Köpråd angående dator/allt-i-allo högtalare

Permalänk
Medlem

Köpråd angående dator/allt-i-allo högtalare

Jag ska införskaffa mig ett högtalarsystem, som ska användas till laptopen och stationära, samt mobilen och eventuellt TVn.

Kikat runt och funderade först på en AirPlay-enhet, vilket tog mig vidare till ett par NS2 Air V2.

http://nocs.se/products/ns2-air-monitors-v2

Nu är jag dock mer inne på att köpa ett par studiomonitorer och koppla upp dem mot en AirPort Express, för att få mest för pengarna. Å andra sidan krävs ett externt ljudkort för ett par monitorer?

http://usa.yamaha.com/products/music-production/speakers/hs_s...

Sladdar och extra hårdvara skulle jag helst undvika, men får helt enkelt dra kablarna snyggt och sätta fast ljudkortet under bordet.

Har ni några råd angående mina funderingar? Vilka högtalare ska jag köpa, och varifrån?

Permalänk
Medlem

Nej det krävs inget ljudkort,bara man har nån form av ljudutgång,sen kan det bli bättre ljud med ett separat.
Behringers truth-serie ska vara bra,kan du köpa på thomann.

Permalänk

En kompis köpte ett par Logitech Z-906 här om dagen, dom fungerade riktigt bra! Sjukt ljud, och har ett antal inputs med, trådlös dosa och funkar med bluetooth tror jag, kolla för att vara helt säker. Men de rekommenderas starkt, kostar dock 2,5k men värt dom pengarna.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

En kompis köpte ett par Logitech Z-906 här om dagen, dom fungerade riktigt bra! Sjukt ljud, och har ett antal inputs med, trådlös dosa och funkar med bluetooth tror jag, kolla för att vara helt säker. Men de rekommenderas starkt, kostar dock 2,5k men värt dom pengarna.

Nej för tusan,ok man man vill ha billigt 5.1 för film och spel men till musik är det studiomonitorer som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nej det krävs inget ljudkort,bara man har nån form av ljudutgång,sen kan det bli bättre ljud med ett separat.
Behringers truth-serie ska vara bra,kan du köpa på thomann.

Behöver AUX-utgång som ska gå till AirPort Express, som sagt, och då krävs väl ett ljudkort? Typ detta?

Truth-serien verkar vara rätt stora, Yamaha HS5 är ju enbart 5", vill helst ha ganska små och smidiga.

Skrivet av kamisama76:

En kompis köpte ett par Logitech Z-906 här om dagen, dom fungerade riktigt bra! Sjukt ljud, och har ett antal inputs med, trådlös dosa och funkar med bluetooth tror jag, kolla för att vara helt säker. Men de rekommenderas starkt, kostar dock 2,5k men värt dom pengarna.

Går inte att jämföra med ett par ordentliga studiomonitorer, helt annat ljud. Kan inte ha en sådan bas heller då jag bor i lägenhet, 2.0 är jag nog ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Behöver AUX-utgång som ska gå till AirPort Express, som sagt, och då krävs väl ett ljudkort? Typ detta?

Truth-serien verkar vara rätt stora, Yamaha HS5 är ju enbart 5", vill helst ha ganska små och smidiga.

Går inte att jämföra med ett par ordentliga studiomonitorer, helt annat ljud. Kan inte ha en sådan bas heller då jag bor i lägenhet, 2.0 är jag nog ute efter.

Men du har väl aux på datorn.finns ju på alla,har för mig att du kan köra optisk kabel till airport så blir det digitalt hela vägen,sen kan du ju köpa nån separat dac om du inte vill använda aiportens ljudutgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Men du har väl aux på datorn.finns ju på alla,har för mig att du kan köra optisk kabel till airport så blir det digitalt hela vägen,sen kan du ju köpa nån separat dac om du inte vill använda aiportens ljudutgång.

Men var ska jag koppla högtalarna menar du, utan ljudkort? Jag kommer inte att ha en stationär dator. Aldrig haft studiomonitorer, men jag antar att varje högtalare har 2 sladdar vardera, en för vänster och en för höger, eller? Helt grön på detta.

