Problem med att installera windows 7 på en samsung EVO 840 SSD

Permalänk
Medlem

Problem med att installera windows 7 på en samsung EVO 840 SSD

Jag behöver hjälp av någon som känner sig manad.

Satt och svor på windows 8 så jag tänkte att jag skulle nedgradera till windows 7 på min nya stationära burk.

Fixar ett windows, och sedan skapar jag min bootbara USB och bootar från den, väl inne i startmenyn är jag kanske lite dum, men hur som helst så har jag formaterat min system partition, formaterat den partition som windows 8 låg på och slott i hop båda nu. Formaterade den nya och tänkte att det bara var en tidsfråga innan jag jag skulle kunna njuta av windows 7 igen.
IKKE!!!!!

"installationsprogrammet kunde inte skapa en ny systempartition eller hitta en befintlig systempartition"
Kommer upp hur jag än bär mig åt!

Har tagit mig in i cmd och kört några varianter av formatering i diskpart, men får det inte att fungera.

Testat :
DISKPART
SELECT DISK 0
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
FORMAT FS=NTFS LABEL="WINDOWS 7" Quick ( och vanlig långsam)
ACTIVE

Detta hjälpte inte, inte heller : convert mbr

Jag har även satt in min SSD i en annan dator och försökt att få den att funka den vägen, ingen lycka där heller.

Är det någon som vet vad jag kan göra för att få min SSD till att bli installationsvänlig igen`?

utrustningen är:
ASUS Z97-A ATX
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver nog stänga av secure boot på moderkortet annars är det låst till win 8.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver nog stänga av secure boot på moderkortet annars är det låst till win 8.

I skrivande stund har jag slitit ut en gammal DVD läsare ur en annan dator och med brutalt våld och vaselin fått den att passa i min nya.
Just nu har jag kunnat välja att det ska installeras på min SSD, vilket är längre än jag kommit de senaste 4 timmarna.
Nu hoppas jag bara att jag kan fullföra installationen och på så sätt konstatera att jag är en av de få som förespråkar och kanske rent av behöver en optisk enhet.

Fungerar nu inte detta så kommer jag att leta reda på vart "secure boot" ligger och försöka stänga av det.

Permalänk
Medlem

Gör som mrgaffe skriver, kolla Boot i BIOS/UEFI om Secure boot är avstängd och att CSM är inställd på Legacy, ASUS Z97-A UEFI BIOS Overview (Boot 7 minuter in i videon) https://www.youtube.com/watch?v=kJs1nY8_CY0

Och om du bara har SSD inkopplad och den är i MBR formatet så skall det gå att göra ny Windows 7 installation.

Edit: Jag länkade fel, här är videon som visar hur man tar bort dom gamla partitionerna och gör en ny Windows 7 installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Edit: Om du har problem med DVD skivan så kan du använda ett USB minne i en USB 2.0 port istället, läs inlägg nr 3 i denna tråd #14829747

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Gör som mrgaffe skriver, kolla Boot i BIOS/UEFI om Secure boot är avstängd och att CSM är inställd på Legacy, ASUS Z97-A UEFI BIOS Overview (Boot 7 minuter in i videon) https://www.youtube.com/watch?v=kJs1nY8_CY0

Och om du bara har SSD inkopplad och den är i MBR formatet så skall det gå att göra ny Windows 7 installation.

Edit: Jag länkade fel, här är videon som visar hur man tar bort dom gamla partitionerna och gör en ny Windows 7 installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Edit: Om du har problem med DVD skivan så kan du använda ett USB minne i en USB 2.0 port istället, läs inlägg nr 3 i denna tråd #14829747

Tack för infon, jag har precis fått det att fungera med hjälp av en optisk enhet istället.
Länge leve DVDn!

Tack och bock för mig!