fan ska ni har råd med skärmar med 4K när ni inte har lust att punga ut 30kr mer i månaden för netflix?

Permalänk
Snusfri

Oväntat att folk börjar klaga direkt.
Ser absolut inget konstigt med detta, netflix är en bra tjänst som jag har haft sedan det släpptes här i Sverige.

Vill man ha UHD/4K så får man helt enkelt betala för det om man är ny kund, är man gammal kund så får man det tills i august 2016, dvs nästan 2 år till.

Men folk ska tydligen ha allt gratis idag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skäggig legend

Dyrt? Men snälla, att kunna glo på någon film bara sådär, en klassiker som Batman (-89) eller andra goa saker i höstmyset. Jag och sambon hoppade ned i soffa och mös tillsammans med lite skitfilmer i helgen och händer ofta på kvällskvisten när man inte har annat att titta på. Det… Är… BILLIGT!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 