AirPort Express stöder tydligen optisk kabel, helt korrekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Men var ska jag koppla högtalarna menar du, utan ljudkort? Jag kommer inte att ha en stationär dator. Aldrig haft studiomonitorer, men jag antar att varje högtalare har 2 sladdar vardera, en för vänster och en för höger, eller? Helt grön på detta.

AirPort Express stöder tydligen optisk kabel, helt korrekt!

Du måste inte ha ett ljudkort,du behöver en ljudkälla typ dator,mobil,mp3 osv med en vanlig ljudutgång och lämplig signalkabel.
Nej en kabel för varje högtare,en för vänster och en för höger.

Permalänk
Medlem

Om vi tittar på dessa Yamaha-högtalarna du länka till:
http://i.imgur.com/z9MqMNF.jpg

Så en strömkabel och sen en TRS- eller XLR-kontakt.

Men det är ju olika, vissa högtalare har 3,5mm, optisk, HDMI, RCA osv. Finns ju alla möjliga varianter så det beror på vilka högtalare du väljer.

Men jag förstår inte riktigt hur du har tänkt dig att koppla in sakerna.
Jag har ingen koll på apples grejer, jag trodde AirPort Express var en router?
https://www.apple.com/se/airport-express/

Hur kopplar man den till högtalare?

EDIT: Om den har optiskt ut så behöver du som du säger ett "ljudkort", eller DAC, för att omvandla den signalen. Eller köpa ett par högtalare som har optiska ingångar.
Eller, vet inte hur det funkar med airport express och ha 2 optiska kablar, en till varje högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om vi tittar på dessa Yamaha-högtalarna du länka till:
http://i.imgur.com/z9MqMNF.jpg

Så en strömkabel och sen en TRS- eller XLR-kontakt.

Men jag förstår inte riktigt hur du har tänkt dig att koppla in sakerna.
Jag har ingen koll på apples grejer, jag trodde AirPort Express var en router?
https://www.apple.com/se/airport-express/

Hur kopplar man den till högtalare?

Det finns en 3,5mm kombinerad analog och optiskt ljudutgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det finns en 3,5mm kombinerad analog och optiskt ljudutgång.

Jag ser det nu när jag scrollar ner, jag scrollade bara ner till "airplay" och trodde det var det den hade bara.

Då är det bara att koppla en 3,5mm --> 2x 6,3mms sladd ifrån den till högtalarna.
(Om vi nu pratar om dessa Yamaha-högtalarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag ser det nu när jag scrollar ner, jag scrollade bara ner till "airplay" och trodde det var det den hade bara.

Då är det bara att koppla en 3,5mm --> 2x 6,3mms sladd ifrån den till högtalarna.
(Om vi nu pratar om dessa Yamaha-högtalarna)

Då fungerar det alltså att köra utan ljudkort (?), men då är ju frågan om ljudet blir mycket bättre med ett ljudkort? Om jag ändå beställer ett par HS5 från Thomann, kan man ju likväl köpa ett hyfsat ljudkort (300-400kr), om det nu är värt det.

Jag har inte bestämt mig för HS5:orna, men än så länge verkar det som det bästa alternativet. Tar gärna emot andra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Då fungerar det alltså att köra utan ljudkort (?), men då är ju frågan om ljudet blir mycket bättre med ett ljudkort? Om jag ändå beställer ett par HS5 från Thomann, kan man ju likväl köpa ett hyfsat ljudkort (300-400kr), om det nu är värt det.

Jag har inte bestämt mig för HS5:orna, men än så länge verkar det som det bästa alternativet. Tar gärna emot andra tips!

Jag har ingen aning om hur ljudet är ifrån airporten.
Men jag tror inte att ett ljudkort för ett par hundra kommer göra någon större skillnad.

