Bedrägeriförsök?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du testat räkna på hans personnummer, det går nämligen enkelt att räkna fram om det är falskt eller kan stämma.
Bör dock påpeka att bara för uträkningen går ihop är det ingen garanti för att det är äkta, men går den inte ihop är det en garanti för att det falskt.

Hur man gör: (OBS fiktivt personnummer)

7 8 1 2 1 6 - 3 2 1 5
* * * * * * * * * *
2 1 2 1 2 1 2 1 2 1

Räkna multiplikation neråt, vilket ger:

14 8 2 2 2 6 6 2 2 5

Lägg ihop varje ental till en summa:

1+4+8+2+2+2+6+6+2+2+5 = 40

För att personnumret skall stämma eller kunna vara rätt skall summan bli ett jämt 10-tal (vilket som helst), blir den inget 10-tal är personnumret falskt.

Skrivet av Shirayukiie:

Schysst med snabba svar!

Precis min tanke. Det är bara märkligt att någon ska försöka på sig sånt här...
Här kommer det senaste meddelandet:

Varför göra så svårt för sig med att räkna ut detta, finns en hemsida om tom. genererar personnummer:
http://www.personnummer.nu/
+ att den verifierar om de är ett "äkta" eller ej.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Varför göra så svårt för sig med att räkna ut detta, finns en hemsida om tom. genererar personnummer:
http://www.personnummer.nu/
+ att den verifierar om de är ett "äkta" eller ej.

Om du nu tycker det är svårt med lite multiplikation och addition så kanske du skulle öva lite på det istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishen:

Säg att du kan möta han personligen och ge koden innan du fått pengarna, sen peka han i ansiktet och säg hahahahaha never!

Och sen få en kniv i magen och förblöda.

lek inte med idioter. Kanske inte har nåt att leva för. Ignorera och gå vidare.
Posta dock om han fortsätter maila. Kul läsning

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Och sen få en kniv i magen och förblöda.

lek inte med idioter. Kanske inte har nåt att leva för. Ignorera och gå vidare.
Posta dock om han fortsätter maila. Kul läsning

Jo självklart. Bör bara skriva som du har gjort skickar koden när pengarna är på kontot, är det ändå nått tjafs så markera hans e-post adress som spam/skräppost

Permalänk
Medlem

Hur kan man smutsa ner sin själ för 320 spänn...

Permalänk
Medlem

Tveka inte att polisanmäla om du känner dig det minsta hotad.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av cyzed:

Det jag fokuserade på i ditt inlägg var påståendet att han inte kunde ha ringt till banken och kolla att överföringen var gjord. Skulle ha varit tydligare med citeringen

Ville bara berätta att han inte behöver ha ljugit om det eftersom tjänsten finns. Men han är ju helt klart en scammer, vilket han visar i sitt övriga beteende.

Jag hade fått för mig att telefonbanken var en automatisk tjänst där man gjorde olika val genom att trycka på telefonens knappar, som en förenklad internetbank, visste inte att man kunde få prata med riktiga människor men det förklarar ju det du skrev

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag hade fått för mig att telefonbanken var en automatisk tjänst där man gjorde olika val genom att trycka på telefonens knappar, som en förenklad internetbank, visste inte att man kunde få prata med riktiga människor men det förklarar ju det du skrev

Skall man vara riktigt noga är telefonbanken precis som du säger, men oftast har man ett alternativ att bli kopplad till personlig service och då lämnar man telefonbanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Stämmer inte eftersom mitt personnummer blir 68.

Näe jag vet inte alls vad han har hittat på men de finns inget där som stämmer ivf