För under 3000 tror jag inte det finns några bättre högtalare att rekommendera som samtidigt inte är större.
Men jag har inte så bra koll.
http://www.thomann.de/se/yamaha_hs_5_bundle.htm
Dom kostar 3000 kronor styck här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Då fungerar det alltså att köra utan ljudkort (?), men då är ju frågan om ljudet blir mycket bättre med ett ljudkort? Om jag ändå beställer ett par HS5 från Thomann, kan man ju likväl köpa ett hyfsat ljudkort (300-400kr), om det nu är värt det.

Jag har inte bestämt mig för HS5:orna, men än så länge verkar det som det bästa alternativet. Tar gärna emot andra tips!

Det kan bli bättre med ett separat ljudkort men akustikförbättring i rummet kommer vara mer värt om du nu inte redan ha fixat den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det kan bli bättre med ett separat ljudkort men akustikförbättring i rummet kommer vara mer värt om du nu inte redan ha fixat den biten.

Beställer förmodlingen HS5-monitorerna under morgondagen, om jag inte hittar ett bättre alternativ.

Jag ska dra upp en stor gardin över ena väggen, och sätta upp några "basstraps", alltså isolering i kvadrater med tyg över. Några fler tips på akustikförbättring? Rummet är som en kvadrat, och skrivbord med monitorer står i ett hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Beställer förmodlingen HS5-monitorerna under morgondagen, om jag inte hittar ett bättre alternativ.

Jag ska dra upp en stor gardin över ena väggen, och sätta upp några "basstraps", alltså isolering i kvadrater med tyg över. Några fler tips på akustikförbättring? Rummet är som en kvadrat, och skrivbord med monitorer står i ett hörn.

Högtalarna kan låta lite olika när de är placerade ett hörn,det går visserligen att korrigera med en bra eq eller dämpa med en basfälla i ena hörnet du kan också bygga en helmholtzresonator,givetvis måste du mäta vilka frekvenser som ska dämpas.
Gardiner dämpar mest diskanten,i så fall ska det vara en tjock och tung gardin och den bör hänga en bit från väggen och dämpa där det behövs,det är oftast de direkta reflexerna man vill få bort,hela väggar är kanske lite onödigt,man vill gärna behålla lite av rumsklangen och inte döddämpa rummet
En bokhylla med massa böcker huller om buller utan regelbundna mönster funkar som en diffusor,det gör att rummet kan upplevas större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Högtalarna kan låta lite olika när de är placerade ett hörn,det går visserligen att korrigera med en bra eq eller dämpa med en basfälla i ena hörnet du kan också bygga en helmholtzresonator,givetvis måste du mäta vilka frekvenser som ska dämpas.
Gardiner dämpar mest diskanten,i så fall ska det vara en tjock och tung gardin och den bör hänga en bit från väggen och dämpa där det behövs,det är oftast de direkta reflexerna man vill få bort,hela väggar är kanske lite onödigt,man vill gärna behålla lite av rumsklangen och inte döddämpa rummet
En bokhylla med massa böcker huller om buller utan regelbundna mönster funkar som en diffusor,det gör att rummet kan upplevas större.

Tack för svaret!

Jag ska inte lägga för mycket kraft på detta, utan mer enkla ingrepp, då jag inte producerar/mastrar eller liknande. En simpel basfälla kan jag bygga om det nu skulle hjälpa, vilket det ska göra enligt min vän som producerar musik.

Angående gardinen är det främst för att dölja en dörr som släpper in mycket ljud, men om det nu skulle ge rummet bättre akustik är det en motivation till att sätta upp gardinen.

Om du har tid skulle jag uppskatta om du kunde ge ett exempel på kabel som skulle fungera att koppla från monitorerna till en AirPort. Bäst att vara på säkra sidan innan jag beställer från Thomann, känner jag. Om en sådan kabel skulle finnas där skulle det också vara ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Tack för svaret!

Jag ska inte lägga för mycket kraft på detta, utan mer enkla ingrepp, då jag inte producerar/mastrar eller liknande. En simpel basfälla kan jag bygga om det nu skulle hjälpa, vilket det ska göra enligt min vän som producerar musik.

Angående gardinen är det främst för att dölja en dörr som släpper in mycket ljud, men om det nu skulle ge rummet bättre akustik är det en motivation till att sätta upp gardinen.

Om du har tid skulle jag uppskatta om du kunde ge ett exempel på kabel som skulle fungera att koppla från monitorerna till en AirPort. Bäst att vara på säkra sidan innan jag beställer från Thomann, känner jag. Om en sådan kabel skulle finnas där skulle det också vara ett stort plus.

http://www.thomann.de/se/cae_adapterkabel_xlrminiklinke.htm

Permalänk
Medlem

Nu har jag packat upp monitorerna och kopplat in allt.

Vilket bra ljud, herregud, gick från ett par Corsair SP2500.

Det är dock ett bakgrundsbrus, och när jag inte spelar något ur högtalarna hörs det väldigt tydligt. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag det?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Nu har jag packat upp monitorerna och kopplat in allt.

Vilket bra ljud, herregud, gick från ett par Corsair SP2500.

Det är dock ett bakgrundsbrus, och när jag inte spelar något ur högtalarna hörs det väldigt tydligt. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag det?

Tacksam för svar.

Är ju rätt bra att veta orsaken till bruset annars är det svårt att hjälpa.
Har du fullt ös på rattarna på baksidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Det är dock ett bakgrundsbrus, och när jag inte spelar något ur högtalarna hörs det väldigt tydligt. Vad kan detta bero på och hur åtgärdar jag det?

Jag har samma "problem" med mina Elac 180 AM, jag kontaktade både Elac och butiken där jag köpte dom och frågade om det.
Båda sade att det var normalt, så länge det inte hörs när man spelar upp något.

Citat:

The AM 180 is equipped with analog, high gain class A/B amplifiers.
These amplifiers producing a low noise floor which only should be heard during no audio reproduction.
The built in JET tweeter is very efficient so the low noise produced by the amplifiers is not "hidden", but well reproduced. You´ll have this effect even in a passive speaker equipped with JET tweeters. The JET just shows what the amp is doing.

Nu har jag ingen aning om det är något liknande på dom Yamah-högtalarna eller inte.

Jag löste problemet genom att koppla dom till en grendosa med strömbrytare så att jag kan stänga av dom när jag inte använder dom.
Men kontakta affären/tillverkaren och fråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag har samma "problem" med mina Elac 180 AM, jag kontaktade både Elac och butiken där jag köpte dom och frågade om det.
Båda sade att det var normalt, så länge det inte hörs när man spelar upp något.

Nu har jag ingen aning om det är något liknande på dom Yamah-högtalarna eller inte.

Jag löste problemet genom att koppla dom till en grendosa med strömbrytare så att jag kan stänga av dom när jag inte använder dom.
Men kontakta affären/tillverkaren och fråga...

Bruset är ganska lågt, men det hörs om jag spelar på väldigt låg volym, vilket jag gör när jag pluggar etc. Högtalarna är dessutom inkopplade till en AirPort, och ska alltså därför vara påslagna hela tiden för att vara kontaktbara. Därför är detta brus aningen frustrerande. Frågade en vän som producerar musik, och hans monitorer brusar också lite, som enligt honom berodde på att han inte hade jordade uttag (vilket jag inte heller har).

Får se om man kan beställa ett ellutag som man kan styra med mobilen eller liknande, annars blir detta helt plötsligt väldigt krångligt.

Tack för svaret! Ska förbi butiken under eftermiddagen för att fråga.

Permalänk
Medlem

Kikade förbi butiken under dagen, och testade bland annat deras utbud av högtalare på plats. Verkade som detta brus hängde med samtliga.. Är detta helt naturligt på studiomonitorer alltså?

Fick en ny sladd att testa med, tveksam till att det kommer hjälpa dock.

Förutom bakgrundsbruset är högtalarna mycket känsliga för övriga företeelser i rummet, hålla på med mobilen etc gör lite knaster titt som tätt. Ett "helikopterljud" dök upp när jag skulle spela in bakgrundsljudet, förmodligen pga att mobilen var aktiv såpass nära högtalarna. Har jag fått ett måndagsexemplar? Vore märkligt då båda högtalarna visar samma ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Kikade förbi butiken under dagen, och testade bland annat deras utbud av högtalare på plats. Verkade som detta brus hängde med samtliga.. Är detta helt naturligt på studiomonitorer alltså?

Fick en ny sladd att testa med, tveksam till att det kommer hjälpa dock.

Förutom bakgrundsbruset är högtalarna mycket känsliga för övriga företeelser i rummet, hålla på med mobilen etc gör lite knaster titt som tätt. Ett "helikopterljud" dök upp när jag skulle spela in bakgrundsljudet, förmodligen pga att mobilen var aktiv såpass nära högtalarna. Har jag fått ett måndagsexemplar? Vore märkligt då båda högtalarna visar samma ljud.

Brus är inget man kommer undan,det finns alltid mer eller mindre.
Inget ovanligt att elektronik och kablar agerar radioantenner,kanske du kan få in rysk radio i högtalarna.
Vill du få bort störningarna ska du använda XLR-kabel och givetvis ett studioljudkort med XLR-utgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Kikade förbi butiken under dagen, och testade bland annat deras utbud av högtalare på plats. Verkade som detta brus hängde med samtliga.. Är detta helt naturligt på studiomonitorer alltså?

Fick en ny sladd att testa med, tveksam till att det kommer hjälpa dock.

Förutom bakgrundsbruset är högtalarna mycket känsliga för övriga företeelser i rummet, hålla på med mobilen etc gör lite knaster titt som tätt. Ett "helikopterljud" dök upp när jag skulle spela in bakgrundsljudet, förmodligen pga att mobilen var aktiv såpass nära högtalarna. Har jag fått ett måndagsexemplar? Vore märkligt då båda högtalarna visar samma ljud.

Ok.
Jordat kan vara väldigt viktigt, men det brukar väl vara mer "surr" än "brus" om det är det som är problemet?

Mitt brus är helt ohörbart även när jag spelar väldigt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Brus är inget man kommer undan,det finns alltid mer eller mindre.
Inget ovanligt att elektronik och kablar agerar radioantenner,kanske du kan få in rysk radio i högtalarna.
Vill du få bort störningarna ska du använda XLR-kabel och givetvis ett studioljudkort med XLR-utgångar.

Jag använder XLR till minijack, kabeln som länkades tidigare i tråden. Bruset är detsamma i min MacBook och AirPort. Snubben i butiken sade att ett ljudkort skulle antagligen inte göra så mycket åt bruset, utan man måste felsöka och hitta källan, vilket kan vara nästan vad som helst.

Men som sagt, samma brus fanns i deras studiomonitorer, så jag antar att det ska vara så. Jag ska prova att sova med dem på inatt och om jag inte stör mig på det får jag låta det vara.

Att de är så känsliga mot mobilen etc är dock ganska störande..

Skrivet av Kilroy:

Ok.
Jordat kan vara väldigt viktigt, men det brukar väl vara mer "surr" än "brus" om det är det som är problemet?

Mitt brus är helt ohörbart även när jag spelar väldigt lågt.

Surr eller brus, ingen aning, statiskt ljud är det i varje fall.

När jag spelar väldigt lågt tänker man inte på bruset, alls. Det är när de inte används som jag stör mig mest på, de ska som sagt vara på hela tiden för att nås via AirPlay.

Permalänk
Medlem

@OP: Prisbild?

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Surr eller brus, ingen aning, statiskt ljud är det i varje fall.

Brus är mer "ppssssssscccchhhhh" medan surr är mer "bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

@OP: Prisbild?

Köpt ett par Yamaha HS5, kostade 2.800kr.

Skrivet av Kilroy:

Brus är mer "ppssssssscccchhhhh" medan surr är mer "bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz".

Då är det nog mer surr, haha

Permalänk
Medlem

Om det är surr så gissar jag direkt på "jordbrum" av något slag.
Jag har själv haft det problemet då och då i olika former.

Jag har dock inte några konkreta lösningar att erbjuda, men du kan ju börja söka där iaf...